• جمعه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۲:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 99051712547
  • خبرنگار : 71647

در یادداشتی ضمن تبیین ویژگی‌های یک خبرنگار

معاون صداوسیما روز خبرنگار را به ایسنایی‌ها تبریک گفت

معاون صداوسیما روز خبرنگار را به ایسنایی‌ها تبریک گفت

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما با تبریک روز خبرنگاران به تلاشگران عرصه خبر و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در «ایسنا»، در یادداشتی ویژگی‌های مهم یک خبرنگار را برشمرده است.

متن  یادداشت علی دارابی که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار گرفته، به شرح زیر است:

«روز خبرنگار فرصت مغتنمی است که با چند ویژگی مهم خبرنگاران آشنا شویم. من سال‌ها چه به واسطه‌ی مشاغلی که داشتم و چه به‌خاطر تدریس در رشته ارتباطات، با خبرنگاران بسیاری آشنا هستم. خبرنگارانی که در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... فعالیت می‌کنند و در رسانه‌های مختلف کشور به خدمت مشغول هستند.

برای فهم خبرنگاری باید چند اصل مهم در زندگی حرفه‌ای و حتی شخصی افراد رعایت شود در غیر این‌صورت خبرنگاری نه تنها شغل هنرمندانه‌ی شیرینی نخواهد بود، بلکه تبدیل به یک عذاب مداوم می‌شود.

۱. خجالتی نباش

خبرنگاری که از دیگران خجالت می‌کشد، نمی‌تواند بدون ترس در چشم‌های کسی خیره شود، نمی‌خواهد در جمع حاضر باشد، از پرسیدن سوالات بی‌پرده هراس دارد، برای خبرنگاری ساخته نشده است. خبرنگاری کار افراد شجاع و جسور است که دوست دارند قبل از همه وسط معرکه باشند و بیش از دیگران پی ماجرا می‌روند.

۲. محافظه‌کار نباش


یکی از بزرگترین مصائب در حوزه خبر، محافظه‌کاری است. گاهی این محافظه کاری تا آنجا پیش می‌رود که افراد دست به خودسانسوری می‌زنند و حتی بیشتر از حد، خبر و تحلیل و گزارش را در معرض آسیب قرار می‌دهند. محافظه‌کاری با احتیاط عقلانی متفاوت است و شناخت و تفکیک این دو کار یک خبرنگار کارکشته است.

۳. جلوی دوربین نباش


خبرنگار باید این را بداند که در رسانه مکتوب، صوتی و تصویری، صاحب خبر نیست بلکه تحلیل‌گر یا ارائه دهنده و مفسر آن است. پس به هیچ وجه نباید اغراض شخصی خود را در آن وارد کند. بلکه هر آنچه هست یا هر آنچه را که توانسته فهم کند باید در اختیار مردم قرار دهد. همچنین خبرنگاری نردبانی برای معرفی خود نیست بلکه دانش و هنری است که باید آن را با عشق در اختیار مردم بگذاری.

۴. علیه مردم نباش


گاهی در برخی حوزه‌های خبری، مردم فراموش می‌شوند و حتی بیشتر از آن، خبرنگار در برابر مردم می‌ایستد. رسالت اصلی هر کار خبری و هر رسانه‌ای پیش از هر آیین‌نامه‌ای وفاداری به مردم است. وفاداری متعهدانه که در روزنامه نگاری توسعه به‌عنوان نفع عمومی شناخته می‌شود و آن را رسالت اجتماعی خبرنگار می‌نامند. فردی که علیه مردم باشد یا رو به روی آنها بایستد، دیر یا زود خبرهایش رنگ می‌بازند و حرف‌هایش فراموش می‌شوند.

۵. بی‌سواد نباش


مطالعه و تحقیق از ابزارهای مهم خبرنگاران است. در اوایل انقلاب زمانی که بحث انقلاب فرهنگی مطرح شد، یک نهاد آموزشی از بطن آن، متولد شد به نام «جهاد دانشگاهی» که روز گذشته هم سالروز تاسیس آن بود. این نهاد موظف بود که در ایام انقلاب فرهنگی، دانشجویان را که فراغت بیشتری داشتند برای نشر علم و آموزش همگانی به نقاط محروم‌تر کشور بفرستد. بعدها اهداف و وظایف دیگری هم برای این نهاد تعریف شد و امروز جهاد دانشگاهی از نهادهای موثر در خدمت‌رسانی علمی به کشور است. خبرنگار در زمانه کنونی همان نقشی را که این نهاد انقلابی در آن ایام به عهده داشت، می‌تواند ایفا کند. در هر بخشی با آموزش و توسعه دانش به مردم خدمت کند و البته باید خود خبرنگار نیز اهل پژوهش و دانش‌افزایی باشد.

آنچه گفته شد، برخی به ویژگی‌های شخصیتی افراد برمی‌گردد و بعضی هم به رفتار حرفه‌ای خبرنگاران. این موارد را بیشتر برای کسانی نوشتم که قصد دارند به صورت جدی به این عرصه خطیر و جذاب وارد شوند که بدانند در چه مسیری گام خواهند گذاشت.

در پایان روز خبرنگار را که یادآور شهادت خبرنگار مظلوم ایران شهید صارمی است گرامی می‌دارم. خبرنگاری شجاع، جسور، مردمی و باسواد که از صمیم قلب امیدوارم راهش پررهرو باشد. با اغتنام از فرصت به همه اصحاب رسانه به خصوص تلاشگران عرصه خبر و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در «ایسنا» این روز مهم راتبریک و شادباش می گویم.
دکتر علی دارابی»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha