• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400063123070
  • خبرنگار : 71516

المرزوقی: قیس سعید خطری برای تونس است و باید محاکمه شود/ تاکید النهضه بر لزوم اتحاد سیاسی

المرزوقی: قیس سعید خطری برای تونس است و باید محاکمه شود/ تاکید النهضه بر لزوم اتحاد سیاسی

رئیس جمهور پیشین تونس خواهان برکناری رئیس جمهور کنونی و محاکمه وی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، المنصف المرزوقی، رئیس جمهور پیشین تونس در پیامی به مردم این کشور گفت: اظهارات قیس سعید، رئیس جمهور تونس درباره ایجاد احکام انتقالی به معنای لغو قانون اساسی است. تا زمانی که این احکام صادر می‌شود قیس سعید درباره سرنوشت ما تصمیم می‌گیرد و این اذعان صریح و آشکاری به مرگ قانون اساسی است. مشروعیت سعید به پایان خواهد رسید برای همین باید او برکنار و با تمام کسانی که در فاجعه تونس دست دارند محاکمه شوند.

وی از مردمی که شنبه علیه اقدامات سعید تظاهرات کردند خواست در هر مکانی از تونس به تظاهرات ادامه بدهند.

المرزوقی گفت: راه حل خروج از بحران برکناری سعید و انتخاب رئیس جدید پارلمان به جای راشد الغنوشی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی است که دولتی برای پنج سال تشکیل شود و رئیس جمهور عاقلی روی کار آید که مردم را متحد کند. سعید به خطری بزرگ تبدیل شده است و باید او را متوقف کرد.

در این راستا جنبش النهضه اعلام کرد: ادامه اقدامات قیس سعید تا زمان نامشخص موجب فلج شدن نهادهای دولتی و ایجاد دودستگی و فروپاشیدن و وخامت بحران اقتصادی، مالی و اجتماعی می‌شود همچنین چهره تونس در خارج را به ویژه درباره همکاری با شرکای مالی و بین المللی مخدوش می‌کند. تصمیم قیس سعید برای تدوین احکام انتقالی اقدامی خطرناک و به منزله لغو قانون اساسی است.

جنبش النهضه خواهان متحد شدن تلاش‌های تمام گروه‌های سیاسی و اجتماعی برای رسیدن به راهکارهای مشترک برای خروج کشور از بحران است.

در بیانیه این جنبش آمده است: ما بر لزوم احترام به حقوق بشر و پایان دادن به تجاوزات درباره حق افراد برای سفر و آزادی بیان تأکید می‌کنیم و خواهان آزادی یاسین العیاری، نماینده تونس و لغو اقامت اجباری اعمال شده برای برخی از شهروندان از جمله انور معروف، وزیر سابق هستیم.

قیس سعید دوشنبه از تدوین احکام انتقالی خبر داد و اعلام کرد که تدابیر فوق العاده‌ای که پیشتر در کشور اتخاذ شد ادامه خواهد داشت.

وی پیشتر نخست وزیر را برکنار و فعالیت‌های پارلمان را تعلیق کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha