• سه‌شنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112620300
  • خبرنگار : 71661

نخست‌وزیر کانادا شرایط اضطراری اعلام کرد

نخست‌وزیر کانادا شرایط اضطراری اعلام کرد

نخست وزیر کانادا در تلاش برای پایان دادن به اعتراضاتی که برخی از گذرگاه‌های مرزی این کشور با آمریکا را بسته و بخش‌هایی از پایتخت کانادا را فلج کرده است، شرایط اضطراری اعلام کرد. وی تاکید کرد ارتش در (هیچ مکانی) مستقر نمی‌شود و تدابیر جدید به زمان و مکان محدود می‌شوند. مسدودسازی حساب بانکی کامیون‌داران معترض و استفاده از پلیس فدرال برای بازگشایی راه‌ها، اقدامات مورد نظر نخست‌وزیر کانادا است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ترودو گفت از این قدرت قانونی که در نیم قرن قرن گذشته به کار گرفته نشده بود، پایان دادن به اعتراض کامیون‌داران مخالف واکسیناسیون اجباری کرونا که تجارت مرزی را مختل کرده است، استفاده می‌کند. به این ترتیب او تنها نخست‌وزیر کانادا است که پس از پدرش از ۵۰ سال پیش به این سو وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کند.

کامیون‌داران معترض به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا روزها است که در شهرهای مهم کانادا از جمله اتاوا، پایتخت این کشور تجمع کرده و عملا خیابان‌ها را با کامیون‌های خود مسدود کرده‌اند. آنها در خیابان‌ها چادر زده‌اند، غذا می‌خورند و ورزش می‌کنند و بوق کامیون‌ها را به صدا درمی‌آورند.

 هفته گذشته هم در انتاریو وضعیت فوق‌العاده اعلام شده بودکه به بازگشایی راه‌ها کمک کرد.

مجموعه اقداماتی مانند توقیف حساب‌های بانکی مرتبط با معترضان بدون حکم دادگاه و دخالت پلیس فدرال برای باز کردن راه‌های ارتباطی مسدود شده ، از جمله اقداماتی است که ذیل شرایط اضطراری انجام خواهد شد.

با این حال تاریخ‌نگاران می‌گویند بین وضعیت فوق‌العاده‌ای که جاستین ترودو اعلام کرده است و وضعیت اضطراری که پدرش در اکتبر ۱۹۷۰ اعلام کرد، تفاوت‌های بزرگی وجود دارد. نخست‌وزیر لیبرال وقت کانادا پس از آن که گروهی کوچک از نظامیان جدایی‌طلب در کبک یک دیپلمات و وزیر کابینه را گروگان گرفتند،‌ ارتش را به خیابان‌ها فرستاد.

جاستین ترودو در حال حاضر با بزرگترین بحران دوره نخست‌وزیری‌اش از سال ۲۰۱۵ مواجه شده است. اما کارشناسان می‌گویند، این یک وضعیت اضطراری عمومی نیست. در مقابل ترودو می‌گوید قانون مصوب ۱۹۸۸ را اجرا می‌کند چرا که برای اجرای قانون به کمک بیشتری نیاز دارد.

او در عین حال می‌گوید که برای حل بحران ارتش را به خیابان‌ها اعزام نمی‌کند.

پارلمان کانادا باید در مدت یک هفته اجرای این اقدامات را تصویب کند و اختیار مخالفت با آن را نیز دارد.

اما انجمن آزادی‌های مدنی کانادا اعلام کرد که قانون شرایط اضطراری، زمانی قابل اجراست که حق حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی کانادا در خطر باشد، اما در حال حاضر دولت با چنین تهدیدهایی روبرو نیست، در نتیجه، نباید چنین قانونی به اجرا در می‌آمد.

اعتراضات "کاروان آزادی" توسط کامیون‌داران کانادا و در اعتراض به لزوم واکسیناسیون رانندگان بین‌مرزی آغاز شد، اما به تدریج همه مخالفان سیاست‌های گوناگون ترودو - از محدودیت‌های همه‌گیری گرفته تا مالیات بر کربن - را به خیابان‌ها کشاند. اعتراصات کامیون‌داران همچنین در نقاطی مانند اسرائیل، فرانسه، استرالیا و نیوزلند نیز صورت گرفته است.

کریستیا فریلند، وزیر دارایی کانادا گفت، اقدامات مالی دولت باعث می‌شود که بسترهای تامین مالی جمعی تحت نظارت تامین مالی تروریسم قرار گیرد؛ همچنین به موجب این قانون، بانک‌ها اجازه دارند حساب‌های مشکوک به تامین مالی اعتراضات را مسدود کرده و بیمه ماشین‌های حاضر در تظاهرات را قطع کنند.

فریلند گفت: ما این تغییرات را انجام می‌دهیم زیرا می‌دانیم که این پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، برای حمایت از راه‌بندان و فعالیت‌های غیرقانونی که به اقتصاد کانادا آسیب می‌زند استفاده می‌شود.

مقامات کانادایی گفته‌اند حدود نیمی از بودجه تظاهرات توسط حامیانی درآمریکا تامین شده است. اخیرا بانکی درتورنتو دو حساب بانکی شخصی را که ۱.۱ میلیون دلار برای اعتراضات دریافت کرده بودند مسدود کرد.

علاوه بر این اقدامات مالی، پلیس ایالت آلبرتا در یک گذرگاه مرزی این کشور با آمریکا، گروهی را متلاشی کرد که ظاهراً قصد اقدام خشن در حمایت از محاصره کامیون‌داران را داشت.

پلیس این کشور اعلام کرد که ۱۱ تن و ۱۳ اسلحه را به همراه اسلحه دستی و مقدار زیادی مهمات را کشف و ضبط کرده است. دربیانیه پلیس کانادا آمده است: این افراد آمادگی این را داشتند تا در صورت تلاش پلیس برای رفع راه‌بندان‌، دست به خشونت بزنند.

اعتراضات کامیون داران کانادایی که در برخی ایالت ها مردم نیز به آنان پیوسته‌اند ، گذرگاههای مرزی این کشور را بسته  و قسمت‌هایی از پایتخت این کشور را فلج کرده است .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۱-۲۶ ۱۱:۱۳

میگم الان که سردار طلایی اونجاست. می توانند از تجربیات ایشان در کنترل اعتراضات استفاده کنند. سه سوت جمع میشه.