• شنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401051511280
  • خبرنگار : 71282

یک فعال حوزه کار:

۷۵ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تحصیلات عالیه دارند

۷۵ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تحصیلات عالیه دارند

یک فعال حوزه کار با بیان اینکه ۷۵ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دارای تحصیلات عالیه و بالای فوق لیسانس هستند، گفت: متاسفانه امروز جوانان تحصیلکرده به جای کار در خطوط تولید دو ساعت کار با پراید را ترجیح می‌دهند و این مساله از عدم فرهنگسازی در حوزه کار و بها ندادن به مشاغل نشات گرفته است.

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه مشاغل تاکید کرد و گفت: برای پیشرفت تولید و صنعت داخلی باید به آموزش و فرهنگسازی در حوزه کار روی بیاوریم و دانش آموزان را از دوران ابتدایی استعدادیابی و به سمت مشاغل مورد علاقه هدایت کنیم.

وی افزود: در گذشته پدران شغل آبا اجدادی خود را به فرزندان منتقل می‌کردند و این شغل نسل به نسل و شاید ۳۰ سال ادامه می‌یافت، ولی به تدریج این رویه تغییر یافت و تمایل به ادامه شغل پدری کمرنگ شد چون به فرهنگ کار بها ندادیم.

چرا جوان تحصیلکرده دوساعت کار با پراید را ترجیح می‌دهد؟

این فعال حوزه کار با بیان اینکه ۷۵ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دارای تحصیلات عالیه و بالای فوق لیسانس هستند، اظهار کرد: متاسفانه چون در زمینه مشاغل فرهنگ سازی نمی‌کنیم و مطابق با علم روز و مشاغل جدید پیش نمی رویم، در همان مشاغل سنتی باقی مانده‌ایم.

اصلانی تصریح کرد: چرا یک جوان تحصیلکرده با مدرک لیسانس و فوق لیسانس حاضر نیست با ماهی ۴ میلیون تومان حقوق در خط تولید کار کند و دو ساعت کار با پراید را ترجیح می‌دهد؟ چون آموزش نداده‌ایم و فرهنگسازی نکرده‌ایم در نتیجه شغل‌هایی که ثبات ندارند و غیرمولد هستند در جامعه رونق گرفته است در حالی که باید به تمام شغل ها ارزش قائل شویم.

قهرمان سازی در فیلم ها را به سمت مشاغل کاذب بردیم

وی بر ضرورت نقش رسانه در آموزش و ترویج فرهنگ کار تاکید کرد و گفت: قهرمان سازی در فیلم‌ها را به سمت شغل‌های کاذب بردیم در حالی که یک کشاورز یا تراشکار هم می‌تواند قهرمان باشد، وقتی یک خانه ۵۰۰۰ متری و ماشین خارجی نشان می‌دهیم و زندگی ایده‌آل را تبلیغ می کنیم جوانان تحصیلکرده هم توقع دارند و دنبال پشت میزنشینی می روند.

اصلانی در پایان گفت:امروز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حال تعریف استانداردهای شغلی متناسب با مشاغل آینده است، چون بازار کار ما در حال پوست اندازی است و از ظهور مشاغل جدید تاثیر می پذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۵-۱۵ ۱۵:۱۸

فرهنگ سازی چیه، چرا ادرس غلط میدی، کار نیست، صنایع همگی در حال رکود و ورشکستگیند. و گر نه کدوم جوان تحصیلکرده ای مایله مسافرکشی کنه. چاره ای نداره از رو اجباره.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۱۵ ۱۵:۳۳

اینجا گفتین چهار میلیون تومان حقوق ماهیانه در خط تولید کارخانه، اما در آمد کار با پراید دوبرابر این مقدار است. برای کار با پراید نیاز به تضامین و سفته های صد میلیون تومانی نیست که در کارخانه ها از جوانان اخذ می نمایند.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۱۵ ۱۶:۵۴

دقیقا همینطوره، خود این آقا با۴ میلیون میتونه تو تهران زندگی کنه، بعد انتظار داریم جوان ازدواج هم بکنه وفرزند هم داشته باشه، هر وقت حقوق کارخانه و حقوق مهندس که اکثرا مهندس هستیم از دریافتی اسنپ و تپسی بالاتر اومد، بعدا حرف بزنید و ثانیا چطور خود حضرات دنبال پشت میز نشینی هستند درحالیکه که اکثرا نصف هوش یک تحصیلکرده عادی که خودش واقعا خونده باشه نه با سهمیه رو هم ندارند، اینقدر خواهشا تو فضا حرف نزنند، واقعیت جامعه۴ میلیونه؟؟؟!

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۱۵ ۱۹:۵۵

منظورتون از فرهنگ سازی چیه!؟می فرمایید اگه طرف فوق لیسانس داره وحاضر نیست باحقوق ماهی ۴میلیون حمالی کنه بی فرهنگه!؟باش شما خوبی.شما که خمس حقوق ماهیانه تون میشه ۴میلیون از درد مردم حرف نزنید.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۱۶ ۱۱:۰۵

حرف حساب را این دواقا زدند دیگه حرفی نمیماند

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۱۸ ۱۳:۰۳

اتفاقا این آقا درست گفته کسی که میره دانشگاه تحصیلکرده میشه باید بره تو خط تولید و صنعت کار کنه یعنی بره تو جایگاه خودش قرار بگیره حالا اگه نمی ره یا کار نیست و به مدرک و مهارتش نیاز ندارند یا اینکه دنبال پول بیشتره که در این صورت مسیرو از اول اشتباه رفته چون باید می رفت بازار کار آزاد!!!! کسی که تحصیل کرده است اگر براش تو خط تولید کار بود و نرفت نباید گردن زمانه و معیشت و چیزهای دیگه بندازه یا بگه حقوقش کمه .... همه می دونن آدمی که از صفر شروع میکنه نمی تونه همون موقع ده میلیون تومن حقوق بگیره کم کم با افزایش سابقه بهش حقوق می دن متاسفانه خیلی از خانواده ها دنبال مدرک دانشگاه هستن بچه ها رو می فرستن دانشگاه تو رشته ای که بازار کار نداره بعد که درسش تموم میشه میگن کار نیست!! اینطور میشه که یه پراید براش می خرن بره مسافرکشی!اگر قرار بود با تحصیلات عالیه راننده تاکسی بشه چه نیازی بود که چهار پنج سال عمرشو هدر بده درس بخونه و خرج رو دست پدر مادر بذاره با دیپلم هم میشه تو تاکسی کار کرد