• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400063123706
  • خبرنگار : 71415

سفیر پاکستان: مقابله با تروریسم کلید افغانستان برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی است

سفیر پاکستان: مقابله با تروریسم کلید افغانستان برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی است

سفیر پاکستان در افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، افغانستان به مجرد اینکه تروریسم را مهار کند خواهد توانست از پروژه‌های زیرساختی منطقه‌ای نظیر کریدور اقتصادی پاکستان با چین بهره ببرد.

به گزارش ایسنا، منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، دو کشور مرز مشترکی به طول ۱۶۰۰ مایل دارند که این فرصت‌های چشمگیری را برای ارتباطات ایجاد می‌کند. وی افزود که افغانستان باید درگاه ارتباط آسیای مرکزی، روسیه و بنادر جنوب آسیا باشد.

او در این مصاحبه بیان کرد: این پروژه‌های زیرساختی را می‌توان از طریق خاک افغانستان به کشورهای آسیای متصل کرد. پروژه‌های عمده‌ای در زمینه خط لوله‌ها وجود دارند. ما امیدواریم افغانستان از این فرصت نهایت استفاده را برده و آن را به یک فرصت اقتصادی بزرگ بدل کند. با این حال این موضوع وابسته به این است که این کشور چطور با تهدیدات تروریسم برخورد کند.

این سفیر دولت تحت اداره طالبان در افغانستان را به خاطر ایجاد آنچه "محیط امنیتی خوب" توصیف کرد، ستود اما تاکید کرد که باید تلاش بیشتری در راستای بازگشایی فضای این کشور به روی سرمایه گذاران خارجی انجام شود.

او ادامه داد، دولت موقت افغانستان که از سوی طالبان منصوب شده باید تلاش‌هایش را در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم و همچنین تضمین احترام به حقوق بشر در صورتی که خواستار تداوم حکومت کردن بر این کشور است تشدید کند.

منصور احمد خان گفت: این دولت برای موفق بودن باید به طور موثر به تهدید قاچاق مواد مخدر و تولید مخدر و تروریسم رسیدگی کند زیرا هر زمان که ما شاهد بی‌ثباتی در افغانستان هستیم قاچاق و تولید مواد مخدر در این کشور افزایش می‌یابد.

این سفیر گفت طالبان و دولت موقت افغانستان علاوه بر رسیدگی به مسائل داخلی اعم از انسانی و اقتصادی با چالش‌هایی در زمینه تعامل با جامعه بین‌المللی مواجه است.

این دیپلمات اضافه کرد: علاوه بر آن افغانستان لازم است که پتانسیل خود را از طریق ارتباطات منطقه‌ای تحقق بخشد. این یک دستور کار جامع است که نیازمند مشارکت همه بخش‌های جامعه و کل طیف سیاسی بوده و همچین لازم است که حقوق بشر را رعایت کند.

به گفته منصور احمد خان، پاکستان می‌خواهد نسبت به تعامل با سیاستمداران افغان و دولت جدید این کشور و کمک به پایان دادن حدود چهار دهه جنگ در افغانستان "بسیار باز عمل کند".

او اظهار کرد، طالبان از زمان به قدرت رسیدن در افغانستان در اواسط اوت تاکنون توانسته امنیت را در استان‌های افغانستان و "درجه‌ای" از آزادی تحرک را بازیابی کند. او گفت که گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی مثل القاعده و داعش و تحریک طالبان پاکستان و جنبش اسلامی ازبکستان در افغانستان پناهگاه امنی را یافته بودند.

او اضافه کرد: این دولت طالبان لازم است بر این تمرکز کند که فضا برای این گروه‌ها به میزانی چشمگیر کاهش یابد. ما امیدواریم که دولت بعدی به طور موثر به چالش‌های امنیت و تروریسم رسیدگی کرده و بتواند کنترل کامل بر کل کشور اعمال کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha