• چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97021910667
  • خبرنگار : 71544

جشنواره‌ای برای «ننه مکرمه» و «ننه حسن‌»ها

جشنواره‌ای برای «ننه مکرمه» و «ننه حسن‌»ها
عکاس: مریم زندی

پنجمین جشنواره ملی هنرمندان خودآموخته ایران پس از سه سال وقفه در حالی برگزار می‌شود که از هیچ بخش دولتی حمایت مادی نداشته و قرار است فضایی نباشد که به کار «بکر» این هنرمندان آسیبی وارد کند.

علی بلبلی ـ فرزند مکرمه قنبری، نقاش خودآموخته ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره پنجمین جشنواره ملی هنرمندان خودآموخته که قرار است ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه در خانه-موزه مکرمه برگزار شود، می‌گوید: ما تا به حال چهار جشنواره برگزار کردیم و پس از سه سال وقفه قرار است پنجمین دوره این رویداد را برگزار کنیم. ما شروع خوبی داشتیم زیرا هنرمندان خیلی خوبی در این دوره حضور دارند.

او با بیان اینکه هدف اصلی این جشنره به حمایت از هنرمندان خودآموخته برمی‌گردد، ادامه می‌دهد: فضایی ایجاد شده از افرادی مانند ننه‌مکرمه حمایت کنیم و برای آن‌ها نمایشگاه برگزار کنیم.

بلبلی اضافه می‌کند: بخشی از رویداد امسال را به شکل تخصصی به «طراحی» اختصاص دادیم. هنرمندان در این بخش کار می‌کنند و در نهایت آثارشان در قالب نمایشگاه و کتاب به نمایش درخواهد آمد. همچنین بخشی را به «هنر اجرا» و «پرفورمنس» اختصاص دادیم که ۱۴ هنرمند در این بخش کار می‌کنند. از آنجایی که فضای روستای مادری من که موزه در آنجا قرار دارد، فضای بازی است این امکان را به هنرمندان می‌دهد که در این زمینه کارهای بزرگتری را انجام بدهند.بیش از ۸۰ هنرمند در بخش طراحی شرکت دارند.

او درباره ایده اولیه شکل‌گیری این رویداد، اظهار می‌کند: شروع این حرکت به بعد از درگذشت مادرم (سال ۱۳۸۴) برمی‌گردد. ما در این زمینه کارگاه برگزار کردیم که مخاطب و جمعیت حاضر در آن آن‌قدر زیاد شد که ما را وادار کرد این رویداد را به شکل جشنواره برگزار کنیم. در جلسه‌هایی که با هنرمندان مختلف داشتیم (سال ۱۳۸۷) تصمیم گرفتیم رویداد نامگذاری شود.

او ادامه می‌دهد: در آن دوره موزه هنرهای معاصر و گالری‌های خوبی با ما همکاری کردند. به همین ترتیب چهار دوره جشنواره را پیش بردیم. اما بعد احساس کردیم «هنر خودآموخته» خیلی لوث شده است و همه جا روی آن کار می‌شود که مورد تایید ما نبود. بنابر این فکر کردیم کنار کشیدن بهتر باشد. دوباره احساس کردیم تقاضا زیاد شده است و برگزاری این جشنواره را از سر گرفتیم.

بلبلی درباره شناسایی هنرمندان خودآموخته و ویژگی‌ آن‌ها بیان می‌کند: سخت‌ترین کار این است بگوییم چه کسی هنرمند خودآموخته است. البته الگوهای مشخصی در این‌باره وجود دارد. بدوی بودن کار از اصول مهم یک هنرمند خودآموخته است؛ او با بوم و گالری آشنا نیست. نمی‌شود این موضوع را با شناسایی هنرمندان موسیقی نواحی مقایسه کرد؛ در این کار خلاقیت مبناست و ایده‌های تازه مطرح می‌شود در حالیکه موسیقی سینه به سینه نقل شده است.

او ادامه می‌دهد: عده‌ای از این هنرمندان خودشان (اطرافیانشان) مار ا پیدا کردند و بخشی از آن‌ها توسط استادهای هنری به ما معرفی شدند. هنرمندان خودآموخته معمولا کسانی هستند که فرصت آموزشی را از دست دادند و افرادی که در این جشنواره حضور دارند معمولا بالای ۵۰ سال سن دارند یا بیماری خاصی داشتند که آن‌ها را از تحصیل محروم کرده است.

بلبلی با بیان اینکه «ننه حسن» با ۹۰ سال سن، مسن‌ترین هنرمند خودآموخته‌ای است که در این رویداد شرکت می‌کند، اظهار کرد: وقتی چنین جشنواره‌ای را برگزار می‌کنیم قصدمان این است اطرافیان این هنرمندان را نسبت به هنر و ویژگی‌هایشان آگاه کنیم. این هنرمندان باید از فضای آکادمیک به دور باشند، این جشنواره قرار نیست فضایی باشد که به کار آن‌ها آسیب بزند. کارگاه‌های ما برای حمایت از این‌ افراد برگزار می‌شود. هنرمندان خودآموخته در طول این جشنواره دست به خلق اثر می‌زنند و ما توصیه نمی‌کنیم در کارگاه‌ها حضور داشته باشند.

او می‌گوید: ما امیدوار هستیم این جشنواره در سال‌های آینده در استان‌های مختلف کشور مانند سیستان و بلوچستان، فارس و... برگزار شود.

فرزند ننه مکرمه همچنین بیان می‌کند: ما دو حامی داریم که یکی وزارت ارشاد و دیگری سازمان میراث فرهنگی است. ما برای برگزاری این رویداد حمایت معنوی داشتیم و از هیچ بخشی حمایت مادی نشدیم. هزینه برگزاری این رویداد شخصی و با حمایت دوستان بوده است.

جدول زمان‌بندی پنجمین جشنواره ملی هنرمندان خودآموخته ایران 

به گزارش ایسنا، احمد نصرالهی ـ نقاش و دبیر پنجمین جشنواره ملی هنرمندان خوداموخته ـ نیز برای این رویداد نوشته است:

«تعریف برخی واژه ها دشوار است . واژه هایی نظیر هنرعامیانه وهنرمند خود آموخته که گاه به آسانی نوشته می شوند اما به راحتی تصویر نمی شوند. ترسیم هر نقشی در عین سادگی دشوار می نماید اما اگر مفهوم سادگی درروح و روان آدمی جاری شده باشد ، درروش ترسیم آنچه درونی و پراز رازورمز است هیچ ملالی نیست .

درون هنرمند خود آموخته که به آسانی مفهوم صلح ودوستی را درقالب شکل و رنگ ترسیم می کند ، سرشاراز لطافت باران است .قلب او به مثابه ی چشمه ای است که هرلحظه اش "سرآغازی پیدا"  را آشکار می کند ودرپیچ سنگ ها و آوا ها را ه خود را می یابد و نیاز به راهنما و استاد ندارد. به پیروی از غریزه ی پاک و روان جاری  ،‌خود را به باد می سپارد.

مکرمه قنبری ،‌این جاری شدن را از کودکی زیسته است و درشصت و هفت سالگی  ، برای شکوفا شدن تنها به جرقه ای نیاز داشت تا کودکی و تجربه ی جوانی را بردر و دیوار خانه اش آشکار سازد.

پنجمین جشنواره ی هنرمندان خود آموخته ، اهدافی به مثابه آن چه ذکر گردید دارد. جشنواره ی هنرمندان خودآموخته درروستای دریکنده ،‌ همه ی علاقمندان و صاحبان فرهنگ و هنر را ،‌دعوت می نماید تا به یاد بانو مکرمه قنبری،‌ گردهم آیند و این رود خوش منظر را که پنجره ای است روبه آسمان ،‌به دیده ی خود سیراب کنند.»

این رویداد ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه در خانه موزه مکرمه (بابل، روستای دریکنده) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha