• دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۸:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96070302057
  • خبرنگار : 71191

«صاحبقرانیه» در انتظارِ طرح‌های بهتر مرمت و استحکام‌بخشی

«صاحبقرانیه» در انتظارِ طرح‌های بهتر مرمت و استحکام‌بخشی

کارشناسان میراث‌فرهنگی بعد از بررسی طرح‌های ارائه شده برای «صاحبقرانیه» اعلام کردند، نهایی شدن طرح مرمت و استحکام‌بخشی این بنای قاجاری در نیاوران، نیازمند برگزاری جلسات تخصصی بیشتری است.

به گزارش ایسنا، با ایجاد تَرکی بزرگ روی ضلع شمالی تالار «آیینه» در کاخ «صاحبقرانیه»، نخستین هشدارها به عنوان احتمال ادامه‌دار بودن این آسیب، نه تنها در صاحبقرانیه که در کل مجموعه‌ی تاریخی نیاوران مطرح شد و در ادامه احتمال‌های دیگری مبنی بر بروز فرونشست زمین در برخی از بخش‌های صاحبقرانیه و حتی زمین‌های اطراف این مجموعه فرهنگی تاریخی مطرح شدند، مانند ساخت و سازهای اطراف و حتی مترو که امکانتغییر مسیر سفره‌های زیرزمینی را فراهم می‌کند.

حتی بعد از سقوط یکی از لوسترهای «کاخ صاحبقرانیه» در اواسط تیرماه سال ۹۲، معصومه باکوچی - رئیس وقت مجموعه نیاوران – اظهار کرده بود: بنای "کاخ صاحبقرانیه" بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و طبیعی است رفته رفته استحکام خود را از دست بدهد. بنابراین استقامت نداشتن سقف و ریخته شدن بخشی از آن باعث شد تا این لوستر تاریخی از محل کنده شده و به زمین اصابت کند.»

بنابراین ۳۰ تیر ۱۳۹۴ درِ کاخ قاجاری «صاحبقرانیه» بسته شد تا زمانی‌که مطالعه انجام، یک طرح مرمت تهیه و در نهایت طرحی کارشناسانه برای ساماندهی و جلوگیری از هر آسیب دیگری روی این بنای تاریخی انجام شود، اما تا امروز با وجود انجام سه‌باره مطالعه روی این محوطه توسط سه تیم مشاوره و چند کارشناس متخصص به صورت جداگانه هنوز ساماندهی کاخ صاحبقرانیه به مرحله‌ی دوم نرسیده است.

بر این اساس روابط عمومی مجموعه‌ فرهنگی تاریخی نیاوران روز دوشنبه (سوم مهر) اعلام کرد: جلسه هماهنگی و همفکری برای حفاظت از کاخ صاحبقرانیه با حضور کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی، نمایندگان مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی راه، مسکن و شهرسازی، کارشناسان اداره کل موزه‌ها و دفتر حفظ، احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی  و مهندسین مشاور دست اندرکار برگزار و نمایندگان مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی راه، مسکن و شهرسازی با ارائه نتایج مطالعات و گزارش‌های خود به طرح وضعیت بستر خاک منطقه نیاوران، وضعیت آب‌های زیرسطحی و روان آب‌های منطقه و نیز تاثیر ساخت و سازهای بلندمرتبه بر فرونشست زمین و تغییر شکل آن پرداختند.

با این وجود کارشناسان، مطالعات جامع میدانی در محدوده را برای تصمیم‌گیری حفاظت از کاخ صاحبقرانیه کافی ندانستند و تداوم مطالعات در بستر طبیعی را امری ضروری دانستند و بر جامعیت و مناسب بودن روش‌های مطالعاتی و تحقیقاتی تاکید کردند.

و بعد از ارائه‌ی طرح استحکام بخشی و حفاظت سازه‌ای، توسط نماینده یکی از شرکت‌های مشاور، قرار شد، در نشست تخصصی دیگری نسبت به تصمیم گیری درخصوص شیوه های استحکام بخشی، مرمت و حفاظت از بنای کاخ اقدام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha