• یکشنبه / ۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96070201259
  • منبع : صدا و سیما

توضیحات مدیر گروه فرهنگ رادیو ایران درباره جشنواره مردم و رادیو

توضیحات مدیر گروه فرهنگ رادیو ایران درباره جشنواره مردم و رادیو

مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران درباره بخش شعر جشنواره «ایران من» توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو (ایران من)، یدالله گودرزی گفت: شعر در زبان فارسی از پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین قالب‌ها و اوزان برخوردار است. در طول زمان قالب‌های مختلف شعری در این زبان پدید آمده است که برخی از آنها امروزه فراموش شده و بعضی از آنها پرکاربرد و فراگیر هستند، حتی برخی قوالب از زبان فارسی به زبان‌های دیگر هم رفته و به کار گرفته شده‌اند. مضامین و موضوعات سروده‌ها را معمولا پدیده‌ها و مفاهیم ارجمند تشکیل داده‌اند مثل آفریدگار، وطن، معشوق، مادر و ... .

شاید نخستین هنر پس از پدیدار شدن زبان توسط آدمی سرودن بوده است؛ یعنی استفاده هنری از زبان که اندیشه، احساس و موسیقی کلام را با زبان پیوند داده و شعر را به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران کهن ما یکی از فراگیرترین مضامین برای سرودن، میهن و وطن بوده است، تصریح کرد: سروده‌ها، چکامه‌ها و ترانه‌ها از قدیمی‌ترین قالب‌های شعر ایرانی بوده که برای سرزمین فارسی و ایران بزرگ نوشته و خوانده می شده است.

مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران ادامه داد: امروزه نیز به خصوص پس از انقلاب که شعر پیوندی دوباره با مردم برقرار کرد شعر درباره وطن نضج و رشد دوباره‌ای یافت و انبوه شاعران جوان و خوش ذوق ایرانی برای وطن و آنچه بر آن رفت ساز سخن را کوک کردند و سروده‌هایی مانا و پایا آفریدند.

گودرزی خاطرنشان کرد: برای دمیدن روح حماسی و پایدار ماندن آن بایسته است که اثرآفرینی و هنرورزی برای کشور و سربلندی‌ها و حوادث آن همچنان جریان داشته باشد.

وی گفت: جشنواره فرهنگی هنری «ایران من» رادیو ایران با پیشنهاد موضوعات مختلفی، مردم و هنرمندان را به این مهم دعوت کرده است. بخش اصلی مسابقه آفرینش اثر درباره «ایران مقتدر» است که یکی از رشته‌های پیشنهادی قالب «شعر» است. قالب سرودن آزاد است؛ یعنی شما می‌توانید با استفاده از قالب‌های کلاسیک همچون غزل، قصیده، دو بیتی، رباعی، مثنوی درباره ایران و عظمت و شکوه آن شعر بگویید یا آن که از قالب‌های نوآمد همچون نیمایی و سپید استفاده کنید و یا در قالب ترانه و سرود در وصف ایران آثار خود را ارسال کنید.

وی به علاقمندان پیشنهاد کرد که می‌توانند از قالب‌های متعارف برای ارسال اثر استفاده کنند و به کیفیت اثر بیشتر توجه کنند تا به طولانی بودن آن. همچنین با بهره‌گیری از احساس و اندیشه، سعی کنند از در غلتیدن به ورطه شعار پرهیز کنند زیرا شعر خوب، شعری است که غیر مستقیم پیام خود را ارائه می‌کند و از مستقیم‌گویی می‌پرهیزد.

گودرزی با بیان اینکه استفاده از زبان ساده و سهل و ممتنع نیز می‌تواند به عنوان یک شگرد استفاده شود، تصریح کرد: تنوع قالب هم می‌تواند دست شاعر را باز بگذارد تا در هر وزن و قالبی که خواست اثر آفرینی کند. حتی اگر سروده‌ای هم درباره ایران دارید و در گذشته آن را سروده‌اید می توانید با نگاهی تازه دستی بر سر آن بکشید و آن را بفرستید.

مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران با بیان اینکه هر فرد می‌تواند سه اثر شعری ارسال کند، ادامه داد: «ایران مقتدر»، ایران ماست و هر ایرانی‌ای از گذشته تا امروز و تا همیشه به آن می اندیشد مثل فردوسی که در گذشته‌های دور سرود: «چو ایران نباشد تن من مباد»

مخاطبان رادیو ایران و علاقمندان به شرکت در جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو، «ایران من»  تا پایان مهر فرصت دارند که آثار خود را با فرمت‌ها و قالب‌های مورد نظر به وب سایت جشنواره به نشانی:  www.iranemanfestival.ir ارسال کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha