• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400110301779
  • خبرنگار : 71661

نگاه امارات به موشک‌های "آکاش" هند و "چئونگونگ" کره‌جنوبی

نگاه امارات به موشک‌های "آکاش" هند و "چئونگونگ" کره‌جنوبی
سامانه موشکی آکاش هند

در اواخر ۲۰۲۰، شنیده‌ها حاکی از آن بود که امارات متحده عربی به سامانه موشکی آکاش هند ابراز تمایل کرده است؛ اما رهبر امارات اخیرا با همتای خود از کره‌جنوبی دیدار کرده و قرارداد خرید سامانه‌ای با کارکرد مشابه با آکاش را به امضا رساند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت یورایژین تایمز، آکاش یک سامانه موشکی میان‌برد ساخت هند است که برای "حفاظت از مناطق حساس و نقاط آسیب‌پذیر در برابر حملات هوایی" طراحی شده است.

این سامانه تسلیحاتی که می‌تواند چندین هدف را به صورت همزمان رهگیری کند، نه تنها توانایی گریز از سامانه‌های دفاعی اهدافش - موسوم به «اقدامات الکترونیکی ضد مقابله» یا ای‌سی‌سی‌ام - را دارد، بلکه قابلیت استقرار بر روی پلتفرم‌های سیار را نیز دارد.

در دسامبر ۲۰۲۰، یک پایگاه خبری در هند اعلام کرد که چندین کشور از جمله فیلپین، امارات و ویتنام به خرید سامانه موشکی آکاش تمایل نشان داده‌اند. تقریبا در همان زمان، نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز صادرات این سامانه دفاع موشکی ساخت هند را مجاز اعلام کرد.

این در حالیست که مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی و محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی در اوایل ماه میلادی جاری در دبی دیدار کرده و بزرگترین قرارداد فروش تسلیحات سئول را امضا کردند.

اداره برنامه اکتساب دفاعی کره جنوبی در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت، "امارات نخستین کشوری است که سامانه موشکی «چئونگونگ ۲» را عملیاتی می‌کند." این نهاد همچنین خاطرنشان کرد که قرارداد مذکور حاصل "همکاری‌های دفاعی دوجانبه بر اساس اعتماد مشترک" میان دو کشور است.

نگاه امارات به موشک‌های "آکاش" هند و "چئونگونگ" کره‌جنوبی
سامانه موشکی «چئونگونگ ۲» کره جنوبی

این سامانه که برد موشک‌هایش حدودا ۴۰ کیلومتر است و سرعت آن به ۴.۵ ماخ می‌رسد، توانایی تغییر مسیر ناگهانی و فرار از مداخله سامانه‌های دفاعی دشمن را دارد.

سامانه موشکی چئونگونگ ۲ با الهام از سامانه‌های روسی "اس-۴۰۰" و "اس-۳۵۰ای" طراحی شده است.

گرچه هیچ منبع رسمی خرید یا علاقه امارات به خرید این تسلیحات از هند را تایید نکرد، اما یکی از رسانه‌ها مدعی شد که ابوظبی به این تسلیحات علاقه نشان داده بود.

با این‌ همه، از نظر توانایی‌های فنی، سامانه موشکی چئونگونگ۲ از سامانه آکاش برتر است، چرا که حوزه عملیات و سرعت موشک‌های کره‌ای از موشک‌های هند بیشتر است. احتمالا امارات پیش از خرید، این ویژگی‌ها را سبک و سنگین کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha