• دوشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400062921494
  • خبرنگار : 71477

معترضان خواستار "برکناری" نخست وزیر تایلند در سالروز کودتا شدند

معترضان خواستار "برکناری" نخست وزیر تایلند در سالروز کودتا شدند

صدها معترض تایلندی روز یکشنبه به مناسبت پانزدهمین سالروز کودتای نظامی به خیابان‌های بانکوک آمدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با گذشت ۱۵ سال از کودتای نظامی ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۰۶ میلادی که منجر به سرنگونی دولت تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق تایلند شد، وی که در حال حاضر در تبعید خودخواسته در خارج از تایلند زندگی می‌کند همچنان یکی از چهره‌های برجسته در سیاست‌های این کشور است.

معترضان در جریان راهپیمایی "خودروها علیه تانک‌ها" بوق می‌زدند و خواستار برکناری پرایوت چان اوچا، نخست وزیر کنونی تایلند شدند که پس از کودتای سال ۲۰۱۴ میلادی روی کار آمد.

"ناتاووت سیکوآر"، یکی از سیاستمداران تایلند و رفیق دیرینه تاکسین خطاب به دریای معترضانی که پرچم‌های "پرایوت را بیرون کنید" را تکان می دادند، گفت:‌ ۱۵ سال گذشت و ما هنوز اینجاییم تا مبارزه کنیم.

وی افزود: مهم نیست چند کودتا وجود داشته باشد، این مساله نمی‌تواند مانع ما بشود. مهم نیست که تانک‌های آنها چقدر ظرفیت خوبی داشته باشند، این تانک‌ها نمی‌توانند قلب‌های مبارز این مردم را متوقف کنند.

تایلند از زمان پایان پادشاهی مطلقه در سال ۱۹۳۲ میلادی شاهد بیش از ۱۲ کودتا از سوی ارتش بوده که غالبا این کودتاها را به اسم حفاظت از خاندان قدرتمند سلطنی انجام داده‌اند.

به قدرت رسیدن تاکسین با وجود طرفدارانش موسوم به "پیراهن قرمزها" که غالبا از قشر کارگر بودند و به تاکسین به خاطر مشارکت‌های پوپولیستی‌اش از جمله ایجاد سیستم خدمات درمانی جهانی احترام می‌گذاشتند، تقویت شده بود.

اما سران بانکوک و ارتش تایلند از تاکسین متنفر بودند و وی با حجمی از اتهامات فساد مواجه شده است.

ژنرال پرایوت چان اوچا در انتخابات ۲۰۱۹ میلادی تحت قانون اساسی که توسط دولت نظامی‌اش تنظیم شده بود، به نخست وزیری رسید.

ناتاووت گفت: نخست وزیر وقت کافی برای بهبود اوضاع تایلند را داشت. اما این کشور در رکود به سر می‌برد. اقتصاد، جامعه و سیاست‌ها در حال فروپاشی هستند.

معترضان سوار بر خودروها و موتورسیکلت‌ها برای شرکت در این راهپیمایی به طرف "بنای یادبود دموکراسی" حرکت کردند.

گروه کوچک دیگری در نزدیکی "بنای یادبود پیروزی" با مقامات درگیر شدند. معترضان به طرف نیروهای پلیس ضدشورش اشیا پرتاب کردند و پلیس نیز با شلیک گاز اشک آور به آنها پاسخ داد.

از ژوئیه سال ۲۰۲۰ این اعتراضات بخشی از یک جنبش ضد دولتی هستند که مرتبا خواستار برکناری پرایوت چان اوچا شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha