• دوشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400102719739
  • خبرنگار : 71129

رئیس جمهوری سابق اوکراین به کشور بازمی‌گردد

رئیس جمهوری سابق اوکراین به کشور بازمی‌گردد

رئیس جمهوری سابق اوکراین با وجود تهدید به دستگیری به اتهام خیانت گفته که قصد دارد امروز (دوشنبه) به کشورش بازگردد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری سابق اوکراین گفته که اتهام خیانت از سوی متحدان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری کنونی این کشور به وی زده شده است.

بازگشت پوروشنکو به اوکراین آزمونی برای دولت زلنسکی به شمار می‌رود که به گفته منتقدان در زمانی که این کشور در آستانه حمله احتمالی از سوی روسیه قرار دارد، به درستی اداره نمی‌شود.

دیپلمات‌های غربی خواستار وحدت و انسجام در اوکراین پیش از بازگشت پوروشنکو شده‌اند.

وی بابت اتهام خیانت مرتبط با تامین مالی جدایی طلبان از طریق فروش غیرقانونی زغال سنگ زمانیکه رئیس جمهوری اوکراین بود، تحت بازجویی قرار دارد. حزبش، زلنسکی را به تلاش برای خاموش کردن اپوزیسیون سیاسی متهم کرده است.

پوروشنکو در ورشو به خبرنگاران گفت: اگر از من بپرسید که آیا دستگیرم می‌کنند یا نه، باید بگویم خیر. نه به این دلیل که از این بابت مطمئنم بلکه به این خاطر که قطعا دلیلی برای این کار ندارند. برای جنگیدن برای اوکراین و نه مبارزه با زلنسکی به کشور برمی‌گردم.

دولت کنونی کی‌یف خودش را از این تحقیقات کنار کشیده و می‌گوید، دادستان‌ها و دادگستری مستقل عمل می‌کنند و پوروشنکو را به این متهم می‌کنند که می‌خواهد فراتر از قانون رفتار کند.

همچنین "آندری یرماک"، رئیس دفتر زلنسکی این گمانه زنی را رد کرد که رئیس جمهوری کنونی اوکراین مانند ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق و مورد حمایت روسیه عمل می‌کند که یولیا تیموشنکو، رقیبش را در دسامبر سال ۲۰۱۰ به زندان انداخت.

در این میان، اوکراین و متحدانش نسبت به استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه در مرزهای دو کشور هشدار داده‌اند.

پس از چندین روز گفتگوهای دیپلماتیک بدون نتیجه، آمریکا روز جمعه اعلام کرد که روسیه آماده بهانه‌تراشی برای انجام یک حمله علیه اوکراین است اما دولت مسکو این اتهام را بی پایه و اساس خواند.

در این میان، سفیر انگلیس در اوکراین نیز روز شنبه در توئیتی نوشت: در این برهه از زمان باید به تمامی رهبران سیاسی در اوکراین بگویم که وحدت خود را نشان دهند و از اقداماتی که به دودستگی منجر می‌شود، پرهیز کنند.

پوروشنکو نیز گفته است:‌ ما خواهان وحدت تمامی نیروهای دموکراتیک برای دفاع از اوکراین هستیم. قاطعانه درباره احتمال این وحدت دموکراتیک و نیروهای اپوزیسیون مسئول خوشبین هستم.

بازگشت پوروشنکو به اوکراین از ورشو که امروز صورت می‌گیرد، با سفر وزیر خارجه جدید آلمان به مسکو در روز سه شنبه تلاقی زمانی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha