• جمعه / ۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401070100104
  • خبرنگار : 71129

ترکیه: جامعه جهانی دیگر علاقه‌ای به بحران روهینجا ندارد

ترکیه: جامعه جهانی دیگر علاقه‌ای به بحران روهینجا ندارد

وزیر خارجه ترکیه با تاکید به جامعه بین‌الملل برای انجام کارهای بیشتر در قبال روهینجاها که مجبور شدند پنج سال پیش از میانمار فرار کنند، گفت، جامعه جهانی در حال از دست دادن علاقه خود به مساله این اقلیت مسلمان در میانمار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در جریان نشست بلندپایه درباره بحران روهینجا که توسط بنگلادش در نیویورک ترتیب داده شده بود، گفت: مسلمانان روهینجا از حقوق اساسی و بنیادی خود منع شده‌اند. متاسفانه جامعه بین‌الملل در حال از دست دادن علاقه و تمایل خود به این مساله است.

وی با بیان اینکه بنگلادش خود به تنهایی بار بیشتر این بحران را به دوش می‌کشد و میزبان بیش از یک میلیون آواره روهینجایی است، تاکید کرد که جهان باید کارهای بیشتری در این باره انجام دهد.

بنگلادش در حال حاضر میزبان بیش از ۱.۲ میلیون روهینجایی است که بیشترشان از نسل کشی در میانمار و در استان راخین در اوت ۲۰۱۷ فرار کرده‌اند.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه ترکیه متعهد به حمایت از تلاش‌های بیشمار در همکاری با بنگلادش است، ادامه داد: ما به سهم خود از پروژه‌های کمکی حمایت می‌کنیم که هم نیازهای فوری و هم فعالیت‌های درآمدزا را پوشش می‌دهند و بیمارستان صحرایی ترکیه در اردوگاه پناهندگان در "کاکس بازار" روزانه به حدود ۱۵۰۰ نفر خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: وظیفه ما حمایت از تلاش‌ها در راستای احیای حقوق بنیادین روهینجایی‌هاست. بازگشت داوطلبانه و مداوم آنها به میانمار باید به صورت ایمن و با شرافت باشد و ما هرگز نباید این را فراموش کنیم.

وی همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا به صورت اقتصادی برای ایجاد یک صندوق مالی از سوی سازمان همکاری اسلامی همکاری داشته باشند و افزود: بحران روهینجا یکی از بزرگترین تراژدی‌های دوران مدرن است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: علاوه بر تلاش‌های امدادی، ما باید موضوع روهینجا را در دستور کار بین‌المللی همچنان در اولویت نگه داریم. این افراد می‌خواهند به خانه برگردند، آنها خواهان عدالت هستند و این وظیفه ماست که در راه حق در کنار آنها باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha