• سه‌شنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401072614052
  • خبرنگار : 80001

یک کارشناس مطرح کرد

مزایای ساخت مجتمع‌های مسکونی در کنار دانشگاه‌ها

مزایای ساخت مجتمع‌های مسکونی در کنار دانشگاه‌ها

یک کارشناس مسکن گفت: ایجاد و توسعه کاربری‌های مسکونی و شغلی در کنار یکدیگر توسط ادارات و دانشگاه‌ها راهکاری برای نگهداشت نخبگان، کنترل بازار مسکن و توسعه تولید در کشور است.

علی شماعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تعاونی‌های ساخت مسکن مردمی و شرکت‌های توسعه‌گر و انبوه‌ساز ساختمانی با مشارکت مردم و دولت می‌توانند بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات مسکن و کسب و کار جوانان را برطرف کنند.

وی افزود: ساخت واحدهای مسکونی استیجاری و محل کسب و کار و تولید استیجاری در مجتمع‌های اداری آموزشی و کارگری و گروه‌های مختلف اجتماعی اقدامی برای کاهش بحران مسکن و اشتغال تولید متنوع املاک و مستغلات مسکونی، تجاری و اداری و بسترساز توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور است.

این کارشناس مسکن، یکی از الگوهای تولید مسکن را ساخت خانه‌های استیجاری و اجاره به شرط تملیک دانست و گفت:  تولید مسکن برای جوانان و به‌ویژه نخبگان که به دلیل بی‌مسکنی و کمبود محل کسب و کار ارزان و مناسب با چالش‌های زندگی روبرو هستند و برخی از جوانان که تصمیم به مهاجرت از کشور می گیرند و پدیده فرار مغزها رخ می‌دهد ناشی دست نیافتن به مسکن و محل کسب و کار مناسب است.

به گفته شماعی، احداث مجتمع‌های سکونتگاهی با کاربری‌های ترکیبی در محیط یا حاشیه و یا در محله‌های مناسب برای دانشگاهیان که در کمترین فاصله از دانشگاه باشد راهکاری برای کاهش بیکاری، کاهش مهاجرت افراد و سرمایه‌های مادی و معنوی، کاهش ترافیک شهری و آلودگی‌های محیط زیست و کاهش هزینه‌ها و فشار زندگی و تامین امنیت بیشتر و روابط متقابل دانشگاه و شرکت های دانش بنیان و افزایش بهره‌وری در دانشگاه‌ها است.

وی با بیان این‌که شهرک‌های دانشگاهی، محیطی علمی و فرهنگی برای کار دانشجویان و استادان و کارمندان بستر مناسبی برای توسعه دانش بنیان‌ها است، تاکید کرد: ساخت این شهرک‌ها با قابلیت‌های گوناگون و ساختار محله‌ای با کلیه کاربری های شهری اعم از سکونت، کار و تولید و خدمات شهری با مشارکت مردم ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت را تقویت می‌کند و توسعه می‌دهد. به تبع آن الگویی از کیفیت زندگی و زیست‌پذیری شهری را به منصه ظهور می‌رساند.

استاد دانشگاه خوارزمی تهران اظهار کرد: یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مناسب و تحولی وزارت علوم در احداث مجتمع‌های مسکونی بستر مناسب دانشجویان متأهل با مشارکت و تعاون خانواده‌ها است که با تدوین پیوست فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی احداث می‌شود.

شماعی گفت: شهرک‌های دانشگاهی و خوابگاههای متاهلی از یک طرف راهکاری برای تامین مسکن دانشجویان و دانشگاهیان و آسایش و آرامش خانواده‌ها از طرف دیگر کمک به طرح ملی مسکن و اشتغال و جذب نخبگان در داخل کشور و توسعه فرهنگی و تمدنی کشور است.

وی هم‌چنین احداث شهرک‌های دانشگاهی و مجتمع‌های مسکونی در محیط و حاشیه دانشگاه را راهکاری برای جذب و نگهداشت نخبگان و جذب اعضای هیات علمی در محیط های دانشگاهی دانست و افزود: مجتمع‌های مسکونی و خوابگاه‌های متأهلی با هزینه‌های خانواده‌ها و قرار دادهای دراز مدت بهره‌برداری خانواده‌ها از این مکان‌ها تعاونی‌های بخش خصوصی و با حمایت و نظارت دستگاه‌های دولتی تامین و احداث می شود.

این  استاد دانشگاه ادامه داد:‌ در یک نگاه فرهنگی و خانواده‌بنیان عنوان خوابگاه‌های متأهلی باید به مجتمع مسکونی دانشجویان متاهل تغییر کند تا قابلیت‌های آن در سکونت و کار و امنیت و تولید و ارتباط با جامعه و صنعت پدیدار شود و به تبع آن، ارتقای کیفیت زندگی دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اساتید و کارمندان تامین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha