• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96082414580
  • خبرنگار : 30057

تعریف ماموریت جدید برای مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

تعریف ماموریت جدید برای مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌ها فرآیند پژوهش غالب نیست، از رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خواست تا نسبت به بازنگری فرآیندهای اجرایی برای غالب شدن گفتمان علم و پژوهش در دانشگاه‌ها اقدام کند.

به گزارش ایسنا دکتر مسعود برومند روز چهارشنبه، 24 آبان ماه جاری در مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تاکید بر اینکه "آیا این مرکز باید باشد یا خیر" سوال مهمی است، افزود: زمانی که کشور برای سال 1404 چشم انداز تعریف می‌کند، گام مهمی برای برنامه‌ریزی در آینده است.

وی با تاکید بر اینکه هر چشم اندازی نیاز به سیاست‌گذاری و راهبرد دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس این سیاست‌گذاری‌ها و راهبردها برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

برومند با انتقاد از اینکه در شرایط فعلی در دانشگاه‌ها فرآیند پژوهش تبدیل به فرایند غالب نشده است، ادامه داد: بر این اساس یکی از اولویت‌های اساسی کشور فرآیندهای آموزشی است و در شرایطی که باید دستگاه‌ها به طور متناوب گزارش ارائه دهند، این امر موجب شده است تا فعالیت‌ها همانند آبی که در پشت سدها باقی مانده و رها نشوند، متوقف واقع بمانند.

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه ما درگیر کارهای بوروکراتیک و اداری هستیم، اظهار کرد: از این رو نیاز به گروه‌ها و مراکزی داریم که خوب فکر کنند و فرآیندها را مورد بازنگری قرار دهند. این امر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دنیا در حال اجرا است.

وی با اشاره به نقش مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در به روز رسانی سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، افزود: این مرکز باید بتواند در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری، سناریونویسی کند و این بسیار مهم است که این مرکز بتواند جایگاه خود را بشناسد، در غیر این صورت از مسیر خود خارج می‌شود.

برومند همچنین تاکید کرد: این عبارت بسیار صحیح است که در امر سیاست پژوهی نباید وارد اجرا شویم، ولی اعتقاد داریم کسانی که سیاست‌گذاری می‌کنند باید توانایی‌های لازم اجرایی را داشته باشند که به نظر من دکتر احمدی سوابق خوبی در حوزه‌های اجرایی دارد و از این رو باید کمک کند تا سیاست‌ها و سناریوها با حوزه اجرا تطابق داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد: از این مرکز همچنین تقاضا دارم که امور اجرایی را زیر ذره‌بین خود قرار دهد و این که گفته می‌شود دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم حرکت کنند، باید بتواند الگوهای مناسب آن را ارائه دهد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور باید از برنامه‌ریزی دور شود و به امر استانداردسازی وارد شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما تیم‌های لازم برای اجرای برنامه‌ها را داریم، ولی فرآیندهای اجرایی باید مورد بازنگری قرار گیرد و تقاضا دارم که این مرکز به این سمت حرکت کند که به بخش‌های آموزشی اعلام کند که در کدام مراحل فرآیند اشکال وجود دارد و چگونه در دانشگاه‌ها فرآیند پژوهشی غالب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha