• دوشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401051007990
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۰ مرداد

نظر ایران درباره پیشنهاد بورل/بازداشت جاسوسان بهایی/نامه ائمه جماعات به رهبری

نظر ایران درباره پیشنهاد بورل/بازداشت جاسوسان بهایی/نامه ائمه جماعات به رهبری

مذاکرات برجامی/ نامه ائمه جمعه به رهبری/ بازداشت اعضای هسته‌ی مرکزی حزب جاسوس بهاییت/ سیل تابستانی/ ایران و همسایگان/ وضعیت پرونده حمید نوری و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا،‌ توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره روند مذاکرات و نظر ایران درباره طرح پیشنهادی برجامی جوزپ بورل در صدر اخبار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

ناصر کنعانی در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان اینکه ما روند مذاکرات را روند منطقی و معقول برای رسیدن به توافقی جامع، پایدار و توافقی که تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام باشد می دانیم، تصریح کرد: در این چارچوب آخرین وضعیت این است که طی روزهای گذشته به طور جدی پیام های مختلفی رد و بدل شده است و همانطور که می دانید آقای بورل متنی را مبتنی بر مذاکرات گذشته ارائه و پیشنهاد داده است، طرفین نیز این متن را دریافت کرده اند، جمهوری اسلامی ایران نیز این متن را دریافت کرده و بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه کرده است.

الخلیج آنلاین رسانه عربی هم در گزارشی به تحرکات اخیر عمان در راستای احیای برجام و نقش این کشور در وساطت میان ایران و آمریکا طی چهل سال گذشته پرداخت و نوشت:  روز به روز مشخص می شود که عمان بازیگری اساسی در هرگونه مذاکرات مرتبط با پرونده هسته ای ایران است و این کشور به دلیل نقشش در موفقیت توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ اکنون به کشور مورد اعتماد غرب تبدیل شده است.

امروز همچنین نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور در نامه‌ای با تشکر از از مقام معظم رهبری تاکید کردند که بر خود فرض می‌دانیم؛ نه در قول، بلکه در فعل تذکرات و منویات امام مسلمین را در دستور کار تشکیلاتی و جمعی قرار دهیم.

در این نامه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هفته گذشته با ائمه جماعات  اشاره شده و آمده است: هشدارها، تحذیرها و توقعاتی بود که از حوزه سلوکی و رفتاری، تا مدیریتی و رویکردی، تا غنی‌سازی محتوای خطبه‌ها را در بر می‌گرفت و برخی همواره در دیدارهای سه دهه گذشته مورد تأکید حضرتعالی بوده است و یادآوری مجدد بخشی از آنها نشان می‌دهد هنوز با کسب رضایت جنابعالی فاصله داریم و البته این بخش، هدف اصلی از تشکیل سالیانه این گردهمایی است، تا شبکه گفتمانی ولی امر مسلمین، خودش را با محک امامت و ولایت بسنجد و به تصحیح و بهبود بپردازد.

به منظور بررسی علل خسارت بار شدن سیل کن، نشست ویژه‌ مجمع نمایندگان‌ استان‌ تهران برگزار شد و محسن پیرهادی در این نشست ناگفته هایی درباره سیل امام زاده داوود مطرح کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران ذی ربط حاضر در نشست، بیان کرد: در توجیه این مدیریت شرایط می‌گویید هشدار داده اید، پیامک زده اید و بنر هشدار نصب کرده اید، این چه سبک مدیریت است؟ چرا مثل همین دو، سه روز بحرانی که راه‌ها و رستو ان ها را بستید، در روز هشدار مسیر و رستوان‌ها را تعطیل نکردید؟ اصلا مسیر را می بستید، حتی اگر بارش و سیل هم  نمی آمد بهتر از این بود که هموطنانمان را از دست بدهیم.

خبرهای دیگر با محوریت سیل را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

تسلیت مصر به ایران

خدمت رسانی به مردم در بلایای طبیعی راهبرد قطعی سپاه است

بیشترین خسارت سیل به حوزه راه و کشاورزی است/پیگیر تامین اعتبار هستیم

چرا قریب به ۳۰ نفر در حادثه سیل تهران قربانی شدند؟

***

گزارش ایسنا درباره رویکرد دولت ایران در نحوه و چگونگی تعامل با همسایگانش با عنوان سیاست همسایگی؛ " الجار ثم‌الدار " هم از خبرهای پربازدید بود.

در بخشی از این گزارش به اشاره به اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که تهران دست دوستی خود را با صداقت به سوی همسایگان دراز می‌کند، آمده است: این اقدامی نمایشی نیست؛ بلکه گزینه راهبردی ایران است. در واقع تهران بر این باور است که مبانی مشترک ایران و کشورهای همسایه بسیار بیشتر از اختلاف نظرهای ناشی از برخی نگرانی‌های بی‌اساس و منافع زودگذری است که در سال‌های آینده اولویتی نیز نخواهد داشت.

در همین ارتباط محمد ایرانی سفیر تهران در کویت اعلام کرد که منتظر سفر قریب الوقوع مسئولان کویتی به تهران و همچنین سفر امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به کویت به منظور مشورت و رایزنی درخصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه در سریع ترین زمان ممکن هستیم.

برخی از اخبار با محوریت روابط ایران با کشورهای منطقه را نیز می توانید در لینک های زیر بخوانید.

وزیر انرژی لبنان: پیشنهاد ارسال سوخت ایران رسمی شود آن را می‌پذیریم

نگاه به شرق با تقویت همکاری‌های راهبردی با چین

رییس دفتر حافظ منافع ایران در مصر: کاخ سفید با گفت‌وگوی تهران با ریاض و قاهره مخالف است

***

از دیگر اخبار پربازدید، توضیحات مرکز رسانه قوه قضائیه درباره وضعیت پرونده حمید نوری بود.

بنا بر اعلام قوه قضاییه، دستگاه قضائی سوئد پس از برگزاری ۹۲ جلسه دادگاه، ۱۸ روز  پیش رای حبس ابد علیه حمید نوری تبعه بازداشت شده ایرانی را در یک روند غیر قضائی و غیر حقوقی صادر کرد. اما نوری ، هنوز موفق نشده متن این حکم را مطالعه کند.

همچنین دفتر نشر معارف انقلاب با رد شایعه ترور بیولوژیک امام خمینی (س)، ادعاهای مطرح شده اخیر را دروغ محض دانست و اعلام کرد که پیرو انتشار شایعه ای در فضای مجازی توسط یکی از افراد در رابطه با ترور بیولژیک امام خمینی و ادعای آگاه شدن آیت الله هاشمی رفسنجانی از این موضوع، به اطلاع می رساند این ادعا فاقد صحت بوده و برای نخستین بار پس از ۳۳ سال از رحلت امام خمینی تولید شده و هیچگونه اشاره ای به این موضوع در خاطرات و دست‌نوشته های آیت الله هاشمی رفسنجانی وجود ندارد و فرایند پزشکی بیماری و رحلت امام خمینی طی سه دهه گذشته بارها توسط تیم متخصص پزشکی در رسانه ها برای اطلاع افکار عمومی بیان شده است.

وزارت اطلاعات هم با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت اعضای هسته‌ی مرکزی حزب جاسوس بهاییت خبرداد.

در این اطلاعیه  آمده است: سربازان گمنام امام زمان (عج) شماری از اعضای هسته‌ی مرکزی حزب جاسوس بهاییت را بازداشت کردند. متهمین بازداشت شده مستقیماً با کانون صهیونیستی موسوم به بیت‌العدل مستقر در فلسطین اشغالی در ارتباطِ تشکیلاتی بودند. یافته‌های مستند اطلاعاتی حکایت دارند که کانون پیش‌گفته، سال گذشته راهبرد احیای تشکیلات فرقه‌ی ضاله‌ی بهاییت در ایران را تحت عنوان «خط تبلیغ تهاجمی» و مأموریت ویژه‌ی جمع‌آوری هدفمند اطلاعاتی به شبکه‌ی بازداشت شده ابلاغ نموده بود.

گزارش تاریخی ایسنا همزمان با شصت و هشتمین سالگرد متوقف کردن اجرای قانون ملی شدن نفت ایران و پرداخت غرامت به انگلیس در سال ۱۳۳۳ هم مورد توجه مخاطبان بود.

در این گزارش که با عنوان " ذلت پس از شوکت " منتشر شده، آمده است: با کودتای دربار و بازنشستگان ارتش علیه دکتر محمد مصدق و خلع او از قدرت، نخست‌وزیر کودتا با چراغ سبز محمدرضا شاه پهلوی، قراردادی را تحت عنوان قرارداد کنسرسیوم با مقامات سیاسی و اقتصادی انگلیس، آمریکا، فرانسه و هلند امضا کرد که این قرارداد موقعیت رو به جلوی ایران را به شرایط قبل از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران برگرداند و کشورمان را در همه عرصه‌ها به غرب وابسته‌تر کرد. این نخست‌وزیر کیست؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha