• شنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081511431
  • خبرنگار : 71660

بازرس سازمان ملل: ارتش میانمار به جنایت علیه بشریت متهم است

بازرس سازمان ملل: ارتش میانمار به جنایت علیه بشریت متهم است

رئیس بخش "مکانیسم مستقل تحقیق برای میانمار" در سازمان ملل متحد گفت، شواهد اولیه جمع‌آوری شده از زمان روی کار آمدن ارتش میانمار در اول فوریه نشان‌دهنده حمله گسترده و سیستماتیک علیه غیرنظامیان است که "جنایت علیه بشریت" تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکلاس کومجیان، رئیس بخش "مکانیسم مستقل تحقیق برای میانمار" در سازمان ملل متحد که جدی‌ترین جنایات را در میانمار بررسی می‌کند، به خبرنگاران سازمان ملل گفت که از زمان تصرف ارتش میانمار بیش از ۲۰۰ هزار مکاتبه دریافت و بیش از ۱.۵ میلیون مورد مدرک جمع‌آوری کرده است که در حال تجزیه و تحلیل است.

وی خاطرنشان کرد که عاملان جنایات بین‌المللی در میانمار مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

کومجیان با تعیین اینکه جنایات علیه غیرنظامیان گسترده و سیستماتیک به نظر می‌رسد، گفت که بازرسان الگوهای خشونت را مشاهده کردند. وی همچنین افزود که پاسخی حساب‌شده از سوی نیروهای امنیتی به اعتراضات در شش هفته اول یا بیشتر پس از تسلط ارتش و به دنبال آن "افزایش خشونت و روش‌های بسیار خشونت‌آمیزتری برای سرکوب تظاهرکنندگان استفاده شد."

نیکلاس کومجیان گفت: این اتفاق در مکان‌های مختلف به طور همزمان رخ می‌داد و به ما نشان می‌دهد که منطقی است نتیجه‌گیری کنیم که این از یک سیاست مرکزی ناشی می‌شود و همچنین، ما شاهد بودیم که گروه‌های خاصی مورد هدف قرار گرفتند، به ‌ویژه شاهد دستگیری‌ها و بازداشت‌هایی که ظاهرا هیچ روند قانونی نداشتند، بودیم و این البته شامل روزنامه‌نگاران، کادر پزشکی و مخالفان سیاسی نیز می‌شود.

انتخابات میانمار در سال ۲۰۱۵ با پیروزی بی‌سابقه حزب آنگ سان سوچی ۷۶ ساله که قبلا برنده جایزه صلح نوبل شده، موسوم به حزب لیگ ملی برای دموکراسی همراه شد و منجر به شروع حاکمیت غیرنظامیان در این کشور شد اما با کودتای اخیر این روند قطع شد.

نهاد تحقیقی سازمان ملل توسط شورای حقوق بشر مستقر در ژنو در سپتامبر ۲۰۱۸ با ماموریت جمع‌آوری، تثبیت، حفظ و تجزیه و تحلیل شواهد از جدی‌ترین جنایات و نقض قوانین بین‌المللی در میانمار تاسیس شد. این نهاد تحقیقاتی، اطلاعاتی را از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی دریافت کرده است، که او نامی از آن‌ها به جز فیس‌بوک نمی‌برد.

نیکولاس کومجیان گفت: ما به محض ایجاد این نهاد، شروع به تعامل با فیس‌بوک کردیم و آنها مرتبا با ما ملاقات می‌کردند. ما برخی از آنها را دریافت کرده‌ایم، اما مطمئنا نه همه آنها را که درخواست کرده‌ایم. ما به مذاکره با آن‌ها ادامه می‌دهیم و در واقع امیدوارم اطلاعات بیشتری دریافت کنیم.

این مقام سازمان ملل گفت: تمام کاری که ما انجام می‌دهیم جمع‌آوری شواهدی از بدترین خشونت است و امیدواریم این پیام را به مجرمان بفرستیم که "اگر این کار را انجام دهید، چنین خطری برای شما وجود دارد که مورد بازخواست قرار بگیرید."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha