• سه‌شنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401062216962
  • خبرنگار : 71541

سرپرست ایران‌ایر:

تا امروز تاخیر آزاردهنده نداشتیم/ بلیت‌های اربعین از ساعت ۲۰ روی سامانه فروخته می‌شود

تا امروز تاخیر آزاردهنده نداشتیم/ بلیت‌های اربعین از ساعت ۲۰ روی سامانه فروخته می‌شود

سرپرست شرکت ایران ایر (هما) با بیان اینکه تا امروز تاخیر آزاردهنده‌ای برای پروازهای اربعین در این شرکت نداشتیم، گفت: بلیت‌های لغوشده توسط زائران و بلیت‌های برگشت که تا کنون فروش نرفته، از ساعت ۲۰ روی سیستم قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، شمس‌الدین فرزادی‌پور در نشستی با بیان اینکه مجموعا ۱۹۸ پرواز برای اربعین برنامه‌ریزی شده، اظهار کرد: تا امروز ۸۴ پرواز انجام شده و ۱۱۴ پرواز باقی مانده که در روزهای آینده ارائه خواهد شد. در بازه ۱۵ تا ۳۱ شهریور ماه، ۴۳ هزار و ۵۷۰ صندلی ارائه شده است که از این تعداد ۱۸ هزار و ۲۱۰ صندلی فروخته و پروازهایشان انجام شده و ۲۵ هزار و ۳۶۰ صندلی باقی مانده است.

وی ادامه داد: تعداد کل صندلی‌هایی که به صورت قطعی فروخته شده، ۲۶ هزار و ۱۹۴ صندلی است و ۸۰۰ صندلی رزرو شده که به لحاظ نقص مدارک منتظریم تحویل داده شود، در مجموع ۲۶ هزار و ۹۹۴ صندلی خواهیم فروخت، باقی مانده صندلی‌ها خصوصا در مسیرهای برگشت موجود است.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان اینکه بلیت‌های عراق در ایام معمول، به صورت چارتری ارائه می‌شود، گفت: با ممنوعیت فروش چارتری در ایام اربعین مصوب شد از بازه ۲۰ تا ۳۰ شهریورماه، بلیت‌ها با قیمت شش میلیون تومان برای مسیر رفت و برگشت فروخته شود که ما در ایران‌ایر پیش‌فروش بلیت‌ها با این قیمت را از ۱۸ شهریور آغاز کردیم.

فرزادی‌پور با بیان اینکه بلافاصله پس از  علمیات حج که یک فرایند سخت و شبانه‌روزی بود و توانستیم خدمات قابل قبولی به حجاج ارائه دهیم، ناوگان را برای پروازهای اربعین آماده کردیم، گفت: برای انجام پروازهای اربعین، ناوگان نیاز به بازرسی‌ها و چک‌های دوره‌ای داشتند و با انجام این چک‌ها، آماده برگزاری پروازهای اربعین بودیم و از یک ماه قبل از پروازهای اربعین برنامه‌ریزی‌ها را شروع کردیم و تا ۳۰ شهریورماه، پروازهای اربعین انجام می‌شود.

نداشتن وب‌سایت فروش، مشکلاتی برای ایران‌ایر ایجاد کرد

وی با بیان اینکه از روز اول که فروش سیستمی بلیت‌های اربعین را شروع کردیم و چند شرکت هواپیمایی موفق به فروش اینترنتی نبودند، هجمه متقاضیان زیاد بود، گفت: ما فاقد سایت فروش بودیم و مشکلاتی برای زیرساخت‌هایمان ایجاد شد و در تلاش برای راه‌اندازی این سایت برای ارائه بلیت و سایر خدمات هستیم.  در عین حال در سه روز اول، بیش از ۲۱ هزار بلیت به‌صورت دستی و بدون استفاده از نرم‌افزار صادر کردیم، با وجود اینکه فروش حضوری نداشتیم.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان اینکه تا پایان اربعین، ایران‌ایر هیچ کاری به جز ارائه خدمات مناسب و پیگیری موضوع مربوط به زائران ندارد، افزود: آمار فروش ایران‌ایر در سامانه‌های ما ثبت شده و کوچک‌ترین تغییری نمی‌توانیم در آنها انجام دهیم. تا کنون ۴۰۰۰ بلیت اربعین به صورت اینترنتی و ٢١ هزار بلیت به صورت حضوری و گروهی به فروش رفته است. بسیاری از زائران به‌صورت گروهی بلیت خریدند، اما هیچ فروش سفارشی نداشتیم و بخشی از فروش‌های گروهی هم برای سازمان‌ها بوده‌ است.

فرزادی‌پور با بیان اینکه سعی می‌کنیم از سال آینده،   مسیر فروش بلیت به‌صورت اینترنتی را توسعه دهیم، افزود: به دلیل مشکلات زیرساختی نمی‌توانستیم هجمه ۶۰ هزار نفر برای خرید بلیت به‌صورت اینترنتی ایجاد کنیم. از این رو برای سال‌های آینده برای مراسم‌هایی مانند اربعین، هم بستر الکترونیکی را توسعه خواهیم داد و هم دفاتر موقت بیشتری برای فروش حضوری ایجاد خواهیم کرد.

شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای اربعین را با هدف سوددهی انجام نمی‌دهند

وی با بیان اینکه امسال با توجه به حجم بالای زائران، برخی زودتر برمی‌گردند که باعث می‌شود پروازهایمان یک‌طرفه نباشد، خاطرنشان کرد: حتی اگر ۱۰۰ درصد پروازها به صورت رفت و برگشت با ظرفیت پر انجام شود باز هم نرخ بلیت شش میلیون تومانی سودده نیست، زیرا فرودگاه نجف به ازای هر مسافر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه خدمات فرودگاهی مطالبه می‌کند. بنابراین شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای اربعین را با هدف آورده انجام نمی‌دهند.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به تاخیرهایی که در پروازهای اربعین صورت گرفته، اظهار کرد: تا امروز تأخیر آزاردهنده نداشتیم، البته انتقال پروازها از ترمینال یک فرودگاه امام به ترمینال سلام برای ایران‌ایر مشکلاتی ایجاد کرد، زیرا تمام خدمات و تجهیزاتمان در ترمینال یک مستقر است و مجبور شدیم تجهیزات و نیروهای خود را به دو بخش تقسیم کنیم، با وجود این، ایجاد ترمینال سلام، برای زائران فضای مناسبی ایجاد کرد.

فرزادی‌پور ادامه داد: بعضی پروازها به‌صورت آن‌تایم و سر ساعت انجام می‌شود، اما عواملی هم باعث تاخیرات ۲۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای برای پروازهایمان شد. از جمله اینکه باید یک مسافت ۳.۵ تا ۵.۵ کیلومتری را بین دو ترمینال یک و سلام جابه‌جا می‌شدیم. همچنین به‌دلیل ترافیک پرواز و حجم پروازها از ایران و زمان انتظار برای هولدینگ و نشستن در فرودگاه نجف که تا نیم ساعت هم طول می‌کشید، تاخیرهایی وجود دارد و به‌دلیل پیوستگی پروازها هم یک تاخیر روی پروازهای بعدی تاثیر می‌گذارد؛ اما با توجه به وضعیت موجود در اربعین، تاخیر جدی نداشتیم.

هیچ تخلفی در فروش بلیت‌های اربعین انجام نشده است

وی با تاکید بر اینکه هیچ تخلفی در فروش بلیت‌های اربعین انجام نشده است، گفت: ما بیشترین حجم بلیت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فروختیم. اگر مقصود از تخلف، گران‌فروشی است، حتی یک بلیت هم بالاتر از نرخ مصوب فروخته نشه است. اینکه فروش گروهی داشتیم تخلف محسوب نمی‌شود، زیرا ما اصلا ظرفیت و بستر فروش اینترنتی نداشتیم. از طرفی اگرهمه بلیت‌ها را روی سامانه می‌گذاشتیم ممکن بود برخی با تعداد بالا خریداری کرده و بعد با قیمت‌های بالاتر بفروشند و بازار سیاه ایجاد کنند.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سه روش فروش مستقیم، گروهی و اینترنتی داشتیم که البته برای برخی خریداران مشکلاتی ایجاد شد، اما فروش بلیت اربعین به‌صورت سفارشی نداشتیم؛ البته برخی درخواست‌ها گروهی بود که مانند بقیه متقاضیان به ترتیب تقاضا به فروش می‌رسید، برای مثال هلال احمر ۱۰۰۰ نفر از پرسنل خود را برای اعزام با هواپیما به ایران ایر معرفی کرد که ما این تعداد را نپذیرفتیم و تنها ۲۰۰ بلیت به آنها ارائه کردیم.

فرزادی‌پور در پاسخ به اینکه آیا پروازهای داخلی به‌دلیل افزایش پروازهای اربعین کاهش یافتند، گفت: در این ایام هیچ یک از پروازهای داخلی و خارجی ما متوقف نشد، اصلا هواپیماهایی که پروازهای داخلی را انجام می‌دهند، توانایی انجام پروازهای عراق را ندارند، زیرا در آن صورت ناچار به سوخت‌گیری در عراق می‌شوند که اصلا برای هواپیمایی صرفه ندارد. برای پروازهای اربعین، سه فروند هواپیما و یک هواپیمای پشتیبان اختصاص یافته است.

نرم‌افزار رزرو ایران‌ایر خارجی است، اما سرورهایش در ایران قرار دارد

وی درباره سیستم خارجی رزرو بلیت ایران‌ایر توضیح داد: بحث امکان رزرو بلیت یک بحث ادعایی نیست؛ کشور روسیه با گستردگی که دارد، اولین مشکلی که بعد از تحریم‌ها با آن مواجه شد بحث رزرو بلیت بود. ما هم امروز با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم و زیرساخت‌هایمان پاسخگوی بسیاری از نیازهای امروز نیست. سیستم رزرو بلیت هم بسیار پیچیده است و موضوعات نرم‌افزاری و امنیتی خاص خود را می‌طلبد. در حال حاضر نرم‌افزار سیستم رزرو بلیت ما خارجی است اما  سرورهای این سیستم در داخل ایران قرار دارد

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره سرنوشت هواپیماهای برجامی بیان کرد: اگر هواپیمایی در سال فقط یک پرواز داشته باشد فعال محسوب می‌شود، اما فعلا ۱۰ فروند از ۱۳ فروند ATR برجامی به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر است و شرکت فروشنده ATR هیچ سرویس و قطعه‌ای برای تعمیرات این هواپیما به ما نمی‌دهد؛ البته در صورت رفع محدودیت‌های مالی و تحریمی این پرنده‌ها مجدد به سر خط بازمی‌گردد.

فرزادی‌پور درباره خرید هواپیماهای جدید گفت: کشور راهکارهای مختلفی برای توسعه ناوگان دارد، دولت به صورت کلان طی قراردادهایی که به دنبال آن است ممکن است خرید داشته باشد. علاوه بر آن هواپیمایی هما نیز از مسیرهای مختلف به دنبال تامین قطعات است و تا یکی دو ماه آینده چند فروند هواپیما وارد ناوگان هما می‌شود.

وی درباره مسیرهای جدید پروازی هواپیمایی هما اظهار کرد: پروازهای تهران- میلان را به دو روز در هفته افزایش دادیم و از سوم مهرماه (۲۵ سپتامبر)، مسیر پروازی تهران- مونیخ برای اولین بار راه‌اندازی می‌شود. مسیرهای پروازی به رم نیز افزایش خواهد داشت، همچنین در مسیر تهران- رمینی افزایش پرواز خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha