• شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400040503438
  • خبرنگار : 71145

پس از اتیوپی

سودان جنوبی به فکر ساختن سد بر رود نیل افتاده است/ امارات هم تبلیغ می‌کند

سودان جنوبی به فکر ساختن سد بر رود نیل افتاده است/ امارات هم تبلیغ می‌کند

مسؤول سودان جنوبی اعلام کرد، کشورش برنامه دارد تا رویای احداث سد عظیم روی رود نیل را با هدف تامین برق و ممانعت از سیلاب‌های ویرانگر جامه عمل بپوشاند.

به گزارش ایسنا، سایت شبکه روسیا الیوم گزارش داد، دینگ داو دینگ معاون وزیر خارجه سودان جنوبی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی زبان امارات متحده عربی نشنال (The National) گفت، کشورش پول و انگیزه لازم برای آغاز صنعتی شدن کشور بعد از پایان جنگ داخلی را دارد.

این وزیر در این گفت‌وگو که در جوبا، پایتخت سودان جنوبی در آستانه دهمین سالگرد تاسیس کشور سودان جنوبی انجام گرفت، تاکید کرد: کشور ما از سیلاب‌ها، کمبود برق، کمی آب و ضعف زیرساخت‌ها در رنج است و پروژه مذکور بخشی از طرح دولت است و منابع مالی آن از طریق درآمدهای نفتی تامین خواهد شد.

او ادامه داد: به کشور ما امروز نگاه کنید اکثر سودان جنوبی را سیلاب‌ها در برمی‌گیرد و ولایت‌ بالای نیل پر از آب شده است و فرصتی برای ما به عنوان کشور به منظور به فکر افتادن و برنامه‌ریزی دست نداده است و باید به نیازهای ساکنان و صنایع‌ رو به رشد توجه کنیم.

او درباره جزئیات سد سازی گفت: وزارت آبیاری دستورات شروع اقدامات و بررسی‌های اولیه برای حمایت از تهیه نقشه‌های ساخت و ساز از جمله درباره میزان ارتفاع سد، میزان حجم ذخیره سازی آب پشت سد و تعداد توربین‌هایی که می‌توان راه اندازی کرد، صادر کرده است.

دینگ افزود: ما زمان ساخت سد تاثیر زیست محیطی، عامل هیدرولوژی (آب‌شناسی) (ویژه آب‌های زیرزمینی) و دوام آن و نیز خسارات و مشکلات احتمالی را در نظر خواهیم گرفت.

این مقام سودان جنوبی تصریح کرد: کشور برنامه دارد سرمایه‌های خارجی را برای حمایت از احداث سد به دست آورد که عمده این سرمایه‌گذاری‌ها از جانب چین انجام خواهد شد.

سودان جنوبی در غرب اتیوپی قرار دارد و در شمال آن سودان و مصر واقع هستند و آب نیل سفید از این کشور به عنوان یکی از آبراه‌های اصلی که از رود نیل تغذیه می‌شود، عبور می‌کند؛ رودی که در نزدیکی خارطوم به نیل آبی که از ارتفاعات اتیوپی سرازیر می‌شوند، می‌پیوندد.

باران‌های موسمی ۱۰ استان سودان جنوبی را دست‌کم هفت ماه در سال درگیر می‌کند و مقدار زیادی آب وارد نیل سفید می‌شود اما همچنین باعث بروز سیلاب‌ها می‌شوند.

دینگ درباره احتمال برخودر دولتش با دو کشور مصر و سودان از بابت احداث سد گفت: استفاده از منابع آبی حق حاکمیتی ماست. نباید آب‌های رود نیل باعث عذاب شوند بلکه باید به عنوان کالایی مسالمت‌آمیز و بخشش خداوند برای منطقه باشند.

او خاطرنشان کرد: ما به عنوان دولت، مصر، سودان و اتیوپی را به بررسی و انجام مذاکرات سازنده به منظور رسیدن به یک راه حل قابل قبول و پایان دادن به نگرانی‌های سودان و مصر دعوت می‌کنیم.

این وزیر ادامه داد: هر منبع آبی می‌تواند باعث مشکلی برای کشورهای زیادی شود اما ما ترغیب به راه حل نظامی برای بحران نمی‌کنیم زیرا آن را راه حل مناسب نمی‌دانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۶ ۰۵:۰۵

وزیر خارجه یک کشور ضعیف, عجب حرفهای زیبایی زد.