• پنجشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96092312833
  • خبرنگار : 71191

ارمنستان می‌ماند، کره‌جنوبی می‌رود

ارمنستان می‌ماند، کره‌جنوبی می‌رود

«سیلا و پارس» روزهای پایانی مرور خاطرات‌شان را با یکدیگر می‌گذرانند و بعد از نمایش ۴۱ روزه ۱۴۰ اثر تاریخی از تمدن «سیلا»ی کره جنوبی، مردان «پارسی» در کنار زیورآلات و عناصر تزئینی بناهای کره‌جنوبی به کشورشان برگردانده می‌شوند اما همچنان فرصت برای دیدنِ جام نفیسِ «کاراشامب»ِ ارمنستان و ۱۰۲ شیء تاریخی دیگرش در کنار ۲۰۰ شی تاریخی ایرانی از دوره اورارتوئی؛ دست‌کم تا یک ماه دیگر و در موزه ملی ایران باقی است.

به گزارش ایسنا، دو گالری بخش دوران اسلامی موزه ملی ایران، از دست کم یک ماه گذشته میزبان دو نمایشگاه متفاوت بین‌المللی از دو کشور ارمنستان و کره جنوبی است، نمایشگاه‌هایی که تا همین چند روز پیش ۴۹ هزار و ۲۰۵ گردشگر داخلی و خارجی از آن‌ها بازدید کرده‌اند و با دو تمدن متفاوت هم دوره با ایران و نقشی که ایران به خصوص از دوره‌ای ساسانیان تا آل‌بویه در رفتار و فرهنگ کره جنوبی داشته، آشنا شده‌اند.

در بازدید از هر کدام از نمایشگاه‌های برپا شده در دو گالری بخش دوران اسلامی موزه ملی ایران، تفاوت چیدمان و نمایش آثار را نسبت به نمایشگاه‌های سابق در این مکان می‌توان به راحتی احساس کرد. اگر تصاویری هرچند کم از آخرین نمایشگاه ایران در شهر بُن آلمان دیده باشید، می‌توانید متوجه شوید که این نوع چیدمان برگرفته از آن نمایشگاه است، انتخابی درست و مناسب در نورپردازی، ویترین‌ها و نوع نمایش هر اثر و توضیحاتی که برای هر کدام از مجموعه آثار نیاز است و حتی جدول‌های تطبیقی برای دو دوره‌ی مختلف «اورارتوئی» بین ایران و ارمنستان و «تمدن سیلا» بین ایران و کره‌جنوبی.

"سیلا و پارس، یک خاطره مشترک"

۱۰۳ شیء تاریخی از ارمنستان و ۲۰۰ شیء تاریخی از ایران با تمرکز بر آثار اورارتوئی که بیشتر آثار نیز از هزاره چهارم پیش از میلاد تا سده یکم پیش از میلاد را شامل می‌شود، در این بخش از موزه ملی ایران در سه گالری به نمایش درآمده‌اند. 

از زمان نمایش این آثار براساس تفاهم‌نامه امضا شده بین دو کشور قرار بر نمایش سه ماهه ۱۰۳ شیء نفیس ارمنستانی از دوره‌ی اورارتوئی در کنار ۲۰۰ شیء ایرانی شده و این نمایشگاه با عنوان «ایران و ارمنستان: خاطره یک سرزمین» از ۲۵ مهر تا ۲۷ دی فعال است.

به اعتقاد متولیان موزه ملی ایران، این نمایشگاه دومین تجربه ایران در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی در موزه ملی ایران است و می‌توان آن را فصل مشترک تاریخ ایران و ارمنستان دانست.

«ایران و ارمنستان: خاطره یک سرزمین»

اما نمایشگاه "سیلا و پارس، یک خاطره مشترک" که تمدن سیلا از کره جنوبی را در موزه ملی ایران به نمایش درآورده، فقط کمتر از ۲۴ ساعت دیگر خود را به گردشگران ایرانی نشان می‌دهد.

برگزاری این نمایشگاه را می‌توان مدیون حضور رئیس جمهور سابق کره در موزه ملی ایران در سال گذشته دانست که پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از سوی ایران در آن کشور مطرح شد، اما این بار مدیر موزه ملی ایران پیش‌دستی کرده و اعلام کرده بود «چون پیش از این ایران در کره‌ی جنوبی نمایشگاهی را برگزار کرده، بهتر است نخست نمایشگاهی از سوی کره‌جنوبی در ایران برگزار شود» و کره‌ای ها آن‌قدر علاقمند به این حضور بوده‌اند که یک روز بعد از این صحبت‌ها نمایندگانی از کره‌جنوبی با حضور در موزه‌ی ملی ایران این اتفاق را پیگیری کنند و نتیجه اش حضور ۱۴۰ شیء از تمدن سیلا که حتی مردان پارسی، تن‌پوش و وسایل بازی ان‌ها را در خود داشته نیز به ایران آمدند.

«شمشیر زرین» از ارامگاه شماره ۱۴ خیابان « گه‌لپم»
در نمایشگاه  «سیلا و پارس، خاطره مشترک»

فرهنگ «سیلا» از کره‌جنوبی - به معنای سرزمینی پربرکت که برکت‌اش را در تمام قلمرو حاکمیت خود گسترش می‌دهد – در مدت ۴۰ روز نمایش آثار کره جنوبی در موزه ملی ایران به نمایش درآمده است که در تاریخ کره متعلق به قرن چهارم تا نهم میلادی و هم‌دوره با تاریخ ایرانِ دوره ساسانی تا پایان آل بویه است. دوره‌ای که ایران و کره‌ی جنوبی از راه دریا و از طریق تجارت دریایی و جاده ابریشم با یکدیگر ارتباط داشته‌اند.

وجود مجسمه‌های سنگی با چهره‌ها و لباس‌های خاص در تدفین‌های به دست آمده در بخش «کیانگ‌جو» کره، پژوهشگران کره‌ای را وادار کرد تا نام این مجسمه‌ها را «مردان پارسی» بنامند، مردانی که تا فردا در این نمایشگاه در معرض نمایش‌اند و نوع دماغ، لباس‌های تن‌شان و وجود ریش زیاد، بازدیدکنندگان را به راحتی متوجه تمایز آن‌ها با دیگر مردان مجسمه‌ای کره‌ای در نمایشگاه می‌کند.

البته نمایش ستونی که یک طرف آن «مرد پارسی که چوبِ چوگان» در دست دارد نیز عمق رابطه‌ی ایران و کره جنوبی را می‌تواند بیشتر نشان دهد.

"سیلا و پارس، یک خاطره مشترک"/ مرد پارسی با چوب چوگان در دست

کره جنوبی نیز در میان آثاری که به ایران فرستاده پنج اثر ملی و نفیس خود را قرار داده است؛ «کمربند زرین و آویز» طلا برگرفته از رسم اقوام بیابانگرد شمالی که از آرامگاه «کیم کو آن چون» در شهر کیانگ‌جو به دست آمده، «بازویند سیمین» که از تپه جنوبی به دست آمده در آرامگاه «هن نام ده چون»، «شمشیر بزرگ تزئین شده» متعلق به مردی صاحب منصب که در تپه جنوبی آرامگاه «هن نام ده چون»، «تزئینات زرین‌کلاه پادشاه» از آرامگاه «کیم کوآن چون» و «شمشیر زرین» از ارامگاه شماره ۱۴ خیابان « گه‌لپم» این پنج اثر نفیس هستند.

اما با توجه به توضیحاتی که به عنوان مثال درباره‌ی شمشیر زرین نوشته شده، قدری سردرگمی برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آید و نیاز به توضیح توسط راهنمای تالار دارد.

اگر در میانه‌های روز برای دیدن آثار به موزه سری بزنید، احتمالا تنها بازدیدکننده این بخش از موزه خواهید بود، اما هر قدر که به ساعات پایانی روز نزدیک می‌شوید به تعداد بازدیدکنندگان اضافه می‌شود.

"سیلا و پارس، یک خاطره مشترک"

آن‌طور که جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران، در توضیح میزان استقبال از این دو نمایشگاه با ارائه‌ی آماری که از حضورگردشگران در دو گالری موقت موزه دوران اسلامی به ایسنا ارائه می‌دهد؛ «از روز گشایش نمایشگاه «سیلا و پارس: یک خاطره مشترک » یعنی ۱۳ آبان تا ۲۰ آذر؛ ۱۳ هزار و ۹۱۸ گردشگر داخلی و چهار هزار و ۳۰۱  گردشگری خارجی و در مجموع ۱۸ هزار و ۲۱۹ گردشگر از این نمایشگاه بازدید کردند.

همچنین  از ۲۶ مهرماه تا ۱۷ آذر نیز ۲۰ هزار و ۲۹۹ گردشگر داخلی و ۱۰ هزار و ۶۸۷ گردشگر خارجی و در مجموع ۳۰ هزار و ۹۸۶ گردشگر از نمایشگاه ایران وارمنستان بازدید کرده‌اند

حتما تبلیغات شهرداری منطقه ۱۲ تهران برای نمایشگاه‌های موزه‌ای که به دنبال یک تفاهم نامه با موزه ملی ایران آغاز شده بود نیز در میزان بازدیدها تاثیر داشته است.

تبلیغات شهری برای نمایشگاه‌
ایران وارمنستان در موزه ملی ایران

برای بازدید از تمدن سیلا، فقط تا فردا فرصت دارید

نینا رضایی، رئیس اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران در صحبتی کوتاه با تاکید بر تمدید نشدن نمایشگاه «سیلا و پارس، یک خاطره مشترک» و پایان نمایش آثار این نمایشگاه تا جمعه - ۲۴ آذر - از علاقمندان به بازدید از آثار تاریخی برآمده از تمدنی مشترک با ایران دعوت کرد که از ساعت هشت صبح تا ۱۷ در سالن نمایشگاه‌های موقت موزه دوران اسلامی در موزه ملی ایران به صورت رایگان در معرض نمایش هستند، دیدن کنند.

«سیلا و پارس: یک خاطره مشترک»،/نمایش سه اثر ملی کره جنوبی
«ایران و ارمنستان: خاطره یک سرزمین»
«سیلا و پارس، یک خاطره مشترک»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha