• یکشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400012211499
  • خبرنگار : 71592

مخالفت مصر و سودان با پیشنهاد اتیوپی درباره سد النهضه

مخالفت مصر و سودان با پیشنهاد اتیوپی درباره سد النهضه

مصر و سودان با پیشنهاد اتیوپی مبنی بر تبادل اطلاعات درمورد برنامه دومین آبگیری سد النهضه مخالفت کردند. سودان نیز با پیش بینی کاهش سطح آب رود نیل در اثر آبگیری اتیوپی اعلام کرد، مخازن آبی خود را پر می کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی۲۱، وزارت خارجه اتیوپی در توییتی نوشت، آدیس آبابا از مصر و سودان می خواهد قبل از آبگیری سد در فصل باران، استفاده کنندگان از سدها را برای تبادل اطلاعات مشخص کنند. اما قاهره و خارطوم با رد این پیشنهاد اعلام کردند، تلاش می کنند درباره سد النهضه به یک توافق قانونی الزام آور برسند.

وزارت آب مصر با رد پیشنهاد مذکور اتیوپی، اعلام کرد، آدیس آبابا خواستار تشکیل مکانیزمی برای تبادل اطلاعات درمورد اجرای دومین مرحله از آبگیری سد النهضه است اما این  پیشنهاد حاوی ادعاها و مغلطه هایی است که حقیقت روند مذاکرات چند ساله درباره سد النهضه را منعکس نمی کند.

این وزارتخانه اعلام کرد، این پیشنهاد اتیوپی با تصمیمات اجلاس آفریقا که پیرامون پرونده سد النهضه برگزار شد و بر لزوم دستیابی به توافق قانونی الزام آور درمورد آبگیری و راه اندازی سد تاکید داشت، مغایرت دارد.

وزارت آب مصر اعلام کرد، پیشنهاد اتیوپی چیزی بیش از یک تلاش آشکار برای گرفتن تایید مصر درمورد دومین مرحله از آبگیری سد نیست که اتیوپی قصد دارد حتی بدون توافق با کشورهای ذیربط آن را ماه ژوئیه اجرایی کند.

وزارت آب مصر تاکید کرد، قاهره با اقدامات یکجانبه اتیوپی مخالف است و به هیچ وجه نمی پذیرد که تفاهمات یا فرمول هایی حاصل شود و روی تلاش های اتیوپی برای در عمل انجام شده قرار دادن دو کشور ذیربط یعنی سودان و مصر نوعی سرپوش سیاسی و فنی بگذارد.

این وزارتخانه در پایان اعلام کرد، قاهره به لزوم دستیابی به توافقی کامل برای آبگیری و راه اندازی سد پایبند است و در طول یک دهه مذاکره مسوولیت پذیر بوده و برای دستیابی به توافقی درباره سد در راستای منافع و حقوق سه کشور به اندازه کافی از خود انعطاف نشان داده است. اکنون اتیوپی باید دست از لجاجت بکشد و یک اراده سیاسی برای رسیدن به توافق مورد نظر از خود نشان دهد.

وزارت آب سودان هم‌ اعلام کرد، خارطوم هم با تبادل اطلاعات موافق است و آن را ضروری می داند اما پیشنهاد اتیوپی برای تبادل اطلاعات به شیوه ای که اعلام کرده بیانگر اقدام گزینشی قابل تردید در برخورد با توافق انجام شده است.

همچنین مقامات سودان با پیش بینی آبگیری سد در ماه ژوئیه، از  آغاز ذخیره سازی آب در مخازن "جبل اولیا" واقع در جنوب پایتخت خبر دادند.

معتصم العوض، مدیر بخش مخازن در وزارت آب سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، در راستای پاسخ به نیازها به آب آشامیدنی و کشاورزی، ذخیره سازی حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در مخازن جبل اولیا شروع شده است.

پس از نشست بی نتیجه کشورهای ذیربط در جمهوری کنگو پیرامون سد النهضه، اتیوپی اعلام کرد، آبگیری سد طبق برنامه انجام خواهد شد.

مصر و سودان هم پیشنهاد دادند، اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل به عنوان میانجی به مذاکرات ملحق شوند اما اتیوپی با این پیشنهاد مخالفت کرد.

بحران سد النهضه با توقف مذاکرات فنی که از ۱۰ سال پیش شروع شده و در ماههای اخیر توسط اتحادیه آفریقا اداره می شود، وخیم شده است.

آدیس آبابا بر دومین آبگیری سد در ماه ژوئیه حتی بدون توافق اصرار دارد اما قاهره و خارطوم خواستار دستیابی به توافقی هستند که سهم سالانه خود از آب رود نیل که بالغ بر ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب است، تضمین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha