• یکشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400030906373
  • خبرنگار : 71129

قبرسی‌ها برای انتخاب پارلمان جدید پای صندوق‌های رای رفتند

قبرسی‌ها برای انتخاب پارلمان جدید پای صندوق‌های رای رفتند

مردم قبرس یونانی‌نشین امروز (یکشنبه) برای انتخاب پارلمان جدید خود در حالی پای صندوق‌های رای رفته‌اند که جریان جاری نشان دهنده کاهش حمایت‌ها از احزاب بزرگ و اصلی و حضور کم مردم خشمگین بابت رسوایی‌های فساد در این کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از ۱۰ حزب سیاسی با ۶۵۹ کاندیدا به دنبال کرسی‌های پارلمان قبرس هستند که احتمالا نمی‌توانند اکثریت قاطعی را کسب کند.

قبرس یک سیستم اجرایی دولتی دارد و این انتخابات آزمونی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است ۲۰۲۳ برگزار شود.

نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری کنونی قبرس از حزب جناح راستی "گردهمایی دموکراتیک" وارد دومین دوره پنج ساله خود شده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احزاب کوچکتر احتمالا می‌توانند بابت رسوایی‌های سال‌های اخیر که حزب رئیس جمهوری و حزب کمونیست "AKEL" را از نظر مردم انداخته، بیشتر رای کسب کنند.

یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید:‌ بخش اعظمی از رای دهندگان به طور کامل از جریان اصلی احزاب سیاسی در کشور ناامید هستند.

دولت کنونی قبرس بابت پشتیبانی از برنامه سودآور دریافت وجه نقد از اتباع کشورهای دیگر در ازای پاسپورت قبرس که در بحبوحه اتهامات فساد در نوامبر ۲۰۲۰ کنار گذاشته شد،‌ در معرض انتقاد قرار گرفته است.

اخیرا نیز، یکی از کمیسیونرهای ریاست جمهوری بابت تناقض‌های پیش آمده درباره مدارک دبیرستان و دانشگاهی‌اش مورد بازجویی قرار گرفت.

نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهند که حزب راست افراطی "ELAM" نسبت به ۲۰۱۶ بیشتر توانسته نظر مساعد مردم را جلب کند. همچنین حزب "سبزها" هم که کاندیداهایش عموما جوان هستند، در مرکز توجه مردم قرار گرفته است.

رای ندادن در انتخابات امروز یک چالش اصلی به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۶ رکورد ۳۳.۳ درصد واجدان شرایط رای ندادند.

تنها بیش از ۵۵۸ هزار تن واجد شرایط رای دادن برای ۵۶ نماینده پارلمان قبرس هستند که هر پنج سال برگزار می‌شود. حوزه‌های رای گیری ساعت ۴ به وقت گرینویچ باز شده و رای گیری ساعت ۱۵ به همین وقت پایان می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha