• چهارشنبه / ۹ تیر ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400040906948
  • خبرنگار : 71621

مواضع نمایندگان کشورها در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام

نمایندگان کشورهای مختلف در جلسه شورای امنیت سازمان برای بررسی یازدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درخصوص برجام به اظهار نظر پرداختند.

به گزارش ایسنا، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی یازدهمین گزارش دبیر کل سازمان‌ ملل درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، رزماری دی کارلو، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل خواستار بازگشت کامل و موثر به برجام شد.

وی اعلام کرد که جمهوری اسلامی‌ ایران از زمان خروج آمریکا از برجام  به نصب سانتریفیوژهای جدید و غنی‌سازی تا سقف ۶۰ درصد پرداخته است.

دی‌کارلو همچنین در نتیجه‌گیری خود برجام را برای معماری عدم اشاعه هسته‌ای بین‌المللی «ارزشمند» دانست و افزود: حیاتی است که تمامی طرفین، برجام را به مسیر خود بازگردانند.

نماینده نروژ در سازمان ملل در این نشست اجرای کامل برجام را بهترین فرصت برای اعتمادسازی بین‌المللی دانست.

این نماینده ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، از تهران خواست که اجرای کامل تعهدات خود را از سر بگیرد.

نماینده آلمان در سازمان ملل نیز اذعان کرد که هیچ جایگزین معقولی برای برجام وجود دارد.

او در ادامه با تاکید بر حمایت کشورش از گفت‌وگوهای وین بر سر احیای برجام گفت: بازگرداندن کامل توافق هسته‌ای به زندگی امکان‌پذیر است.

نماینده ایران در نشست شورای امنیت با تاکید بر حمایت از توافق هسته‌ای، ماهیت کاهش تعهدات ایران را اقدامی جبرانی خواند و بار دیگر خاطرنشان کرد که این ایالات متحده بوده که از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی خارج شده است.

نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت مدعی شد که ایران به بی‌اعتنایی به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از جمله استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ادامه می‌دهد.

وی همچنین اظهار کرد که با ادعای روسیه و ایران مبنی بر مغایرنبودن این‌گونه فعالیت‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مخالف است.

اولاف اسکوگ، نماینده هیات اتحادیه اروپا در سازمان ملل در این نشست از تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام و رفع‌ تحریم‌های مغایر با توافق هسته‌ای حمایت کرد.

نماینده هیات اتحادیه اروپا در ادامه مدعی حمایت از برجام شد.

وی همچنین نسبت به انباشت اورانیوم غنی‌شده در ایران ابراز نگرانی کرد.

نماینده ویتنام در سازمان ملل ضمن استقبال از تعامل دیپلماتیک کشورها اعلام کرد که در حال بررسی یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود در خصوص راستی‌آزمایی و نظارت از ایران است.

نماینده تونس در سازمان ملل اعلام کرد که از نظر این کشور نیز برجام یکی از مهم‌ترین جنبه‌های معماری عدم اشاعه هسته‌ای محسوب می‌شود.

این نماینده اظهار کرد که برداشت‌های متعدد پی در پی در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ در رابطه با فعالیت‌های موشک‌های بالیستیک را تحت نظر دارد.

نماینده هند نیز در این نشست از ایران خواست تا به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد و به تمام مسائل ناتمام رسیدگی کند.

رئیس نمایندگی چین در سازمان ملل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را ریشه مشکلات کنونی پیرامون برجام دانست.

نماینده چین از ایالات متحده خواست که بدون پیش‌شرط به برجام بازگردد.

وی از ایران نیز درخواست کرد به پایبندی به تعهدات خود بازگردد.

رئیس نمایندگی چین در سازمان‌ ملل همچین تصریح کرد که خروج آمریکا از برجام منجر به عدم وجود اعتماد میان تهران و واشنگتن شده است.

وی ضمن رد تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران تاکید کرد که آمریکا باید به درخواست ایرانیان مبنی بر شفافیت درخصوص دیدگاه‌هایشان پیرامون برجام پاسخ دهد.

نماینده سنت‌وینسنت و گرنادین‌ها در شورای امنیت عمیقا نسبت به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌های ضد ایرانی ابراز تاسف کرد. او با اشاره با این که تمامی اقدامات یکجانبه زورگویانه باید رفع شوند، گفت که تحریم‌های آمریکا اقتصاد ایران را تضعیف و توانایی پاسخ‌دهی ایران به همه‌گیری کووید-۱۹ را دشوار کرده‌اند.

نماینده انگلیس در این نشست در ابتدای سخنرانی خود بر حمایت کامل لندن از توافق هسته‌ای تاکید کرد. این نماینده همچنین نسبت نقض تعهدات هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی و محدودکردن فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد.

نماینده انگلیس مدعی تداوم «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه» شد و ادعا کرد فناوری موشک‌های بالستیک قاره‌پیما امنیت منطقه‌ای را به مخاطره می‌اندازد.

وی در انتها از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی استقبال کرد.

نماینده ایرلند در شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به این که این کشور قویا به برجام متعهد است، خواستار رفع تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران شد.

وی در ادامه گفت: تمامی طرفین از هرگونه اقدام از جمله پرتاب موشک که منجر به تضعیف ثبات می‌شود، خودداری کنند.

نماینده روسیه در این نشست با بیان این که «هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد»، خواستار تمرکز تمامی تلاش‌های برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شد.

نماینده استونی در نشست شورای امنیت اظهار کرد که از مذاکرات دیپلماتیک در وین دلگرم شده است.

نماینده استونی علام کرد که تصمیم ایران مبنی بر کاهش تعهدات هسته‌ای متاسف است. این نماینده گفت که در حین مذاکرات وین نیز این تحولات متوقف نشده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha