• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400050604266
  • خبرنگار : 71610

نخست‌وزیر پیشین قطر: چندین سال است که می‌دانم تلفنم تحت نظارت است

نخست‌وزیر پیشین قطر: چندین سال است که می‌دانم تلفنم تحت نظارت است

پس از رسوایی جاسوس افزار اسرائیلی "پگاسوس"، نخست‌وزیر پیشین قطر در سخنانی نسبت به استفاده برخی از دولت‌های منطقه از چنین برنامه‌هایی برای اهداف خبیثانه خود ابراز تاسف کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، حمد بن جاسم، نخست‌وزیر پیشین قطر با انتشار چند توییت نسبت به موضوع استفاده از بدافزارهای جاسوسی از تلفن‌های همراه در منطقه واکنش نشان داد.

وی در این باره نوشت: آنچه در اخبار و توسط مقامات کشورهای مختلف درباره برنامه جاسوسی منتشر شده در منطقه و دیگر کشورها بیان می‌شود، باعث مطرح شدن سوالات مختلفی شده است.

حمد بن جاسم گفت: این بدان دلیل است که کشورها، همانطور که همه ما می‌دانیم، باید از طریق نهادهای مسئول و افراد صادق و مورد اعتماد نظارت و پیگیری کنند که چه کسی و چه چیزی امنیت آنها را در سطوح مختلف اقتصادی و اجتماعی تحت تأثیر قرار می‌دهد و حاکمیت کشور و حریم خصوصی شهروندان آن را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه بسیار جای تأسف دارد این است که این سیستم‌های جاسوسی توسط برخی کشورها به ویژه در منطقه ما برای اهداف دیگری استفاده می‌شود؛ آنها حریم خصوصی افراد را نقض می‌کنند و آنچه خدا از انجام آن منع کرده را مجاز می‌کنند. این افراد امنیت و منافع کشورهای خود را در راستای برنامه‌های خبیثانه و مخربشان برهم می‌زنند.

این مقام سابق قطری تصریح کرد: ما می‌دانیم که شهروندان در منطقه ما هنگامی که قربانی سیستم‌های جاسوسی و اداره کنندگانشان آن چه از داخل کشور و چه از خارج می‌شوند، به دلیل نبود دادرسی شفاف و بی‌طرف نمی‌توانند شکایت کنند و از حقوق خود دفاع کنند.

وی همچنین گفت: با این وجود من چندین سال است که می‌دانم تلفنم تحت نظارت قرار دارد و اما در سایه وضعیت ناراحت‌کننده‌ای که در منطقه با آن مواجه هستیم؛ این مساله تاثیری بر من نداشته و برایم مهم نیست.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که رسانه‌ها فاش کردند کمپانی فناوری NSO رژیم صهیونیستی که نرم افزار جاسوسی پگاسوس را طراحی کرده، می‌تواند از تلفن‌های همراه جاسوسی کند و گزارش شده دولت‌های دستکم ۱۰ کشور خدمات پگاسوس را برای جاسوسی از روزنامه نگاران و اپوزیسیون به خدمت گرفته‌اند.

نتایج تحقیقات انجام شده در ارتباط با قتل خبرنگاران و گزارش ۱۷ سازمان رسانه‌ای نشان‌ داد که از نرم‌افزار جاسوسی بر پایه نظامی برای هک تلفن‌های هوشمند ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اجتماعی استفاده شده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha