• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400033123654
  • خبرنگار : 71415

نخستین اتهام زنی مقام‌های نروژ به چین در ارتباط با حمله هکری

نخستین اتهام زنی مقام‌های نروژ به چین در ارتباط با حمله هکری

برای نخستین بار در تاریخ، سرویس امنیتی پلیس نروژ، چین را به عنوان مسئول یک حمله هکری علیه مقامهای این کشور شناسایی کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در سال ۲۰۱۸ چند مورد از دفاتر وابسته به دولت نروژ شامل دفاتر فرمانداران در ناحیه‌های اسلو و ویکن هدف یک حمله سایبری پیشرفته و فراگیر قرار گرفتند؛ حمله‌ای که بر اساس گزارش شبکه ان.آر.کی، مقامهای نروژی را به انجام تحقیقات درباره جاسوسی برای دزدی اسرار دولتی از جمله برنامه‌های دفاعی و تدارک برای وضعیت اضطراری وا داشت.

بر اساس اعلام سرویس امنیتی پلیس نروژ، مجموعا ۱.۳ گیگابایت داده، از جمله نام کاربری و رمز عبور کارمندان استخراج شد اما هنوز این پرسش مطرح است که این حمله تا چه ابعادی امنیت ملی را به خطر انداخت.

هانه بلومبرگ، رئیس واحد ضد اطلاعات سرویس امنیتی پلیس نروژ گفت، داده ها "در مسیری شفاف" به دست داشتن گروه APT۳۱ اشاره می‌کنند؛ گروهی که به ادعای او دارای ارتباط با "سرویس‌های اطلاعاتی و دستگاه دولتی چین" بوده و با اسامی دیگری نظیر Zirconium، Bronze Vinewood و Judgment Panda نیز شناخته می‌شوند. شبکه ان.آر.کی اضافه کرد، آنطور که شناسایی شده گروه APT۳۱ همچنین به اجرای حملات کامپیوتری در نروژ، فنلاند و آمریکا پرداخته از جمله کارمندان کمپین ریاست جمهوری ۲۰۲۰ جو بایدن را هدف گرفته است.

کارستن فریس، یک محقق ارشد در انستیتوی سیاست خارجی نروژ تاکید کرد، این نخستین بار است که مقامهای نروژی مستقیما نام چین را ذکر می کنند.

فریس تصریح کرد: در طی چند سال گذشته نگرانی فزاینده‌ای در قبال حملات کامپیوتری وجود داشته است. پیش از این بیشتر پای مجرمان در میان بود اما اکنون عوامل دولتی تبدیل به یک چالش امنیتی بزرگتر شده‌اند. آنها به نهادهای دولتی و دموکراتیک نفوذ می کنند. این روندی است که ما در سالهای اخیر مشاهده کرده‌ایم.

سفارت چین در نروژ اطلاعات سرویس امنیتی پلیس نروژ را رد کرده. این سفارتخانه گفت: چین هرگز در حملات سایبری شرکت نکرده و از هیچکس در این حملات پشتیبانی نکرده است و همواره با چنین رفتاری قاطعانه مخالفت و برخورد کرده است. ما شدیدا با ادعاهای بی اساس علیه چین مخالف هستیم.

این سفارتخانه تاکید کرد که توسعه تکنولوژیکی چین "وابسته به دزدیدن یا غارت نیست بلکه نتیجه کار سخت خودمان است".

با این حال مقامها اعلام کردند به رغم ادعاها درخصوص یافتن اسناد و مدارکی در این زمینه، این پرونده بسته خواهد شد. سرویس امنیتی پلیس نروژ اذعان کرد که داده‌های کافی برای آنکه این پرونده را به دادگاه ببرد، ندارد. کاترین تانستاد، وکیل این نهاد امنیتی گفت که این یک "حمله کامپیوتری پیشرفته، حرفه‌ای و با اجرایی پیچیده" بوده است اما برای پیشبرد این پرونده به الزامات درباره اسناد و مدارک سطح بالا اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha