• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۶ / ۲۰:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96082213323
  • خبرنگار : 71191

«آنوبانی‌نی» سالم است/یک‌ونیم میلیارد اعتبار لازم برای مرمت بناهای زلزله‌زده

«آنوبانی‌نی» سالم است/یک‌ونیم میلیارد اعتبار لازم برای مرمت بناهای زلزله‌زده

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تاکید بر بررسی کامل همه‌ی محوطه‌های تاریخی در استان کرمانشاه اعلام کرد: ۱۱ بنای تاریخی در این استان بر اثر زلزله دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شدند، که خوشبختانه امکان مرمت و ساماندهی آن‌ها وجود دارد.

جلیل بالایی در گفت وگو با ایسنا در توضیح وضعیت بناهای تاریخی آسیب دیده در سطح استان گفت: عمده‌ترین تخریب در زلزله یکشنبه شب ۲۱ آبان، در غرب کشور متوجه «کاروانسرای قصرشیرین» شد که متاسفانه یکی از دیوارهای تاریخی به طول ۲۰ متر، ضخامت ۸۰ سانتی متر و ارتفاع هشت متر تخریب شده و به بازسازی و دوباره سازی نیاز دارد.

او با تاکید بر بررسی وضعیت محور ساسانی در سرپل ذهاب به طور کامل بیان کرد: خوشبختانه کتیبه «آنوبانی‌نی»  و «طاق گرا» سالم هستند و هیچ کدام آسیبی ندیده‌اند، اما با توجه به قرار داشتن آن‌ها در کنار کوه تعدادی سنگ بزرگ اطراف قدیمی‌ترین کتیبه ایران و بنای تاریخی «گرا» را پر کرده است که آن‌ها باید پاکسازی شوند.

آنوبانی‌نی؛ قدیمی‌ترین نقش برجسته ایران

وی همچنین با اشاره به این‌که خوشبختانه بنای«زیج منیژه» در سرپل ذهاب آسیب چندانی ندیده است و موارد وارد شده به آن به راحتی قابل جمع‌بندی است، بیان کرد: تعدادی از سنگ‌های مجموعه‌ی «عمارت خسرو» در بخش‌هایی ریزش کرده‌اند که باید بازسازی شوند، اما خوشبختان  آتشکده چارقاپی نیز آسیب چندانی ندیده و تقریبا سالم است.

او با اشاره به  آسیب یکی از دیوارهای قلعه «گبری» در سرپل ذهاب و نیاز به تثبیت و مرمت آن، ادامه داد:‌ بقعه «ابودوجانه» در شهرستان دالاهو ۶۰ درصد آسیب دیده و ترک‌های سازه‌ای شدیدی به گنبد آن وارد شده است، همچنین میله‌های مقابر این مجموعه نیز دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند.

وی اضافه کرد: مسجد «عبدالله بن عمر» در همین شهرستان نیز دچار ۶۰ درصد اسیب دیدگی شده و بخشی از مقبره و مناره آن دچار آسیب دیدگی شده‌اند.

بالایی همچنین  از آسیب‌دیدگی قلعه «یزدگرد» و قلعه «داوران» در قصر شیرین خبر داد و افزود: بخشی از دیواره‌های سنگی و خشکه‌چین این دو مجموعه نیز لرزش داشته‌اند، که قابل به‌سازی و مرمت است.

او اضافه کرد: خوشبختانه عمق خسارت‌ها عمیق و جدی نبوده‌اند و هیچ کدام از بناهای در معرض گسل زلزله به گونه‌ای نیست که امکان مرمت آن وجود نداشته باشد.

کاروانسرای قصر شیرین قبل از وقوع زلزله

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید کرد: مرمت و به‌سازی بناهای آسیب‌دیده در شهرستان‌های «قصرشیرین»، «سرپل ذهاب» و «دالاهو» به اعتباری معادل ۸۵۰ میلیون تومان نیاز دارد که در صورت تامین اعتبار از سوی دولت یا سازمان میراث فرهنگی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان بناهای آسیب دیده را مرمت و بازسازی کرد.

بیستون و طاق بستان سالم هستند

همچنین صبح امروز نیز، پیمان نعمتی، مدیر دو مجموعه تاریخی بیستون و طاق بستان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: این دو مجموعه به طور کامل آسیب‌شناسی شده‌اند و خوشبختانه هیچ مشکلی برای آن‌ها به وجود نیامده است.

طاق بستان در زلزله غرب کشور هیچ آسیبی ندید

بناهای تاریخی کردستان آسیب ندیدند

سید محسن علوی، مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی استان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اعلام کرد: همه‌ی بناهای تاریخی قرار گرفته در استان کردستان بعد از زلزله یک‌شنبه شب به طور کامل بررسی شدند و خوشبختانه هیچ آسیبی به نسبت آسیب‌های وارد شده به استان کرمانشاه به بناهای تاریخی کردستان وارد نشده است.

سیمره آسیب جدی دید/۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم

به گزارش ایسنا،ظهر امروز دوشنبه ۲۲ آبان، نیز عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز  بعد از جمع‌بندی نهائی درباره‌ی وضعیت بناهای تاریخی استان ایلام به دنبال زلزله غرب کشور به ایسنا اعلام کرد: ۹ بنای تاریخی از جمله گچ‌بری‌های شهر تاریخی سیمره آسیب جدی دیدند. گچ‌بری‌های دیواری شهر تاریخی سیمره دچار ترک‌خوردگی و آسیب شدند. همچنین قلعه «والی» شهرستان کرداول، قلعه «والی»، موزه باستان‌شناسی و کاخ «فلاحتی» در ایلام نیز دچار آسیب شده‌اند.

به گفته او، قلعه «کنجانچم» در ایلام، قلعه «پوراشرف» و قلعه «میرغلام» در دره‌شهر و موزه باستان‌شناسی «دره‌شهر» نیز به دنبال این زلزله آسیب‌هایی دیده‌اند.

او با تأکید بر اینکه آثار تاریخی و ویترین‌ها در موزه‌های آسیب دیده دچار هیچ ضربه یا آسیبی نشده‌اند، گفت: بیشترین درصد آسیب دیدگی در بناهای تاریخی، ترک‌خوردگی روی دیوارهای اصلی است؛ اما متأسفانه اداره میراث فرهنگی شهرستان کرداول به دلیل ترک‌خوردگی‌های زیاد در حال حاضر امکان فعالیت ندارد.

«شنبه‌زاده» با بیان اینکه در حال حاضر اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برای رفع خطر بناهای آسیب دیده برآورد شده است، گفت: عملیات رفع خطر به زمانی حدود دو ماه نیاز دارد، اما با توجه به اینکه امکان منتظر شدن برای رسیدن اعتبار را نداریم در نظر داریم نخست از اعتبارهای امانی و سپس اعتبارهای پیمانی این اداره کل استفاده کنیم تا اعتبار مورد نظر در اختیارمان قرار گیرد.

محوطه سیمره قبل از زلزله

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha