• شنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97030502159
  • خبرنگار : 71191

"دهدشت" را پس می‌گیریم اگر ...

"دهدشت" را پس می‌گیریم اگر ...

هفت سال از واگذاری «کاروانسرای دهدشت» و حمام «کهیار» در استان کهگیلویه و بویراحمد به صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی می‌گذرد، کاروانسرایی تاریخی با ۳۰ حیاط که در بافت تاریخی دهدشت قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، محوطه‌ای تاریخی که از نظر کارشناسان میراث فرهنگی و باستان‌شناسان، خصوصیت «بهترین محوطه‌ی تاریخی کشور» را با خود یدک می‌کشد و از سوی دیگر مالک کنونی‌ این بنای تاریخی یعنی صندوق احیاء و بهره‌برداری از آثار تاریخی کشور با مشخص کردن هزینه‌ای که به نظر برای منطقه‌ای مانند دهدشت در کهکیلویه و بویراحمد بیش از حد معمول باشد، از همان زمان برنامه‌ریزی کرده تا دست‌کم به مدت ۲۰ سال منبع درآمد یک سرمایه‌گذار باشد و از محوطه به خوبی نگهداری شود، اما بعد ازگذشت حدود هفت سال از آن زمان، کاروانسرای دهدشت یک قدم هم به جلو نرفته است!

مسعود شفیعی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با ایسنا نسبت به وضعیت کنونی این محوطه‌ی تاریخی ارزشمند در این استان گلایه دارد.

وی اظهار می‌کند:حمام "کهیار" و کاروانسرای "دهدشت" در سال‌های گذشته به صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی واگذار شد، به نظر می‌رسد، این صندوق با این فکر که کاروانسرای دهدشت چیزی شبیه به خانه "بروجردی‌ها"ست قیمتی روی آن گذاشته‌اند که هیچ سرمایه‌گذاری به سمت آن نرود حتی امروز دهدشت هم کسی با آن قیمت نمی‌خواهد.

او با اشاره به چند دوره نامه‌نگاری این معاونت با مسئولان صندوق احیاء، معاونت میراث فرهنگی و اداره کل محوطه‌ها و بناهای تاریخی برای درآوردن این محوطه از تملک صندوق احیاء و بازگرداندن آن به اداره کل میراث‌فرهنگی استان کهکیلویه و بویراحمد می‌گوید: از سال گذشته تا امروز سه بار نامه‌نگاری انجام شده و درخواست خود را مطرح کرده‌ایم، همچنین صحبت‌هایی نیز به صورت حضوری با معاون میراث فرهنگی کشور و مدیر کل سابق محوطه‌ها و بناهای تاریخی داشته ایم و درصدد هستیم اگر این محوطه به میراث فرهنگی برگردانده شود کاربری های فرهنگی متناسب با محوطه به آن داده شود.

شفیعی ادامه می‌دهد: درصدد هستیم اگر این محوطه تاریخی به میراث فرهنگی استان واگذار شود،فضای بیرونی کاروانسرا به غرفه‌های صنایع دستی تبدیل و فضای داخلی آن، موزه سنگ و بخش اداری شود، همچنین تمایل داریم حمام "کهیار" را به موزه مردم شناسی تبدیل کنیم.

به گفته‌ی وی؛ با توجه به این که هنوز این پیشنهاد از سوی صندوق احیاء تائید نشده است، نتوانسته‌ایم وارد عمل شویم.

باتوجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد این واگذاری به شرطی می‌تواند اتفاق بیفتد که دست‌کم یک سرمایه‌گذار تمایل به سرمایه‌گذاری در این  محوطه‌ی تاریخی ارزشمند را داشته باشد، اتفاقی که در طول قرار گرفتن نام این کاروانسرا در چند مزایده‌ی صندوق احیاء هنوز نتوانسته به وقوع بپیوندد.

پیش از این برآورد مرمت برای این محوطه‌ی تاریخی باقی مانده از دوره صفوی؛ پنج هزار و ۳۰۰ میلیون ریال (۵۳۰ میلیون تومان) با مدت زمان مرمت ۱۲ ماه با مدت قرارداد اجاره‌ی ۲۰ ساله و مبلغ اجاره پایه پنج میلیون ریال در لیست مزایده صندوق احیاء اعلام شده بود.

حدود هفت سال قبل نخستین خبرها برای واگذاری کاروانسرای تاریخی «دهدشت» در استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد. آذر ماه سال ۱۳۹۰بود که علی‌رضا ایزدی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از معرفی بافت تاریخی دهدشت به صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی پس از سامان‌دهی و مرمت آن خبر داده بود.

او در آن زمان به ایسنا گفته بود:بافت تاریخی دهدشت با ۴۳ هکتار وسعت و دارای بناهای ارزشمندی مانند حمام‌، مسجد و کاروانسرا در آن، برای معرفی شدن به صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی ارزش دارد.

وی حتی نگاه این اداره کل به بناهای ارزشمند و تاریخی کهگیلویه و بویراحمد را نگاه مناسبی دانسته و افزوده بود: اما متأسفانه تا کنون بهره‌برداری از آن بناها مناسب نبوده است. به همین دلیل، با برنامه‌ریزی‌های جدیدی که شده است، قصد داریم به‌صورت هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده، ورود و خروج به بناهای تاریخی استان، بخصوص بافت تاریخی دهدشت را سامان‌دهی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha