• چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400031209519
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۲ خرداد

وعده‌ها و حواشی آن/حریق در شناور/مذاکره تا حصول نتیجه

وعده‌ها و حواشی آن/حریق در شناور/مذاکره تا حصول نتیجه

وعده های انتخاباتی و میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰/ برجام/ حریق در یک شناور نیروی دریایی ارتش از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا،‌ آخرین نظر سنجی ایسپا درباره میزان تمایل مردم به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

بر اساس این گزارش ۳۴.۱٪ گفتند «قطعا شرکت خواهم کرد»، ۷.۸٪ اعلام کردند «احتمال زیاد شرکت خواهم کرد»، ۱۶.۳٪ بیان کردند «هنوز تصمیم نگرفته‌ام» و ۸.۹٪ اعلام کردند «احتمال کمی دارد شرکت کنم». ۳۲.۴٪ اظهار کردند «به هیچ وجه شرکت نمی‌کنم» و ۰.۵٪ نیز به این سوال پاسخ ندادند. 

این روزها وعده‌های انتخاباتی کاندیداها از جمله وعده مربوط به مبلغ پرداختی یارانه، حواشی مختلفی را در پی داشته است که در همین رابطه جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: به نظر می‌رسد برخی نامزدهای محترم بهترین روش جذب رأی را سبقت گرفتن در بالا بردن مبلغ پرداختی یارانه می‌دانند. از ۴۵۰ هزار تومان شروع و فعلا به ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان رسیده. احتمالا تا ۲۶ خرداد باید منتظر یارانه ۵ یا حتی ۱۰ میلیونی باشیم. 

وعده های کاندیداها واکنش دیگر نمایندگان را نیز در پی داشت، چراکه یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری «پرهیز از شعارهای غیر واقع‌بینانه» است که در اولین سالگرد آغاز به کار مجلس یازدهم، در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد تاکید ایشان قرار گرفت.

محمدرضا احمدی یکی دیگر از نمایندگان مجلس با یاداوری تاکیدات رهبری از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری میخواهد که وعده سر خرمن به مردم ندهند.

ایرج ندیمی هم در توصیه‌ای خطاب به  کاندیداها می گوید که هر وعده ای ارائه می کنند، باید وعده های قابل اجرا شدن باشند. 

همچنین احمد مرادی بر ضرورت پرهیز کاندیداها از دادن وعده های توخالی تاکید کرده و توصیه اش به کاندیداها این است که  با وعده‌های بدون پشتوانه به دنبال کسب رای مردم نباشند.

برای کامل کردن اطلاعات خود در زمینه‌ی وعده های انتخاباتی هر یک از کاندیداها میتوانید به گزارش ایسنا با عنوان "وعده‌هایی با سررسید نامعلوم‌!" مراجعه کنید.

زمان برگزاری مناظره‌های انتخاباتی هم براساس مصوبه جدید کمیسیون تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرد و مقرر شد که مناظرات به ترتیب در روزهای شنبه ۱۵ خرداد، سه شنبه ۱۸ خرداد و شنبه ۲۲ خرداد برگزار شود.

از جمله استدلال‌ها برای تعیین زمان برگزاری مناظره‌ها در روزهای ۱۷، ۲۱ و ۲۵ خرداد یعنی روزهای برگزاری مسابقات مقدماتی فوتبال جام جهانی این بود که با توجه به شب‌هایی که مسابقات فوتبال پخش زنده می‌شد شور و نشاط عمومی میان جوانان و قشرهای مختلف مردم ایجاد می‌شد و آن شور ورزشی با شور سیاسی گره می‌خورد و به افزایش مشارکت در انتخابات کمک می‌کرد.

 اما استدلال دیگری برای تغییر زمان برگزاری مناظره‌های تلویزیونی نامزدها این بود که این شور باید تفکیک شود و در روز دیگری که همه مخاطبان صرفا تمرکزشان روی مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است، باشد.

خبرهای دیگر درباره نامزدهای انتخابات و وعده هایشان را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

مسئولان‌ آستانه تحمل خود را بالا ببرند

روسای کمیته‌های معاونت استانی ستاد همتی تعیین شدند

اعتراض همتی به تغییر ساعت برگزاری مناظره‌ها

ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان رانت مفتی بود 

میان گوشت، مرغ، روغن و برنج با مردم دیوار بلندی کشیده‌اند

دفاع رهبری از عملکرد شورای نگهبان مایه دلگرمی ما است

لزوم حضور مقتدرانه و هوشمندانه مردم در عرصه انتخابات

کاندیداها از دادن وعده‌های پوچ و توخالی پرهیز کنند

هیات اجرایی انتخابات در حوزه انتخابیه باکو تشکیل شد

کاندیداها وعده سر خرمن به مردم ندهند

وعده هایتان قابل اجرا باشد

کاندیداها با وعده‌های بدون پشتوانه به دنبال کسب رای مردم نباشند

***

انتخابات و مذکرات هسته ایی از جمله موضوعاتی بود که حجت الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه هیأت دولت به آن پرداخت.

رییس جمهور با یاداوری اینکه میزان رأی ملت است شعار اصلی امام (ره) بود، تصریح کرد: در ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب اسلامی رخ داد و در ۱۰ فروردین ۵۸ یعنی ۴۷ روز بعد از انقلاب مردم برای همه پرسی تعیین نظام پای صندوق رأی رفتند. حالا بعضی ها از کلمه همه پرسی خیلی خوششان نمی آید اما اساس نظام و نهضت ما با همه پرسی شروع شد و در همان سال اول انقلاب ۵ همه پرسی و انتخابات مهم انجام گرفت که دوبار مردم در همه پرسی و سه بار در انتخابات شرکت کردند.

روحانی در بخش دیگری از این جلسه  با بیان اینکه امروز الحمدلله مسائل اصلی ما با آمریکایی ها در مذاکرات حل و فصل شده است، افزود: حالا چند مسئله فرعی باقی مانده که آن ها را هم با مذاکره به نتیجه می رسانیم. اگر اراده بر این باشد که در این دولت این کار انجام شود این دولت این کار را انجام داده است.  آن قولی که ما به ملت ایران در تحریم دادیم به قولمان وفادار ماندیم.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم با اشاره به اینکه احتمالا در جلسه مشترک امروز درباره تاریخ برگشت هیات‌ها به مذاکرات تصمیم گیری می‌شود، خاطرنشان کرد: اختلافات به نقطه‌ای رسیده که همه معتقد هستند قابل رفع است و این طور نیست که حل نشدنی باشد اما مواضع قطعی ما باید رعایت شود.

در همین رابطه سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری با تاکید بر ادامه مذاکرات در پاسخ به سوالی درباره موضوعات اصلی اختلافات، گفت: دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام و مذاکرات احیای برجام، همچنان متعهد است که هر کاری را که ممکن است انجام دهد تا این توافق دوباره به روند عادی برگردد.

علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا نیز پیشنهادی را مبنی بر پیگیری مذاکرات احیای برجام به صورت دو مرحله‌ای مطرح کرد که بر اساس این پیشنهاد، مذاکرات احیای برجام صرفا معطوف به لغو تحریم‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام شود تا تأثیری بر اقتصاد و معیشت مردم داشته باشد و سایر مسائل و تحریم‌ها در زمان دیگری مورد بررسی قرار گیرند.

اخبار دیگر در زمینه مذاکرات برجامی را می توانید درلینک های زیر بخوانید.

خوشحالیم کاندیداها به مذاکرات روی خوش نشان داده اند

نشست امروز  کمیسیون مشترک برجام در وین 

تاکید کشورهای عضو بریکس بر لزوم حل موضوع هسته‌ای ایران

انتقاد رئیس پارلمان عربی از مذاکرات وین

ادعای رئیس جدید موساد درباره برنامه هسته‌ای ایران

انتقاد تد کروز از رویکرد بایدن در قبال ایران و حماس

حصول توافق نهایی درباره برجام نیاز به زمان بیشتری دارد

***

به دنبال وقوع حریق در یکی از شناورهای پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی ارتش، همزمان با اقدامات مبارزه با حریق، کارکنان تحت آموزش پیاده و به ساحل منتقل شدند.

شناور پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی که چند روز قبل عازم ماموریت دریانوردی آموزشی در آبهای آزاد شده بود، حوالی بندر جاسک در یکی از سامانه‌ها دچار حریق شد، خوشبختانه این سانحه تلفات جانی نداشته است.

اما با وجود بیست ساعت تلاش همه جانبه و استفاده از امکانات امداد دریایی، به دلیل گسترش آتش در بخش‌های مختلف، عملیات نجات شناور پشتیبانی آموزشی خارک بی نتیجه ماند و این شناور در آب های محدوده جاسک آرام گرفت.

شناور خارک در بیش از ۴ دهه عمر خدمتی خود در ماموریت های عملیاتی در حوزه های آموزشی به کار گرفته شده بود.

همچنین سوالاتی درباره حرکت دو کشتی نظامی ایران به سمت قاره آمریکا در نشست خبری سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مطرح شد که جان کربی در پاسخ به آن گفت: نمی خواهد درباره آرایش نظامی کشوری دیگر و اعزام نیروهایشان نظری بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha