• شنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400120705486
  • خبرنگار : 80001

امضافروشی با شیوه‌نامه جدید پایان می‌یابد؟

امضافروشی با شیوه‌نامه جدید پایان می‌یابد؟

شیوه نامه تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر نظام مهندسی که از یک سال قبل توسط وزیر سابق راه و شهرسازی به ادارات کل استانها ارایه شده با هدف خاتمه دادن به امضاهای صوری انجام شد؛ موضوعی که انتقاداتی را از سوی بعضی مهندسان درپی داشت.

به گزارش ایسنا، اسفند سال گذشته وزیر پیشین راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تجدید ساماندهی، افزایش کیفیت ارایه خدمات مهندسی و در راستای اجرای مواد ۱۴ و ۱۵ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، «شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر» را به مدیران کل راه و شهرسازی استانها ابلاغ کرد.

این شیوه‌نامه از همان روزهای نخست و پس از ابلاغ مورد انتقاد برخی شرکتهای حقوقی طراح و ناظر قرار گرفت؛ به طوری که مکاتبات متعددی از سوی پیشکسوتان صنف مهندسی، برای توقف این شیوه‌نامه با مسوولان صورت گرفت.

بهرام غفاری از تدوین گران قانون نظام مهندسی گفته است: ظاهراً شیوه‌نامه جدید با هدف خاتمه دادن به این وضعیت تدوین شده اما با تحلیل دقیق متن این شیوه نامه و ترتیبات بسیار مفصل و پیچیده غیر ضروری و غیرقابل اجرای آن که برای ارزشیابی صلاحیت شرکت‌ها وضع کرده، در آن هیچ عنصری که بتواند به ادعای خاتمه دادن به صوری‌گرایی تحقق ببخشد نمی‌بینید.

این کارشناس حوزه مهندسی عنوان کرد: شیوه‌نامه جدید نه تنها صوری‌گرایی را کم نخواهد کرد بلکه حتی سبب تشدید آن در قالب شرکت‌های صوری کوچک مقیاس خواهد شد، بدون اینکه بهره‌ای به مهندسان یا صاحب کارها برساند.

بلاتکلیفی برخی مهندسان با ابلاغ شیوه‌نامه جدید

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با ارسال نامه‌ای به مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی برای اجرای شیوه نامه تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر به مدت یک سال درخواست مهلت کرد.

در متن این نامه که به امضای رامین کرمی ـ رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ـ رسیده آمده است: علیرغم گذشت بیش از سه ماه از ابلاغ شیوه نامه در خصوص تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر و تعیین سقف زمانی تا پایان دی ماه برای انطباق اشخاص حقوقی سازمان با شیوه نامه ابلاغی، متاسفانه تاکنون این اعضا نتوانسته‌اند با شیوه‌نامه ابلاغی، شرکت خود را تطبیق دهند.

در ادامه این نامه ذکر شده است: تا این تاریخ حدود ۵۰۰ شخص حقوقی پروانه اشتغال اعتبار خود را از دست داده و صدها مهندس در بلاتکلیفی به سر می‌برند و به تبع آن ده‌ها پروژه در حال احداث دچار مشکل نظارت شده و امکان ارائه خدمات مهندسی به شهروندان سلب شده است. بدین بدین وسیله امعان نظر به مصوبات جلسه فوق العاده هیئت مدیره این سازمان، خواهشمند است با لحاظ جمیع جوانب از جمله محدودیت های ناشی از شرایط پاندمی کرونا مقرر فرمایید مهلت اعمال بخشنامه صدرالذکر به مدت یک سال تا تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱تمدید شود.

در پایان این نامه آمده است: امید است این تدبیر ارزشمند مجموعه وزارت راه و شهرسازی فرصت مناسبی برای تعامل سازنده  با سازمان‌های نظام مهندسی استان و تشکل‌های حرفه‌ای در جهت بررسی جزئیات اجرایی رفع نواقص احتمالی و انطباق شرایط اشخاص حقوقی طراح و ناظر با الزامات شیوه نامه مذکور باشد.

وزارت راه و شهرسازی به دنبال افزایش عمر مفید ساختمانها

از طرف دیگر حسین مقتدایی ـ معاون نظام‌های مهندسی ساختمان دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ـ بر این باور است که بحث شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظر در وزارتخانه یکطرفه بریده و دوخته نشده بلکه این شیوه‌نامه طی جلسات متعدد با نمایندگان شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و برخی از آقایانی که صاحب نظر بوده‌اند تدوین شده است.

مقتدایی با یادآوری این موضوع که در اجرای این مدل از نظام فنی اجرایی کشور به نوعی وام گرفته شده خاطرنشان ساخته: چیزی که برای ما مهم است این است که جامعه مهندسی خدمات مهندسی واقعی ارایه دهد. همچنین عمر مفید ساختمانها افزایش پیدا کند و در عین حال بهره برداران ساختمانی نیز رضایت داشته باشند.

بنابراین گزارش، براساس اظهارات مهندسان، اجرای این شیوه‌نامه سبب حذف مهندسان جوان با پروانه اشتغال پایه سه از چرخه مهندسی، تشدید صوری‌کاری، بیکاری هزاران مهندس شاغل در شرکتهای طراح ناظر به دلیل عدم امکان انطباق با شرایط شیوه نامه، فراهم کردن شرایط برای حضور مهندسان بازنشسته، طولانی شدن زمان صدور مجوزها، قرار گرفتن حجم انبوهی از شرکتها درآستانه ورشکستگی را فراهم می کند.

با این حال وزارت راه و شهرسازی نیز برای اتخاذ این تصمیم، استدلال خود را دارد. عمر مفید ساختمانها در ایران به اذعان احمد خرم ـ رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان ـ حدود ۳۰ سال است که طی ۵۰ سال گذشته در همین حدود درجا زده است. جدا از دخالت افراد فاقد صلاحیت در موضوع ساخت و ساز، کارشناسان یکی از جمله دلایل فرسودگی سریع ساختمانها در ایران را صوری کاری، امضافروشی و امضاهای طلایی عنوان می‌شود.

به گفته مجید کیانپور ـ رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک ـ عمر مفید ساختمانها از حدود ۳۲ سال به ۲۶سال کاهش یافته که از دلایل مختلفی همچون مصالح غیراستاندارد، روشهای اجرای نادرست، طراحی نامناسب و نبود نظارت صحیح نشأت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۸ ۰۸:۲۲

بجای این کارها اول تعرفه های مهندسی رو درست کنید ، همه خیال میکنن یک مهندس ناظر دستمزد بالایی داره ،اینو نمیدونن یک مهندس ناظر پایه ۳ عمران در یک سال درامدش از یک کارگر معمولی خیلی کمتره ،برید اول تعرفه ها رو درست کنید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۸ ۰۹:۰۵

به طور خاص سازمان نظام‌ مهندسی دارای مشکلات فراوانی ست، شرکت ها و دفاتر طراحی از طراحان حقیقی جهت افزایش سهمیه خود استفاده میکنند و زمان پرداخت حق الزحمه در بخش طراحی تخفیفاتی حدود ۶۵درصد کسر از مبلغ اصلی را طلب میکنند! که اگر مبالغ مستقیما به حساب سازمان واریز شود جلوی این تخلف گرفته میشود، حال آنکه خود مبالغ تصویب شده به عنوان حق الزحمه از سوی سازمان هیچ توجیه و منطقی چه به لحاظ عدد هزینه ساخت اعلامی از سوی سازمان چه به لحاظ درصد در نظر گرفته شده به عنوان درصد هزینه خدمات مهندسی،بحث تعارض منافع هم که جای خود دارد!!! ضعف قوانین و دو پهلو بودن بعضی بندهای قانونی مانع از اعمال نظارت دقیق و درست در زمان ساخت میشود، عدم ارائه نقشه اجرایی قبل از شروع عملیات ساختمانی هم که تخلفیست آشکار که عادی شده. و....

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۸ ۰۹:۰۷

آره چرا فاز فروش مجوز داروخانه حرف نمی زنید چرا در رابطه پروانه طبابت دکترها پوست که هر کسی میره اجاره میدند و با جان مردم بازی می‌کنند باز دوباره آخرسال شد و موعد افزایش حقوق نظام مهندسی شروع به نوشتن این حرفها کردید بعضی از مهندسین با این ارغام دیگه کار نمی‌کنند ارزش مهندس بیشتر از نگهبان ساختمان اما حقوقش در ایران کمتر راستی این همه تخلف تو شهرداری میشه تا حالا یک گزارش نوشتید مگر چند نفر امضا فروشی کردند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۸ ۱۵:۵۵

با سلام در خصوص حق الزحمه فلاکت بار نظارت برق که هزینه ایاب زهاب مهندس هم کفاف نمیده و باید از جیب مهندس هم یه چیزی روی حق الزحمه بزاره که یر به یر بشه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۸ ۱۷:۰۱

ایها الناس دکتر نباید خانه بسازد ، معلم نباید خانه بسازد ، پولدار نباید خانه بسازد ، خانه را باید مهندس بسازد ، شرایط را فراهم کنید تا خانه را مهندسان بسازند ، آنوقت مهندس به ارزش واقعی اش می رسد و امضا فروشی هم جمع می شود!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۰:۳۶

دقیقا خیلی مضحکه دستمزدهای مهندسان بخصوص برق که در دنیا جزو مهندسین درجه یک محسوب میشه. انگیزه ایجاد کنید تا مهندس به خودش بباله با پای بسته میره سمت نظارت صحیح . این چه تصمیم علمی است مهندس دستمزد و حق الزحمه کمتری از کارکر ساده بگیره. خودتون مسبب اینکار شدید آقایان

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۰۵:۲۸

بنام آرامبخش دلها . موضوع : زیاده خواهی . تا زمانیکه هدف و نیت از رسیدن به مقام ریاست و مدیریت " حقوقهای نجومی " است . هیچ مشکلی حل نخواهد شد . رهجو .

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۳ ۱۰:۱۷

اصلا وقتی همه مسولیت ها به عهده مدیر عامل یک شرکت هست چه دلیلی داره شرکت را مجبور کنید اینقدر مهندس بخواد بگیره اونم با این قیمت های کنونی.متاسفانه شرکت مهندسی مشاور تنها شرکتی هست که سرمایه گذاری داخل اون فقط برای یک سال هست و حتی ممکن هست به اصل سرمایه هم نرسی.مثلا با این شیوه نامه جدید من مدیر عامل باید در حال حاضر حداقل یک و نیم میلیلرد تومان هزینه مهندس بکنم هزینه ای که سال آینده با حداقل 30 درصد بالاتر مجدد باید انجام بشه.این رویه باعث میشه به تدریج اکثر شرکت های حقوقی منحل بشن و یه تعداد محدود شرکت بزرگ بمونه بدون رقیب و کیفیت طراحی و نظارت تو سال های آینده به شدت پایین بیاد.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۳ ۱۰:۲۳

واقعا فساد اداری نظام مهندسی از همه جا بیشتره.من دو سال و نیمه شرکت مهندسی مشاور دارم و فقط دارم هزینه میدم دریغ از یک کار که توسط نظام مهندسی به شرکت ارجاع بشه.علتشم اینه که من مثل سایر شرکته ها نرفتم سبیل کارمندای نظام مهندسی رو چرب کنم.الانم دارم کارهای انحلال شرکت رو انجام میدم.