• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۶ / ۲۳:۰۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96072514616
  • خبرنگار : 71191

سفیر ارمنستان در ایران تاکید کرد

به اقدامات فرهنگی رنگ و بوی سیاسی ندهید

به اقدامات فرهنگی رنگ و بوی سیاسی ندهید

«رنگ و بوی سیاسی دادن به اقدامات فرهنگی در هر مکان و در هرکشوری کار درستی نیست، اما خوب است که سیاستمداران و دست‌اندرکاران سیاسی نیز تا حدودی با تفکرات فرهنگی آشنا باشند.»

به گزارش ایسنا، آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران سه‌شنبه ۲۵ مهر، در آئین افتتاح نمایشگاه مشترک «ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» که در جمع سفرای ۳۰ کشور و در موزه ملی ایران سخن می‌گفت، اظهار کرد: ایمان دارم تاریخ بین دو کشور عمیقا به هم پیوسته است و هیچ خطری رابطه ایران و ارمنستان را تهدید نمی‌کند.

او برگزاری این نمایشگاه مشترک توسط روسای موزه تاریخ ارمنستان و موزه ملی ایران را به کاری کارستان تشبیه کرد و آن را عاملی محکم برای برقراری رابطه‌ای محکم بیم دو کشور دانست. 

وی با بیان این‌که مورخ یا باستان‌شناس نیست اما می‌داند که این نمایشگاه در مورد دوره اورارتو و پسااورارتو است، افزود: در ترجمه لاتین انجیل مقدس واژه‌های اواراتو و آرارات و ارمنی به طور یکسان استفاده شده است.

سفیر ارمنستان در ایران با بیان این‌که شخصاً از برگزاری این برنامه رضایت دارد، گفت: عمیقاً تمایل دارم که نسل جدید نیز به این وابستگی فرهنگی و تاریخی توجه کنند. در واقع علاقه و تمایل ما این است که هر دو ملت ارتباطات و روابط خود را  بر پایه همین دوستی‌های صادقانه برپا کنند.

 تلاش برای نمایش پیوندهای سرزمینی ایرانیان و ارمنی‌ها در آیینه تاریخ

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در آئین افتتاح این نمایشگاه مشترک گفت: در فضای پرتشنج منطقه ما، موزه ملی ایران و ارمنستان با تأکید بر ریشه‌های فرهنگی تاریخی تلاش کرده‌اند بر اساس علایق مشترک، با هم بودن و دوستی‌های چندهزارساله را با هم مرور کنند.

او با تاکید بر این‌که موزه‌ها نهادهایی جدا از پیکره اجتماعی نیستند، بیان کرد: موزه‌ها اعضای تأثیرپذیر و تأثیرگذار جامعه هستند و در رویدادها و مناسبت‌های اجتماعی سهم بسزایی دارند.

وی یکی از وظایف موزه‌های ملی را مهیا کردن بسترهای لازم برای ملاقات فرهنگ‌ها دانست و افزود:‌ این ملاقات‌ها باعث شناخت می‌شود و مردم از چیزی که شناخت داشته باشند هراس نخواهند داشت، نداشتن هراس باعث هم‌گرایی می‌شود و هم‌گرایی زمینه صلح و دوستی را فراهم می‌کند. وظیفه‌ای که به‌نظر می‌رسد هر دو موزه با برپایی این نمایشگاه به خوبی از عهده آن بر آمدند.

طالبیان ادامه داد: اشتراکات فرهنگی ایران و ارمنستان به اوایل دوره شهرنشینی بازمی‌گردد و اوج آن به دوره عصر آهن و دوره اوراتورها بوده است. بعد از آن نیز در متون دوره هخامنشی آن محدوده جغرافیایی که در فرهنگ بین‌النهرینی‌ها به اوراتور شناخته می‌شود را به‌نام ارمنستان می‌شناسیم.

او اضافه کرد: دوره اشکانی نیز در کشاکش قدرت دو امپراتوری ایران و روم مسئله ارمنستان برای هر دو طرف بسیار مهم بود و هر دو تلاش می‌کردند نفوذ خود را در ارمنستان حفظ کنند و سلسله آرشاکوئی‌های اشکانی‌تبار شکل گرفت و سه سده تداوم یافت نهایتا در ارمنستان در دوره ساسانیان بین امپراتوری روم و امپراتوری ساسانی تقسیم شد و بخش شرقی ارمنستان به ایران ساسانی پیوست.

وی افزود: در دوره اسلامی نیز مسجد کبود ایروان که حسین‌علی خان ایروانی در سال ۱۱۷۹ هجری قمری بنا کرده و هم از نظر نقشه و هم از نظر نما مشابهت بسیار با مسجد کبود تبریز دارد، گواه ارزشمندی بر تداوم ارتباط فرهنگی بین ایران و ارمنستان است. همچنان که در ایران نیز فهرست بلندبالایی از کلیسای ارامنه که شاخص‌ترین آن‌ها قره‌کلیسا است و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است گواه تفاهمات فرهنگی و ارتباطات دیرینه و ادامه دار بین این دو سرزمین است.

معاون میراث‌فرهنگی برگزاری این نمایشگاه با تمرکز بر آثار اوراتویی راعاملی دانست که بر اساس آن تلاش شده پیوندهای سرزمینی ایرانیان و ارمنی‌ها در آیینه تاریخ در بیش از  پنج هزار سال به نمایش درآید.

به گزارش ایسنا، در پایان نمایشگاه مشترک «ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین» افتتاح شد و به مدت سه ماه امکان بازدید عموم از آن وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha