• سه‌شنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400051913605
  • خبرنگار : 71129

معترضان گوآتمالایی خواستار استعفای رئیس جمهور

معترضان گوآتمالایی خواستار استعفای رئیس جمهور

اعضای یکی از بزرگترین گروه‌های کشاورزی و بومی گوآتمالا جاده‌های سراسر کشور را بسته و خواستار استعفای رئیس جمهوری و دادستان کل به اتهام اخراج دادستان کل مبارزه با فساد شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این سومین بار در ۱۵ روز گذشته است که مردم در گوآتمالا به خیابان‌های می‌آیند و علیه برکناری "خوآن فرانسیسکو ساندوال" که به صورت بین‌المللی به عنوان رئیس دفتر دادستان ویژه علیه مصونیت از مجازات به رسمیت شناخته شده،‌ دست به اعتراض زدند. وی در حال بررسی فساد احتمالی از سوی آلخاندرو جیاماتئی، رئیس جمهوری این کشور بود.

ماریا پوراس، دادستان کل نیز گفته که ساندوال اقداماتش را تضعیف کرده و یک دادستان جرایم انتخاباتی را جای وی انتخاب کرده است.

در گوآتمالاسیتی پلیس به حفاظت از ساختمان‌های دولتی مبادرت ورزید در حالیکه در حومه پایتخت اعضای گروه حمایت از حقوق کشاورزان موسوم به "CODECA" تخته‌های چوب را با میخ در سراسر بزرگراه نصب کردند تا از عبور و مرور خودروها جلوگیری کنند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های گوآتمالایی و اجتماعی نشان می‌دهد که در بخش‌های دیگری از کشور نیز مسدودی جاده‌ها اتفاق افتاده است.

"تلما کابررا"، کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری از جنبش برای آزادی مردم و رهبر CODECA گفت: ما خواستار استعفا و بازجویی از رئیس جمهوری و دادستان کل هستیم.

بسیاری از دانشجویان گوآتمالایی هم به اعتراضاتی پیوسته‌اند که از سوی گروه CODECA سازماندهی شده بود.

برخی از اعضای این گروه گفته‌اند قصد دارند تا در مقابل دفتر جیاماتئی هم دست به اعتراض و تحصن بزنند.

این جدیدترین اعتراضات نشان دهنده نارضایتی مردم از فساد دولت و توقف استقلال سیستم قضایی این کشور است. در ۲۰۱۲، موجی از اعتراضات علیه فساد باعث برکناری "اوتو پرز مولینا"، رئیس جمهوری وقت این کشور شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha