• شنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400091309518
  • خبرنگار : 71415

تاکید واشنگتن بر "همگرایی" با اروپا در مقابل چین

تاکید واشنگتن بر "همگرایی" با اروپا در مقابل چین

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی پس از نشستهایش با رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا گفت: رویکرد آمریکا و اروپا در قبال چین "به شکلی فزاینده همگراست."

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بر اهمیت همکاری نزدیک با متحدان کشورش در مقابله با آنچه که دولتش به عنوان رفتار هر چه جسورانه تر چین در سراسر جهان تلقی می کند، تاکید کرده و این یکی از مشخصه های سیاست خارجی او بوده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا روز پنجشنبه نسبت به اقدامات چین در دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی چین و تنگه تایوان ابراز نگرانی کرده و گفتند که این اقدامات "تاثیری مستقیم" بر امنیت و رفاه آنها دارد.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در نشستی به میزبانی موسسه بروکینگز که استفانو سانینو، دبیر کل سرویس اقدام خارجی اروپا در آن شرکت داشت، گفت، واشنگتن متعهد است که "شانه به شانه" شرکای اروپایی بایستد تا چین را با یک "قدرت جمعی" روبرو کند.

او با اشاره به جمهوری خلق چین گفت: ما رویکرد خود و اتحادیه اروپا در قبال جمهوری خلق چین را مکمل یکدیگر و به طور فزاینده‌ای همگرا و همسو می‌بینیم.

سانینو که پس از دو روز مذاکره با شرمن در واشنگتن صحبت می کرد، گفت که اتحادیه اروپا اهمیت چین را تصدیق می کند، اما زمانی هم که اقدامات پکن مطابق با قوانین نباشد، پا پس نمی کشد. وی اقدامات اخیر چین علیه لیتوانی که عضو اتحادیه اروپاست را "بسیار نگران کننده" و "غیر قابل قبول" خواند.

سانینو بیان داشت: من با مشاهده نحوه عملکرد دولت بایدن-هریس در تعریف روابطشان با چین و مشاهده اینکه آنها چگونه منافع خود را در منطقه هند-اقیانوسیه تعریف می‌کنند، فکر می‌کنم ما واقعاً در مسیری یکسان حرکت می‌کنیم.

دبیر کل سرویس اقدام خارجی اروپا اظهار کرد، اروپا در تلاش برای ایجاد محیطی مساعد برای همکاری در منطقه هند-اقیانوسیه است که در عین حال هزینه رویارویی در آن "بسیار بالا" باشد، از جمله با تشدید حضور امنیتی خود.

او گفت، اتحادیه اروپا می خواهد روابط اقتصادی و فرهنگی خود را با تایوانی دموکراتیک که صادرکننده اقلامی کلیدی برای صنعت اروپا بوده و پکن مدعی تعلق داشتن آن به خود است، تقویت کند.

چین اخیرا روابط دیپلماتیک خود را با لیتوانی پس از افتتاح دفتر نمایندگی تایوان در ۱۸ نوامبر در این کشور، کاهش داد.

از زمان این رخداد، مقامات لیتوانی گفته اند که چین محدودیتهایی گمرکی بر صادرات مربوط به لیتوانی اعمال کرده و شرکت های کشورهای ثالث را تحت فشار قرار داده تا با این کشور کوچک حوزه بالتیک تجارت نکنند.

در حالی که شرمن و سانینو بر نگرانی‌ها و رویکردهای مشترک تأکید کردند، روابط اتحادیه اروپا و آمریکا هنوز درگیر شوک توافق واشنگتن و لندن، عضو سابق اتحادیه اروپا، برای تامین زیردریایی های هسته ای برای استرالیا است؛ توافقی که معامله بزرگ مشابهی را که فرانسه با کانبرا برقرار کرده بود از بین برد.

سانینو تاکید کرد که این فقط یک موضوع تجاری نیست، بلکه موضوعی مربوط به اعتماد است.

وی خاطر نشان کرد: نمی‌توان گفت که این مساله زخمی به جای نگذاشته اما همه زخم‌ها قابل التیام هستند. اما این التیام کمی به وابسته به تلاشی است که انجام می شود و وابسته به دارویی است که استفاده می کنید.

او خاطر نشان کرد، استرالیا یک گشریک منطقه ای مهم و همفکر با ما" است. وی افزود: بنابراین من امیدوارم که بتوان این کار را انجام داد و بتوانیم به وضعیت عادی‌تر برگردیم، امیدوارم این اتفاق زودتر رخ دهد و دیر نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha