• جمعه / ۳۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400073021680
  • خبرنگار : 71660

نماینده سازمان ملل: میانمار به سمت یک دولت شکست خورده حرکت می‌کند

نماینده سازمان ملل: میانمار به سمت یک دولت شکست خورده حرکت می‌کند

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور میانمار هشدار داد که این کشور در حال حاضر با "درگیری مسلحانه داخلی" روبرو است و اگر قدرت به شیوه دموکراتیک به مردم بازگردانده نشود، ما به سمت یک دولت شکست خورده خواهیم رفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریستین شرانر بورگنر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار در یک کنفرانس خبری سازمان ملل متحد گفت که درگیری بین ارتش که در اول فوریه قدرت را به دست گرفت و غیرنظامیان و اقلیت‌های قومی در بسیاری از مناطق کشور در حال شدت گیری است.

شرانر بورگنر افزود: سرکوب ارتش منجر به کشته شدن بیش از 1180 نفر شده است. ارتش از انواع تاکتیک‌ها از جمله آتش زدن روستاها و مناطق مسکونی، غارت اموال، دستگیری‌های دسته جمعی، شکنجه، اعدام زندانیان و خشونت جنسی علیه مردم غیر نظامی استفاده می‌کند. ارتش در حال انجام عملیات پاکسازی در ایالت "چین" و چند ایالت دیگر است و درگیری‌ها در ایالت‌های "کاچین" و "شان" ادامه دارد؛ بنابراین ما در سراسر کشور شاهد خشونت گسترده‌ای هستیم. در حقیقت، این وضعیت یادآور الگوی عملیاتی است که ارتش موسوم به "تاتمداو" در سال ۱۹۹۷ علیه مسلمانان روهینجا در ایالت راخین شمالی استفاده کرد.

شرانر بورگنر همچنین گفت که جنبش ضد نظامی اکنون به طور فزاینده‌ای نظامی می‌شود؛ به اصطلاح "دولت وحدت ملی" از طرفداران دولت سرنگون شده دموکراتیک به رهبری آنگ سان سوچی تشکیل شده است و درصدد اعزام تعداد بیشتری از نیروهای دفاع مردمی است و درنهایت خواستار جنگ است.

وی افزود: بدیهی است که در غیاب اقدامات بین‌المللی، خشونت به عنوان آخرین راه حل توجیه شده است.

میانمار به مدت پنج دهه تحت حکومت نظامی سختی قرار داشت که منجر به انزوای بین‌المللی و تحریم‌ها شد. همانطور که ژنرال‌ها کنترل خود را از دست دادند و رهبری سوچی در انتخابات ۲۰۱۵ به اوج خود رسید، جامعه بین‌المللی با لغو بیشتر تحریم‌ها و سرازیر کردن سرمایه گذاری به کشور واکنش نشان داد.

کودتای اول فوریه به دنبال انتخابات نوامبر رخ داد که حزب ملی آنگ سان سوچی در آن پیروز شد و رقابت‌های نظامی را جعلی دانست.

شرانر بورگنر گفت: وضعیت کلی در میانمار به شدت رو به وخامت است و در حال حاضر خشونت وجود دارد و هیچگونه ثباتی در منطقه وجود ندارد.

شرانر بورگنر در نهایت افزود که درگیری باید حل شود و قدرت باید به شیوه دموکراتیک به مردم بازگردانده شود، اما ارتش به پیشنهاد وی برای گفتگوی ملی پاسخ نداد و به نظر می‌رسد قصد دارد به عملیات خود ادامه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha