• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96073017168
  • خبرنگار : 71219

نشستی با طعم چالش، انتقاد برای جشنواره‌ی تئاتر کودک

نشستی با طعم چالش، انتقاد برای جشنواره‌ی تئاتر کودک

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با اشاره به اینکه مطالبات مربوط به این رویداد باید در طول سال پیگیری شود، گفت: تلاش ما بر بالا بردن کیفیت کارها و اجرای خوب نمایش‌ها در سالن‌های مناسب است در حالی که وضعیت سالن‌ها به لحاظ تعداد و شرایط، چندان تغییر ویژه‌ای نسبت به سال قبل نکرده است.

به گزارش ایسنا، نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان صبح یکشنبه، 30 مهرماه با حضور مریم کاظمی ـ دبیر جشنواره ـ و فاضل عبادی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ـ  در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر در حالی برگزار شد که انتقادهایی نسبت به میزبانی همدان به ویژه در بخش برگزاری جشنواره و وضعیت سالن‌های نمایشی مطرح شد ولی پاسخ‌های مدیرکل ارشاد استان همدان که بیشتر با تعریف و تمجید از توجه برخی مسئولان استان و فرهنگ بالای همدان همراه بود، نتوانست در برابر انتقادها قانع کننده باشد.

مریم کاظمی در این نشست درباره مشکلات و کمبودهایی که سال گذشته برای برگزاری جشنواره در همدان وجود داشت و حتی دبیر وقت جشنواره (شهرام کرمی) و نیز مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگرانی‌هایی را درباره آن مطرح کرده بودند و اینکه آیا امسال این مسائل برطرف شده و تعامل خوبی با مدیران استان همدان با برگزارکنندگان جشنواره در اداره کل هنرهای نمایشی وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: قطعا همیشه مشکلاتی وجود دارد، اما باید به نوعی از سر راه برداشته شوند. ضمن اینکه بسیاری از مسائل و مشکلاتی که به برگزاری جشنواره‌ها مربوط می‌شود در تهران هم وجود دارد.

سطح همکاری‌ها در همدان پایین آمده است

او افزود: من همیشه به عنوان یک متقاضی در جشنواره کودک و نوجوان حضور داشتم و در چهار سال گذشته هم به این شهر سفر نکرده بودم اما الان در مقام دبیر جشنواره در جریان مسائل سال‌های قبل قرار گرفتم و معتقدم نسبت به همان چهار سال قبلی که به عنوان مهمان به جشنواره رفته بودم، سطح همکاری برگزارکنندگان همدان کمی پایین آمده است.

وضعیت سالن‌های همدان تغییر کرده است؟

وی با بیان اینکه بودجه، مسئله‌ای است که همواره مدیران در سطوح مختلف به آن اشاره دارند و برخی از مشکلات به همین موضوع برمی‌گردد، گفت: من نمی‌توانم در این رویداد انقلاب ایجاد کنم ولی تلاش کرده‌ام بخشی از کاستی‌ها به سمت بهتری برود. البته ما همه مدیران مقطعی هستیم و فکر می‌کنیم در دوران خودمان باید انقلاب ایجاد شود، در حالی که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مسئله این است که اساس جشنواره بر بالا رفتن کیفیت کارها، اجرای خوب نمایش‌ها، حضور خود شرکت‌کنندگان و نیز خوب بودن سالن‌ها استوار باشد اما الان که اینجا هستم می‌گویم که آمار وضعیت سالن‌ها هیچ تغییری نکرده است.

دبیرخانه دائمی جشنواره باید ایجاد شود

این کارگردان تئاتر و دبیر جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان افزود: بسیاری از سالن‌هایی که در شهرهای دیگر از جمله همدان ساخته شده‌اند تقلیدی از سالن‌های ساخته شده در تهران هستند و همان طور که در مرکز (تهران) فضاهای کوچکی به پلاتو تبدیل شده‌اند در شهرهای دیگر هم به همین شکل الگوبرداری شده است. با این حال به نظرم تمام این مسائل باید در طول سال پیگیری شوند نه به وقت جشنواره چرا که طبق عادت ما ایرانی‌ها همواره نزدیک به زمان برگزاری جشنواره پیگیری مسائل و مشکلات می‌شویم به همین دلیل، می‌توانیم متوقع باشیم که یک دبیرخانه دائمی برای جشنواره ایجاد شود.

زیرساخت‌های هنری همدان از تهران بیشتر نباشد، کمتر نیست!

در این بخش فاضل عبادی در پاسخ به سوال خبرنگاران و انتقادهایی که نسبت به وضعیت سالن‌های تئاتری همدان و میزان تعامل مدیران این استان با مرکز وجود دارد، به مقایسه استان همدان با تهران پرداخت و توضیح داد: زیرساخت‌های فرهنگی و هنری همدان از نظر امکانات و فضا اگر از تهران بیشتر نباشد کمتر نیست. حتی در بخش اسکان و پذیرایی قطعا همدان از مرکز بهتر عمل کرده است.

او با اشاره به اینکه هتل باباطاهر به عنوان محل اسکان مهمان جشنواره امسال تقویت شده است، گفت: در سال 96، 200 میلیون تومان تجهیزات یک بار مصرف برای سالن‌ها تأمین شده است که بخشی از آن‌ها در مرکز استان و بعد در دیگر شهرها هزینه خواهد شد.

عبادی همچنین اضافه کرد: سال گذشته دو سالن به ظرفیت سالن‌های تئاتری همدان اضافه شد و امسال هم با همان هشت سالن میزبان جشنواره هستیم.

اعتقادی به داوران کودک در جشنواره تئاتر ندارم

کاظمی در بخش دیگری از این نشست درباره حضور داوران کودک و نوجوان در جشنواره و نیز انتقادهایی که به پوستر جشنواره و استفاده نکردن از عروسک‌های ایرانی وارد شده است، گفت: شخصا معتقدم اصلا درست نیست، داور کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر داشته باشیم و این اتفاقی است که فقط از جشنواره فیلم کودک و نوجوان گرفته شده است، در حالی که تئاتر بسیار تخصصی است و با فیلم فرق دارد.

او افزود: درباره پوستر هم با توجه به شعار جشنواره که «کودکی همسفر قصه‌ها» در نظر گرفته شده است به یک هنرمند سفارش دادم و علاوه بر ارسال پوسترهای سال‌های گذشته، طرح جدیدی از او خواستم و ایده‌ ارائه شده را دوست داشتم اما هرگز تصور نمی‌کردم حیوانات هم ایرانی و خارجی دارند و باید به آن توجه شود.

بودجه جشنواره تئاتر کودک چقدر است؟

در این نشست که مهدی حاجیان مسئول جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی هم حضور داشت، اعلام شد که میزان بودجه جشنواره نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد افزایش یافته و بر این اساس با توجه به همکاری که میان اداره کل هنرهای نمایشی و استان همدان وجود دارد، 800 میلیون تومان توسط مرکز هنرهای نمایشی و بیش از یک میلیارد تومان توسط استان همدان تأمین خواهد شد.

همچنین عنوان شد که هزینه اسکان، پذیرایی و تالارها با استان همدان است و هزینه‌های تولید، داوری و جوایز بر عهده اداره کل هنرهای نمایشی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha