• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1400110301706
  • خبرنگار : 71662

آخرین وضعیت بوستان‌های روستایی تهران

آخرین وضعیت بوستان‌های روستایی تهران
عکس آرشیوی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: به دلیل محدودیت در تامین آب و اعتبارات،زمین‌های کوچک یک هکتاری و دو هکتاری را برای ایجاد فضای سبز انتخاب کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، بهمن سال ۱۳۹۹ علینقی حیدریان - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران - به اهمیت احداث بوستان‌های روستایی جهت افزایش سرانه فضای سبزتاکید کرده و گفته بود که تا پایان دوره شش ماهه اول سال، ۵۶نقطه درخواستی برای احداث بوستان‌های روستایی شناسایی شده است و تعیین تکلیف خواهد شد اما اکنون به گفته معاون فنی این اداره کل از بین ۵۶ عرصه شناسایی شده تا کنون تنها ۱۵ عرصه تعیین تکلیف شده‌اند و به دلیل بارش‌ها و شرایط جوی آن را به اواخر اسفند سال جاری و بعد از ایام عید موکول کرد.

سید نقی عزیزی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص شناسایی عرصه‌های مناسب برای بوستان‌های روستایی اظهارکرد:۵۶عرصه‌ برای بوستان‌های روستایی شناسایی و شرایطی فراهم شده است که سرانه فضای سبز در مناطق روستایی افزایش یابد اما در شهرستان‌های استان تهران به دلیل تراکم جمعیت و محدودیت‌هایی که وجود دارد خیلی امکان افزایش سرانه فضای سبز وجود ندارد. ما  شروطی گذاشتیم که در صورت عملی شدن آن‌ها سرانه فضای سبز افزایش می‌یابد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: اگر اراضی که در حاشیه روستا قرار دارند، ملی باشند و امکان مراقبت و نگهداری از این زمین‌ها در دهیاری‌ها وجود داشته و شرایط آب و آبیاری این زمین‌ها - که مناطقی خشک هستند - فراهم باشد و منبع آبی مطمئنی تعریف کنند، دهیاری‌ها می‌توانند درخواست‌های خود را ابلاغ کنند تا ما بررسی کنیم و در قالب تفاهمنامه‌هایی که داریم نهال‌کاری را انجام دهند.

وی درخصوص مراحل قانونی برای ایجاد بوستان‌های روستایی اظهار کرد: ما باید بتوانیم ثابت کنیم که این عرصه فعالیتی مشکلاتی اعم از مشکلات فنی وحقوقی، منابع تامین آب و  خاک ندارد و یک ملک ملی و به شخص واگذار نشده است. چنین موضوعاتی بررسی می‌شوند و پس از بررسی و فاقد مشکل بودن ملک را به دهیاری‌ها واگذار می‌کنیم تا نهال‌کاری را شروع کنند.

عزیزی با اشاره به کوچک‌مقیاس بودن متراژ ملک‌های درنظرگرفته شده برای بوستان‌های روستایی اظهار کرد: ما محدودیت تامین آب و محدودیت اعتبارات داریم و دهیاری‌ها به لحاظ تامین اعتبار تحت فشار هستند و ما به دنبال سنگ بزرگ و درنهایت نزدن نیستیم. زمین‌هایی در حد یک هکتار و دو هکتار را انتخاب و فضای سبز ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: برای کنترل موضوعات حقوقی کار ما یک صورت وضعیت فنی حقوقی از شهرستان‌ها گرفته‌ایم و عرصه‌ها را بررسی می‌کنیم و درصورتی که مشکلی نباشد پس از مراحل غربالگری کار را پیش می‌بریم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران درباره وضعیت ۵۶ عرصه پیشنهادی برای افزایش سرانه فضای سبز که طبق قول مسئولان تا پایان شش‌ماهه‌ اول سال جاری قرار بر تعیین وضعیت آن‌ها بود،گفت: از میان ۵۶عرصه پیشنهادی، اقدامات مربوط به صورت وضعیت انجام شده است و شرایط فنی و حقوقی آن‌ها را بررسی کردیم و مشکلی نبود. در حال حاضر به دنبال تهیه طرح‌های تیپ برای کاشت نهال هستیم تا مشخص کنیم که چه گونه‌هایی را در چه مساحتی بکاریم که مناسب باشد. این موضوعات در کمیته فنی هم تصویب شده است.

وی درباره دلیل کاهش سرعت روند نهال‌کاری اظهار کرد:به دلیل بارش برف و باران،نتوانستیم طبق برنامه هفته‌ای یک بوستان روستایی را کلنگ‌زنی کنیم و سرانه فضای سبز را افزایش دهیم.

عزیزی در پایان تصریح کرد:این بارندگی‌ها کمی برنامه‌ها را به تاخیر انداخت و ما منتظریم تا شرایط مساعدتر شود و از اواخر اسفند و همزمان با هفته منابع طبیعی و یا بعد از عید نوروز نهال‌کاری را آغاز کنیم‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha