به گزارش ایسنا شهرستان پردیس در آذر ماه ۱۳۹۱ متشکل از بومهن و جاجرود (ارتقا یافته) در تابعیت استان تهران ایجاد شد. براساس مصوبات جدید در حوزه تقسیمات کشوری و ابلاغیههای عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور - در سال ۱۳۹۹، بخش مرکزی به مرکزیت شهر پردیس تاسیس و روستاهای خسرو آباد و سعید آباد در بخش جاجرود نیز به شهر ارتقا یافتند بنابراین شهرستان پردیس با مساحت ۲۷۶ کیلومتر مربع از ۳ بخش مرکزی، بومهن و جاجرود، ۴ شهر پردیس، بومهن، خسروآباد و سعید آباد و ۵۵ آبادی، روستا، نواحی کارگاهی، مناطق زراعی تشکیل شده است. محدوده جغرافیایی این شهرستان از روستای «تلو» در «سرخه حصار» آغاز میشود و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد.
با رسانهای شدن صدور مجوز زیستمحیطی برای ساخت متروی تهران - پردیس، بار دیگر مشکلات محیط زیستی این منطقه در کانون توجه قرار گرفت البته به گفته رضا اقتدار - مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست - ۲۰۰ متری که این قظار شهری روی زمین حرکت میکند، با اینکه داخل پارک ملی خجیر است اما منطقه بکری نیست.
مهدی نبییان در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه متروی پردیس را میتوان به شرط رعایت موازین محیط زیستی به عنوان گزینهای قابل اجرا پذیرفت، به نکاتی درباره برخی دیگر از تبعات محیطزیستی ساخت پردیس اشاره کرد که به شهر زیر است:
* آزادراه تهران – پردیس با وجود اینکه تعداد زیادی تونل و پل دارد و این پلها و تونلها میتوانند به عنوان روگذر و زیرگذر برای جابجایی حیات وحش عمل کنند اما عملا احداث چنین آزادراهی در کنار توسعه ساخت و ساز در این منطقه بر کریدور مهاجرتی حیات وحش بهویژه مهاجرت قوچ و میش البرز مرکزی - که در گذشته از پارک ملی لار و منطقه ورجین به پارک ملی خجیر و سرخهحصار صورت میگرفت - تاثیرمنفی زیادی گذاشته است.
*مکانیابی شهر پردیس از ابتدا اتفاق بسیار غلطی بود. بارگذاری شهر پردیس با ساختمانهای ۱۰ طبقه و بیشتر در یک منطقه کوهستانی اقدام اشتباهی بوده است چراکه این منطقه تا کمتر از۳۰ سال پیش یکی از زیستگاههای با تنوع زیستی قابل توجه در شرق شهر تهران بود و امروز ناچار به مدیریت تبعات تصمیمات غلط گذشته هستیم.
* اراضی شهرک زیتون یکی از عوامل تهدیدکننده پارک ملی خجیر و سرخه حصار است. این شهرک بهصورت غیرقانونی در پارک ملی سرخه حصار علیرغم هشدارهای کارشناسان محیط زیست همچنان در حال توسعه است و تخریب بسیار گستردهای رخ میدهد و این ساخت و سازها در دامنههای پر شیب در حال رسیدن به قله کوه است.
انتهای پیام
نظرات