• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400092317907
  • خبرنگار : 71660

تاکید پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا بر "عدم سیاست خصمانه" علیه کره‌شمالی

تاکید پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا بر "عدم سیاست خصمانه" علیه کره‌شمالی

سخنگوی پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا مدعی شدند که آمریکا هیچ "سیاست خصمانه‌ای" در قبال کره شمالی ندارد و همچنان منتظر پاسخ مثبت این کشور به تماس واشنگتن است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تکرار کرد که آمریکا آماده است تا "هر زمان" و "بدون هیچ‌گونه پیش شرطی" با کره شمالی دیدار کند.

پورتر در یک کنفرانس مطبوعاتی تلفنی گفت: ما درخصوص دستیابی به صلح پایدار در شبه جزیره کره از طریق مذاکرات و دیپلماسی با "جمهوری دموکراتیک خلق کره" متعهد هستیم. ما همچنین به‌ دنبال مشارکت با "جمهوری دموکراتیک خلق کره" به‌ عنوان رویکردی مفید و موثر خواهیم بود تا شاهد پیشرفت‌های ملموسی که باعث افزایش نه تنها امنیت آمریکا، بلکه موجب افزایش و بهبود امنیت متحدان و نیروهای مستقر ما می‌شود، باشیم.

"جمهوری دموکراتیک خلق کره" (DPRK) نام رسمی کره شمالی است.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی گفت که آمریکا، چین و کره شمالی همگی موافقت خود را پیرامون "لزوم اعلام رسمی پایان جنگ کره" اعلام کرده‌اند؛ اما این کشورها به‌ علت درخواست کره شمالی از آمریکا برای عقب‌نشینی از آنچه خصومت آمریکا علیه پیونگ‌یانگ خوانده می‌شود، نتوانسته‌اند وارد مذاکرات شوند.

پورتر گفت: ما قطعا هیچ قصد خصمانه‌ای نسبت به "جمهوری دموکراتیک خلق کره" نداریم و ما بی‌شک آماده هستیم تا بدون هیچ‌گونه پیش شرطی با کره شمالی دیدار کنیم و امیدواریم که "جمهوری دموکراتیک خلق کره" به تماس و ارتباط‌گیری ما پاسخ مثبت بدهد.

وی با اشاره به کره جنوبی افزود: ما به مشورت با جمهوری کره، ژاپن و سایر متحدان و شرکایمان درخصوص بهترین راهکار جهت تعامل با "جمهوری دموکراتیک خلق کره" ادامه خواهیم داد.

در همین حال جان کربی، سخنگوی پنتاگون هم گفت که آمریکا هیچ "سیاست خصمانه‌ای" نسبت به کره شمالی ندارد. کربی افزود: حضور ما در شبه جزیره کره قوی است؛ اما ماهیت دفاعی دارد و به تعهدات ما نسبت به کره جنوبی بستگی دارد. ما هیچ نیت خصمانه‌ای نسبت به کره شمالی نداریم و قطعا آمادگی داریم بدون پیش‌شرط ملاقات کنیم و همچنان امیدواریم که کره شمالی به این سیگنال ما پاسخ مثبت بدهد.

آمریکا ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز در کره جنوبی دارد. کره شمالی مدت‌هاست که خواستار خروج سربازان آمریکایی از کره جنوبی شده و ارتش آمریکا را به تمرین جنگ متهم می‌کند. کره شمالی از مذاکرات "خلع‌ سلاح هسته‌ای" از سال ۲۰۱۹ جدا شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به اینکه آیا مشارکت کره جنوبی در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، روابط آمریکا-کره جنوبی را متزلزل می‌کند، گفت: این تصمیم خود رئیس جمهور کره جنوبی است که آیا در این رویداد شرکت یا آن را تحریم کند. آمریکا یا هیچ کشور دیگری در این خصوص تصمیم‌گیری نخواهد کرد.

وی افزود: البته ما تصمیم خود را گرفته‌ایم و قبل از اینکه کاخ سفید تصمیم ما را اعلام کند، با متحدان و شرکایمان مشورت کرده‌ایم. البته که ما با این بازی‌ها مثل تجارت برخورد خواهیم کرد.

آمریکا پیشتر گفته بود "تحریم دیپلماتیک" خود تنها به این معنی است که این کشور یک هیات رسمی و دیپلماتیک به مسابقات پکن اعزام نخواهد کرد اما همچنان یک هیات ورزشی به چین می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha