• یکشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98020804257
  • خبرنگار : 71191

عاقبت‌خیری برای «کوزه‌کنانی»

عاقبت‌خیری برای «کوزه‌کنانی»

مدیرعامل انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان از توافق مالکان خانه تاریخی کوزه کنانی مشهد با معاون میراث فرهنگی کشور برای حفظ و احیای این خانه از ثبت ملی خارج شده، خبر داد.

به گزارش ایسنا، با تصویب طرح تفصیلی مشهد مقدس، قرار بر ایجاد کاربری‌های فرهنگی - تاریخی در بافت مرکزی اطراف حرم مطهر امام‌رضا (ع) مطرح شد و شاید به دلیل درآمد کم کاربری‌های فرهنگی، مالکان نخست عزم‌شان را جزم کرده بودند تا با گرفتن حکم خروج از ثبت بناهای تاریخی‌، به آرزویشان برسند، و عمارت «کوزه کنانی» در قطاع یک حرم امام رضا (ع) یکی از بناهای تاریخی بود که تهدیدهای گاه و بیگاه برای خروج از ثبت آن مطرح می‌شد، اما سرانجام مالک توانست این بنای تاریخی را سال ۸۸ از فهرست آثار ملی خارج کند.

بعد از خروج از ثبت این بنا اما، مسؤولان وقت پایگاه میراث فرهنگی ثامن با پیگیری‌های خود از تخریب بنا جلوگیری کردند، ولی با تغییر هیأت مدیره جدید عمارت «کوزه کنانی» چانه‌زنی‌ها برای تخریب بنا آغاز شده بود، اما با تلاش‌های دوستداران میراث فرهنگی استان سرانجام مالک این خانه‌ی تاریخی با امضای تفاهم‌نامه‌ای برای حفاظت از این بنای تاریخی و یک کاربری متفاوت موافقت کرد.

هر چند در طول سال‌های گذشته حریم این بنای تاریخی در سمت با ساخت هتلی ۱۸ متری و مدرسه‌ی سلیمانیه در ۶ طبقه نقض شد، اما تا کنون فقط توافق مالک برای حفظ ساختمان اصلی است.

اکنون محمدجواد دهقانی - مدیرعامل انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان - با اشاره به این‌که مصوب شد تا عبدالله جبل عاملی - معمار و پژوهشگر - طرحی جدید برای کاربری این بنای تاریخی ارائه دهد که مورد قبول دو طرف قرار گیرد، افزود: بر اساس این توافق طرحی که ارائه می‌شود باید حفظ و ترمیم بنای اصلی خانه کوزه کنانی و سر در تاریخی آن را مدنظر قرار دهد، تا نیازهای مالکان فعلی بنا را تأمین کند.

به گفته‌ی وی، براساس این صحبت، معمار و مرمت‌گر مشخص شده در مدت زمان پیش رو تا ماه رمضان به مشهد سفر می‌کند و پس از بازدید کامل از بنا و بررسی شرایط تلاش می‌کند تا پایان ماه مبارک رمضان این موضوع تعیین تکلیف شود.

او با بیان این‌که در این جلسه علاوه بر موضوع خانه تاریخی از ثبت ملی خارج شده کوزه کنانی، مسائلی مانند جانمایی جدید «گورجای میلی مشهدی» شاعر قرن نهم هجری، ثبت ملی کانون «نشر حقایق اسلامی استاد محمد تقی شریعتی»، ثبت ملی سه اثر تاریخی مدفون شهر مشهد و ثبت کامل تمامی ۱۰ بنای باقی مانده از مرحوم «عابدزاده» مورد بررسی قرار گرفت و معاون میراث کشور قول تسریع در روند نهایی کردن ثبت ملی این آثار را داد.

در جلسه‌ی امضای تفاهم‌نامه محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی -، حیدرعلی پیمانی - رئیس هیئت امنای حسینیه فروشانی‌های خمینی شهر مالک کنونی خانه کوزه کنانی -، ترابی - معاون گردشگری و زیارت استانداری خراسان رضوی -، ابوالفضل مکرمی‌فر - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی -، زمانی - رئیس اداره میراث فرهنگی مشهد - و نمایندگان انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان برگزار شد.

خانه قاجاری کوزه کنانی ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۲۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اما سال ١٣٨٨ با شکایت مالکان و حکم دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شد. این خانه محل اقامت آیت الله بروجردی و زمانی نیز کنسولگری آمریکا در مشهد بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha