• سه‌شنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۲۰:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401051813394
  • خبرنگار : 71290

با مشارکت سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان؛

مراسم عزاداری حسینی در ترکمنستان برگزار شد

 مراسم عزاداری حسینی در  ترکمنستان برگزار شد

مراسم سوگواری امام حسین(ع) در تاسوعا و عاشورای حسینی نیز با حضورکارکنان سفارت، رایزنی فرهنگی و خانواده‌های آنها و جمعی از ایرانیان مقیم و شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در مسجد حضرت فاطمه(س) در عشق آباد با برپایی نماز جماعت، قرائت قرآن، زیارت عاشورا، سخنرانی و مداحی برگزار شد .

به گزارش ایسنا، در این مراسم که با مشارکت رایزنی فرهنگی و سفارت ایران در ترکمنستان برگزار شد، حجت السلام والمسلمین علیرضا سلیمی، پیرامون ماهیت و سیر تاریخی قیام امام حسین(ع)، فلسفه و اهمیت عزاداری، بازخوانی مقتل حسینی، عوامل و نتایج قیام سیدالشهداء، فضائل و منقبت یاران حضرت سید الشهدا و پیام عاشورا و وصیت نامه امام حسین(ع)  مطالب مفصلی را ارائه کرد.
وی در بخشی از سخنان خود با ذکر مصادیق، علت عدم همراهی برخی از مسلمانان با امام حسین(ع) را در صحرای کربلا اجتهاد آنها در مقابل نص بیان کرد و گفت: «با توجه به سخن سیدالشهداء با برخی از مسلمانان که خود را از مؤمنان می دانستند ولی حاضر به همراهی امام حسین(ع) به دلایل واهی نشدند زیرا در مقابل نص، اجتهاد کردند. یاران امام حسین(ع) اجتهاد در مقابل نص نکردند و تابع محض بودند و رستگار شدند.»
نماینده مجلس شورای اسلامی، عاشورا را نه یک حادثه تاریخی که حقیقت امام حسین (ع) دانست و گفت: « واقعه عاشورا، محو نشدنی است چرا که یک مکتب است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیام امام حسین(ع) و قرار گرفتن انسان ها در دو راهی افزود: «در واقع ما باید ببینیم تاکجا حاضریم با امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) همراهی کنیم و تا کجا حاضریم برای دین هزینه بدهیم. مشکل افرادی‌که به جنگ با امام حسین (ع) تن دادند دنیاپرستی، دنیاطلبی بود و به دین به خاطر منافع خود پای بند بودند.»
حجت الاسلام والمسلمین سلیمی در بخشی دیگر از سخنان خود مهم‌ترین هدف قیام از زبان امام حسین(ع) را توحید و دعوت مردم به خداشناسی، مبارزه با بدعت و انحراف در دین، وفادار بودن به ارزش ها، رضا و تسلیم در برابر امتحان الهی دانست.
وی یکی از راه های همراهی با اهل بیت(ع) را نداشتن اجتهاد در مقابل نص دانست و این که عمل خود را توجیه نکنیم.
حجت السلام والمسلمین سلیمی سخنان خود را این گونه به پایان رساند که عزت و سربلندی امت اسلامی در گرو پیروی از قیام امام حسین (ع) است.
سپس، مقتل خوانی، مرثیه خوانی، نوحه سرایی و سینه زنی بخش دیگری از این مراسم بود.
همچنین مراسم شام غریبان امام حسین(ع) با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز و تا پاسی از شب ادامه داشت.
گفتنی است؛ دهه اول محرم، مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد، محل برگزاری مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان بود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha