• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1400082418927
  • خبرنگار : 71657

با داغ شدن تنور سوخت های پاک و تجدیدپذیر؛

سوخت‌های فسیلی در «زمان» حل می‌شوند

سوخت‌های فسیلی در «زمان» حل می‌شوند

مدیر پروژه سوخت‌های زیستی در دفتر برنامه‌های کمک‌های کوچک- تسهیلات محیط زیست جهانی در سازمان ملل متحد گفت: جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر با سوخت‌های فسیلی چندین سال است که مطرح شده و هرچند که توسعه تجدیدپذیرها نیز نسبت به گذشته سرعت گرفته اما همچنان کارشناسان بر این باورند که این جایگزینی زمانبر است و در کوتاه مدت محقق نمی‌شود و حداقل تا سال ۲۰۳۰ نباید انتظار چنین تغییری را داشت.

نازنین صابری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به منابع عظیم نفت و گاز در منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: ذخایر نفت خام و گاز خاورمیانه با هیچ منطقه دیگری از جهان قابل قیاس نیست و مهمترین منبع درآمد و ثروت این منطقه در دهه‌های گذشته بوده است. اگرچه این حقیقت که دوران سوخت فسیلی به پایان خواهد رسید، مورد پذیرش همه کشورها واقع شده اما برخی کارشناسان انتظار ندارند در کوتاه‌مدت تغییرات جدی صورت بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت سوخت‌های پاک و تجدید پذیر گفت: با وجود وابستگی به صادرات سوخت‌های فسیلی، برخی از کشورها در منطقه به خود آمده و به پتانسیل تجدیدپذیرها توجه کرده‌اند. پیشرفت هایی که در فرآیند تولید و اقتصاد حاصل شده، هزینه‌های انرژی بادی و خورشیدی را به سطحی رسانده است که در برخی مناطق از سوخت‌های فسیلی ارزانتر شده‌اند. منطقه خاورمیانه به دلیل شرایط اقلیمی ویژه می‌تواند ظرفیت عظیمی در این زمینه داشته باشد.

صابری با اشاره به جایگاه سوخت‌های پاک و تجدیدپذیر اظهارکرد: تقریبا اکثر کشورهای دنیا در پی جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر با سوخت‌های فسیلی هستند. سوخت‌های فسیلی بالاخره روزی تمام می‌شوند و علاوه بر آن آلاینده‌های زیادی وارد جو می‌کنند. کشورهای جهان امروزه بیش از همیشه متوجه مضرات استفاده نادرست از سوخت‌های فسیلی شده‌اند. استفاده از انرژی پاک یکی از راه‌های کاهش آلاینده‌هاست. بیودیزل نوعی سوخت قابل احتراق است که از روغن‌های گیاهی مانند روغن‌های خوراکی سوخته یا روغن‌های پسماند خوراکی ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: بیودیزل از منابع مواد آلی تولید می‌شود، بنابراین از پایه گیاهی است و به همین علت به آن تجدیدپذیر می‌گوییم.این سوخت را می‌توان به عنوان جایگزین و یا مکمل گازوئیل یا مازوت دانست با این تفاوت که سوختی پاک و سازگار با محیط‌ زیست است. مازوت همان نفت کوره است که سال پیش، در نیروگاه‌های شهرهای صنعتی سوزانده و باعث آلودگی شدید هوا شد.

صابری افزود: از زمان تصویب قانون سیاست انرژی در سال ۲۰۰۵، استفاده از سوخت‌های زیستی در جهان افزایش یافته است. بیودیزل می‌تواند به عنوان سوخت موتورهای دیزلی، سوخت هواپیما و ... استفاده شود اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا استفاده از این نوع سوخت در کشوری مانند ایران به‌صرفه است؟

وی اضافه کرد: به دلیل حجم بالای پسماند در فست‌فودها، کارخانجات اسنک‌سازی همچنین چربی‌های دامی، مواد اولیه تولید این سوخت در ایران موجود است علاوه بر آن می‌توان از مواد آلی جدیدتر نیز مانند جلبک‌ها به عنوان مواد اولیه استفاده کرد. لذا استفاده از این سوخت‌ها در کشور ما هزینه اندکی دارد در حالی که تاکنون یکی از مسائلی که موجب شده استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر در کشور مورد توجه قرار نگیرد، هزینه احتمالی زیاد آن‌ها بوده است.

صابری با اشاره به اینکه یارانه تنها دلیل به‌صرفه بودن سوخت‌های فسیلی است، اضافه کرد: تخصیص یارانه به فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین، گازوئیل و مازوت باعث کاهش چشمگیر قیمت این محصولات در کشور می‌شود. درصورتی‌ که اگر یارانه‌ای برای این فرآورده‌ها در نظر گرفته نشود، از نظر هزینه‌های تولیدی تفاوت چشمگیری با سوخت‌های زیستی ندارند همچنین اتمام منابع سوخت‌های فسیلی، به‌زودی شکاف قیمتی بین سوخت‌های پاک و فسیلی را از بین می‌برد و این به منزله از بین رفتن مزیت سوخت‌های فسیلی نسبت به سوخت‌های زیستی است.

مدیر پروژه سوخت‌های زیستی در دفتر برنامه‌های کمک‌های کوچک-تسهیلات محیط زیست جهانی در سازمان ملل متحد تصریح کرد: استفاده بی‌حد از سوخت‌های فسیلی علاوه بر اتمام این منابع، مشکلات محیط زیستی فراوانی به وجود آورده است. افزایش گازهای گلخانه‌ای مانند اکسیدهای کربن (COx) واکسیدهای گوگرد (SOx) یکی از معضلات استفاده از سوخت فسیلی است. سوخت‌های فسیلی هنگام سوخت گاز co۲ آزاد می‌کنند. co۲ باعث افزایش دمای هوا می‌شود.

وی با اشاره به مالیات‌های سنگین محیط زیستی در دنیا گفت: یکی از مهم‌ترین مالیات‌ها در کشورهای توسعه‌یافته، مالیات بر کربن و مالیات بر قیمت انرژی است. هر دو مالیات باعث کاهش انتشار co۲ می‌شود. مصرف انرژی بیشترین سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. ایران در بیست‌ویکمین اجلاس اعضای کنوانسیون سازمان ملل قبول کرده که میزان کربن را از ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ چهار درصد کاهش دهد همچنین ایران متعهد شده تا در صورت برداشته‌شدن تحریم‌ها، حل مشکلات اقتصادی و ورود تکنولوژی به کشور این مقدار را به ۱۲ درصد برساند.

صابری در پایان خاطرنشان کرد:‌ کشورهایی که بیش از حد مجاز گاز گلخانه‌ای کربن دی‌اکسید تولید کنند، مجبور به پرداخت این مالیات می‌شوند. همین قانون عاملی دیگر برای ترغیب کشورها برای استفاده از سوخت‌های زیستی و پاک است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha