• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400022718794
  • خبرنگار : 71129

شکست ائتلاف حاکم شیلی در رای گیری تشکیل شورای تدوین قانون اساسی

شکست ائتلاف حاکم شیلی در رای گیری تشکیل شورای تدوین قانون اساسی

با شمارش ۶۹ درصد آرا، به نظر می‌رسد که ائتلاف حاکم راست میانه شیلی در حفظ کنترل نهادی که پیش نویس قانون اساسی را ارائه می‌کند، شکست می‌خورد، چون نتوانسته تاکنون یک سوم آرای مورد نیاز را به دست بیاورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ائتلاف حاکم به نام "شیلی واموس"، تنها ۲۱ درصد آرا را به دست آورده است.

این انتخابات نشان دهنده عدم اعتماد عمیق مردم شیلی به وضعیت سیاسی کشورشان است و کاندیداهای مستقل آن به عنوان برندگان بزرگش در انتخابات روز یکشنبه، ۱۵۵ مرد و زن را برای نهادی برمی‌گزینند که به تدوین مجدد منشور قانون اساسی کنونی شیلی می‌پردازد که مربوط به دوران دیکتاتوری آگوستو پینوشه – ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰- است.

ائتلاف حاکم سباستین پینه‌را، رئیس جمهوری شیلی به دنبال کسب حداقل یک سوم کرسی‌های این نهاد بود چراکه هرگونه پیشنهاد برای قانون اساسی جدید به دست کم دو سوم تایید نیاز دارد.

کانال محلی سی.ان.ان در شیلی به این گمانه زنی پرداخته بود که کاندیداهای مستقل ۴۵ کرسی را به دست می‌آورند و ائتلاف حاکم هم ۳۹ کرسی، چپ میانه ۲۵ کرسی، چپ افراطی ۲۸ کرسی و یک ائتلاف کوچک نیز تنها یک کرسی کسب می‌کنند. ۱۷ کرسی هم برای اعضای جوامع بومی شیلی محفوط می‌ماند که در منشور کنونی به آنها اشاره نشده است.

"مارچلا کوبیوس"، یکی از چهره‌های ارشد ائتلاف حاکم گفت، نتایج مشخص کرده که راست‌ها باید یک ائتلاف جدید تشکیل دهند. نتایجی که امروز شاهدش هستیم نشان می‌دهد که ایجاد چنین توافقنامه‌هایی ضروری است.

گابریل بوریک، یکی از اعضای ارشد ائتلاف چپ افراطی جبهه گسترده گفت، این رای گیری بیانگر تغییرات بزرگ برای اقتصاد بازار آزاد بزرگترین تولیدکننده مس در جهان، شیلی است.

وی ادامه داد: ما به دنبال یک توافق جدید برای جمعیت بومی، احیای منابع طبیعی و ‌ایجاد کشوری هستیم که ضامن حقوق اجتماعی جهانی باشد. راست‌ها یک سوم خودشان را به دست نیاوردند. ما به دنبال آغازی دوباره و ایجاد یک شیلی جدید هستیم.

تغییر قانون اساسی در شیلی یک درخواست اصلی در نتیجه اعتراضات اجتماعی ناشی از نابرابری و نخبه گرایی در اکتبر ۲۰۱۹ بود.

از آن زمان، محبوبیت دولت با فقر و بیکاری ناشی از گسترش و شیوع بیماری کرونا کاهش هم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha