• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400102820689
  • خبرنگار : 71660

وزیر خارجه چین: ما از قدرتمان برای زورگویی به کشورهای همسایه استفاده نمی‌کنیم

وزیر خارجه چین: ما از قدرتمان برای زورگویی به کشورهای همسایه استفاده نمی‌کنیم
وانگ یی (سمت راست) به همراه وزیر خارجه فیلیپین

وزیر خارجه چین هم‌زمان با تاکید بر سر حل‌وفصل مسالمت آمیز اختلافات در دریای چین جنوبی، عنوان داشت که چین از قدرتش برای "زورگویی" به کشورهای همسایه کوچکتر از جمله فیلیپین استفاده نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین، در یک نشست مجازی برگزار شده توسط سفارت چین در مانیل اظهار کرد: تاکید فقط بر ادعاهای یک طرف و تحمیل اراده خود بر دیگران راه مناسبی برای همسایگان جهت رفتار با یکدیگر نیست و چنین مسئله‌ای با فلسفه شرق مبنی بر اینکه مردم چگونه باید با یکدیگر کنار بیایند، در تناقض است.

اظهارات این وزیر خارجه کمتر از دو ماه پس از آن مطرح می‌شود که فیلیپین، ممانعت چین از یک کشتی تدارکاتی نظامی در دریای چین جنوبی را محکوم کرد که هشداری را از سوی آمریکا به دنبال داشت؛ هشداری مبنی بر اینکه حمله به کشتی‌های فیلیپینی به تعهدات دفاعی متقابل این کشور استناد می‌کند.

ادعاهای سرزمینی گسترده چین در دریای چین جنوبی که به گفته این کشور براساس نقشه‌های تاریخی است، این کشور را در مقابل با برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام که ادعاهای رقابتی خود را در این خصوص مطرح کرده‌اند، قرار داده است.

چین از سوی کشورهای غربی به جرم "رفتار تهاجمی و خشونت آمیز" از طریق استقرار صدها گارد ساحلی و کشتی‌های ماهیگیری در مناطق انحصاری تجاری همسایگانش از جمله فیلیپین، متهم شده است.

چین می‌گوید که اقداماتش موجه است زیرا این کشتی‌ها در قلمرو کشورش است و این در حالی‌ است که فیلیپین نسبت به آنچه که او "تهاجم و تاخت‌وتاز " می‌خواند، اعتراض کرده است.

وزیر خارجه چین اظهار کرد که چین امیدوار است که به همراه فیلیپین مسائل موجود را "به درستی" مدیریت و حل‌وفصل کنند.

«فو یینگ»، معاون وزیر امور خارجه چین نیز در این نشست گفت که چین امیدوار است هر کسی که در انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین در ماه مه ۲۰۲۲ برنده شود، بتواند "عاقلانه و شجاعانه" سیاست خارجی مستقل فیلیپین را اجرا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha