• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400013118871
  • خبرنگار : 71477

مقاطعه‌کار ربوده شده آمریکایی در افغانستان فراموش شده است

همزمان با اقدامات آمریکا برای خروج نیروهای نظامی‌اش از افغانستان طی پنج ماه آتی، نگرانی‌ها نسبت به خطر جاماندن یک مقاطعه‌کار آمریکایی ربوده شده رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در سخنرانی اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درخصوص افغانستان به "مارک فرریکس"، مقاطعه‌کار آمریکایی از ایالت ایلینوی که گمان می‌رود بیش از یک سال است توسط شبکه حقانی، زیر شاخه گروه شبه‌نظامی طالبان اسیر شده، اشاره‌ای نشد. همچنین خروج نیروها که قرار است تا ۱۱ سپتامبر تکمیل شود، منوط به آزادی فرریکس نبوده و همین امر این نگرانی را به وجود می‌آورد که آمریکا پس از اتمام حضور نظامی‌اش در افغانستان، قدرت چانه‌زنی برای آزادی این مقاطعه‌کار و بازگرداندنش به کشور را از دست بدهد.

"مایکل والتز"، قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکا از ایالت فلوریدا که سابقه خدمت در افغانستان را در رزومه خود دارد، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: هرگونه اهرم فشاری که داشتیم دیگر نداریم چرا که به جهان، طالبان و شبکه حقانی اعلام کرده‌ایم که از افغانستان خارج می‌شویم. حضورمان در افغانستان نه تنها اهرم فشارمان است بلکه توانایی نظامی‌مان برای نجات فرریکس نیز محسوب می‌شود. در نتیجه این تصمیم کاملا مایوس‌کننده است.

دولت بایدن اعلام کرده بازگرداندن گروگان‌ها را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است. علی‌رغم این اظهارات، بعید است سرنوشت تنها یک اسیر بتواند این سیاست گسترده برای پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله‌ای را که در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده بود، تحت تاثیر قرار دهد.

غیرمعمول نیست که موضوعات مربوط به بازداشت شدگان تحت‌الشعاع دیگر مسائل مربوط به سیاست خارجه قرار گیرند درست مثل اتفاقی که هفته گذشته رخ داد. هفته گذشته دولت بایدن در جریان اعلام اقدامات تنبیهی علیه مسکو به بازداشت دو تبعه آمریکایی توسط روسیه هیچ اشاره‌ای نکرد.

این ناکامی برای بازگرداندن فرریکس به خانه در جریان خروج آمریکا از افغانستان باعث ناامیدی خانواده وی شده چرا که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درست چند هفته پس از ناپدید شدن فرریکس در افغانستان در حالی که بر روی پروژه‌های مهندسی در این کشور کار می‌کرد، توافق صلحی با طالبان در فوریه ۲۰۲۰ امضا کرد.

آمریکا اطلاعات زیادی درباره سرنوشت یا اوضاع و شرایط فرریکس ارائه نکرده است اما روز دوشنبه تایید کرد که مشغول انجام مذاکرات فعال با طالبان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha