• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092116220
  • خبرنگار : 71402

کی‌یف اطلاع‌رسانی درباره پهپادهای ترکیه و سامانه‌های آمریکا در دونباس را محرمانه کرد

کی‌یف اطلاع‌رسانی درباره پهپادهای ترکیه و سامانه‌های آمریکا در دونباس را محرمانه کرد

آژانس خبری اوکراین گزارش داد، ستاد کل ارتش این کشور استفاده از پهپادهای جنگی ترکیه‌ای "بیرقدار" و سامانه‌های ضد تانک آمریکایی "جاولین" در منطقه عملیات نظامی کی‌یف در دونباس را محرمانه اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، ستاد کل ارتش اوکراین در واکنش به درخواست این آژانس خبری اعلام کرد: اطلاعات درباره به کارگیری پهپادهای جنگی بیرقدار تی.بی۲ و سامانه‌های موشکی ضد تانک جاولین در منطقه "عملیات نیروهای مشترک" محرمانه شده است. این اطلاعات محدود شده است و امکان انتشار ندارد.

بیرقدار و جاولین در دونباس

ماه اکتبر ارتش اوکراین برای اولین بار از یک پهپاد بیرقدار که ساخت ترکیه است در دونباس استفاده کرد که با واکنش تند برلین و پاریس مواجه شد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه معتقد است که نیروهای اوکراینی با استفاده از این پهپادهای جنگی توافق‌های مینسک را نقض کرده‌اند.

در دوم دسامبر، الکساندر پاولیوک، فرمانده عملیات نیروهای مشترک در دونباس اذعان کرد که ارتش اوکراین به طور معمول از این پهپادها در مناطق تحت کنترل کی‌یف استفاده میکند و اگر ضرورت داشته باشد از سامانه‌های موشکی ضد تانک جاولین هم استفاده میکند.

در تابستان ۲۰۲۰، تدابیر کنترل آتش‌بس بیشتری در دونباس به اجرا درآمد و این بعد از تایید "گروه تماس" در ۲۲ ژوئیه بود که به دنبال برقراری صلح در شرق اوکراین است. این تدابیر، هرگونه تهاجم، فعالیت اطلاعاتی و خرابکاری، استفاده از انواع هواپیما، هرگونه تیراندازی و استقرار تسلیحات سنگین در مناطق پرجمعیت را ممنوع میکنند. یکی از مفاد کلیدی این توافقنامه، اقدامات انضباطی را برای نقض آتش‌بس تعیین میکند.

با وجود این توافق، تنش‌ها از اواخر فوریه ۲۰۲۱ در دونباس تشدید شده است. بوریس گریزلف، نماینده روسیه در گروه تماس تاکید دارد که مذاکره کنندگان اوکراینی درخواست‌های دونتسک و لوهانسک مبنی بر اینکه کی‌یف به اجرای تعهداتش طبق توافق آتش بس پایبند باشد، نادیده میگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha