• دوشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401012917170
  • خبرنگار : 71496

ادامه بحران سیاسی در لیبی

توقف فعالیت میادین نفتی لیبی در اعتراض به واریز درآمدها به حساب دولت موقت

توقف فعالیت میادین نفتی لیبی در اعتراض به واریز درآمدها به حساب دولت موقت

نخست وزیر مکلف لیبی اقدام شرکت نفت این کشور در واریز درآمدهای حاصل از فروش نفت به کابینه وحدت ملی را محکوم کرد. میدان‌های نفتی مهم جنوب و مرکز لیبی نیز در واکنش به این اقدام تولید و صادرات نفت را متوقف کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، فتحی پاشاغا، نخست وزیر مکلف لیبی که از سوی پارلمان طبرق تعیین شده است، اقدام شرکت نفت این کشور در واریز درآمدهای حاصل از فروش نفت به کابینه وحدت ملی لیبی به ریاست عبد الحمید الدبیبه را محکوم کرد.

کابینه الدبیبه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شرکت نفت این کشور مبلغ شش میلیارد دلار را در دو مرحله به حساب وزارت دارایی در بانک مرکزی لیبی واریز کرده است.

پیش از این، موسسه ناظر بر فروش نفت در لیبی طبق دستورات عقیله صالح، رئیس پارلمان و یک طرح بین‌المللی به رهبری آمریکا برای بلوکه درآمدهای نفتی جهت ممانعت از استفاده هریک از طرف‌های درگیر از آنها، از تحویل درآمدهای نفتی به دولت وحدت ملی خودداری می‌کرد.

پاشاغا در واکنش به این اقدام شرکت نفت لیبی توییت کرد: ما به شدت هدر دادن اموال عمومی و استفاده از منابع لیبی برای یک کابینه غیرقانونی (کابینه الدبیبه) را که با دامن زدن به اختلافات و گسترش آشوب برای ماندن در قدرت تلاش می‌کند، محکوم می‌کنیم و با این انحراف از راه‌های سیاسی با جدیت مقابله خواهیم کرد.

یک روز پیش از اظهارات پاشاغا، گروهی از بزرگان جنوب لیبی در ویدیویی در مقابل میدان نفتی الفیل (در جنوب این کشور) اعلام کردند تا زمانی که کابینه الدبیبه قدرت را به دولت مکلف به ریاست فتحی پاشاغا تحویل ندهد، تولید و صادرات نفت از میدان‌های نفتی مناطقشان متوقف می‌شود.

بزرگان و ساکنان منطقه الزویتینه (در مرکز لیبی) نیز بیانیه مشابهی صادر کرده و اعلام کردند که به همان دلایل تولید و صادرات نفت از بندر نفتی الزویتینه (مهمترین بندر این کشور) و میدان‌های وابسته به آن به شکل کامل متوقف می‌شود.

چند ساعت پس از توقف کار در میدان نفتی الفیل و نیز توقف صادرات نفت از بندر الزویتینه و میدان‌های وابسته به آن، رهبران قبایل مرکز و جنوب لیبی نیز اعلام کردند که تولید و صادرات نفت از میدان نفتی شراره، بزرگترین میدان نفتی این کشور متوقف شد.

مخالفان دولت الدبیبه خواستار تضمین تقسیم عادلانه و برابر منابع نفتی میان تمامی مناطق لیبی، حمایت مسؤولان مربوطه از انتخابات آتی، برکناری مصطفی صنع الله، رئیس شرکت ملی نفت و اصلاح وضعیت حقوقی هیات مدیره این شرکت به دور از کشمکش‌های سیاسی هستند.

با تعطیلی میدان‌های نفتی یاد شده، پیش‌بینی می‌شود که تولیدات نفتی روزانه لیبی حدود یک سوم کاهش یابد و اقتصاد این کشور روزانه ۳۰ میلیون دلار زیان کند، زیرا میدان نفتی شراره روزانه ۳۱۵ هزار بشکه و میدان نفتی الفیل روزانه ۷۳ هزار بشکه تولید می‌کردند.

به نظر می‌رسد این تصمیمات در واکنش به اقدام شرکت ملی نفت لیبی در واریز مبلغ شش میلیارد دلار از درآمدهای فروش نفت به حساب وزارت دارایی در بانک مرکزی لیبی گرفته شدند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha