• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1400042820338
  • خبرنگار : 71646

همکاری چهار دستگاه برای تولید هشدارهای مربوط به بلایای طبیعی

 همکاری چهار دستگاه برای تولید هشدارهای مربوط به بلایای طبیعی

رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه بین چهار دستگاه اجرایی گفت: مخاطرات بی‌شماری از جمله سیل، فرونشست زمین و …کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند که استفاده از داده‌ها و اطلاعات دستگاه‌ها و تولید محصولات مشترک می‌تواند در پیشگیری، پیش‌بینی و مدیریت بحران کمک شایانی کند.

به گزارش ایسنا، سحر تاج‌بخش در مراسم امضای تفاهمنامه چهارجانبه بین روسای سازمان‌ هواشناسی، سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه‌برداری و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور که امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه مخاطرات جوی و اقلیمی یکی از پر دامنه و گسترده‌ترین بلایای طبیعی است که همه ساله تلفات و صدمات زیادی در دنیا برجای می‌گذارد، اظهار کرد: در این زمینه مساله پیش آگاهی‌ها و هشدارها گام بسیار مهمی در حوزه مدیریت بحران است و کشورهای پیشرو بر اهمیت و منزلت این پیش‌آگاهی‌ها واقف هستند بنابراین سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را در این زمینه انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز مساله پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌ها در حوزه بلایای طبیعی و مسایل جوی و اقلیمی برعهده سازمان هواشناسی است و این سازمان نیز با تمام قوا، ظرفیت، امکانات و توان کارشناسی خود تلاش می‌کند این وظیفه را به بهترین شکل انجام دهد.

به گفته رییس سازمان هواشناسی، اتفاقی که در دنیا طی دهه‌های اخیر افتاده رشد قابل ملاحظه فناوری در حوزه داده و اطلاعات است و اگر ما نتوانیم در تولید هشدارها به کاربران از داده‌های تجمیع شده استفاده کنیم، به‌طور قطع از ایده‌آل‌ها فاصله می‌گیریم. داده‌های بی‌شماری در حوزه سنجش از دور و داده‌های مکانی و … وجود دارد که می‌تواند ما را در تولید، تحلیل، پردازش و حتی در مدیریت صدور پیش‌آگاهی‌ها و هشدار کمک کند و از این جهت است که امروز سازمان هواشناسی مفتخر است که بتواند در خدمت روسای دستگاه‌هایی باشد که بخش اعظمی از این داده‌ها و اطلاعات را در کشور تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: من امیدوارم با این همکاری که امروز در قالب یک تفاهمنامه چهارجانبه بین روسای سازمان‌ هواشناسی، سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه‌برداری و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور آغاز می‌شود بتوانیم از ظرفیت بزرگی که در کشور است، استفاده بهینه کنیم و آن را به یک سرانجام بهتری برسانیم.

رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه هدف دستگاه‌ها در زمینه بلایای طبیعی و حوزه موضوعات جوی و اقلیمی حفاظت از جان و مال مردم است، خاطرنشان کرد: این هم‌افزایی و گردهمایی به ما کمک خواهد کرد که بتوانیم در این زمینه با نگاه مساعدی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد وضعیت تولید هشدارها را به سمت بهبود ببریم. این تفاهمنامه از چند جهت می‌تواند کمک کند. تولید محصولات مشترک با استفاده از داده و اطلاعاتی که در اختیار دستگاه‌های موجود است، باعث می‌شود محصولی کاربرپسندتر برای دستگاه‌های اجرایی بهره‌بردار مانند سازمان مدیریت بحران و دستگاه‌های امداد و نجات در زمان هشدار تولید شود چراکه پیشگیری گام اول مدیریت بحران است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر نیز تولید این محصولات مشترک با نگاه کارشناسی قوی می‌تواند به تصمیم‌گیران کشور کمک کند تا تدابیر بهتری برای مقابله یا سازگاری با بلایای طبیعی بیندیشند.

تاج‌بخش ضمن بیان اینکه مخاطرات بی‌شماری مانند سیل، خشکسالی، فرونشست زمین، کانون‌های گردوخاک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گفت: با استفاده از داده‌ها و اطلاعات موجود و با کمک پیش‌آگاهی‌هایی که ما براساس اطلاعات و داده‌های هواشناسی ارایه می‌کنیم هم در زمینه پایش و هم در پیشگیری و پیش‌بینی و مدیریت بحران کمک شایانی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha