• یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401092717959
  • خبرنگار : 71541

وزیر راه و شهرسازی:

صنعت حمل‌ونقل باید فناورانه‌ ‌و مردم‌پایه باشد

صنعت حمل‌ونقل باید فناورانه‌ ‌و مردم‌پایه باشد

وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت حمل و نقل باید دو ویژگی فناورانه تر اداره شدن و مردم‌پایه بودن را داشته باشد و سیاست‌گذار و قانون‌گذار باید این جریان را راه بیندازد، زیرا وقتی محیط کسب و کار برای رشد صنعت آماده شود، همه صنایع ما رشد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، که امروز در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: حمل و نقل یک صنعت بسیار مهم در کشور ما و سایر کشورهاست و وظیفه ماست که دقیق به این صنعت پرداخته شود و موانع آن را رفع کنیم.

وی ادامه داد: ما در این صنعت از دو جنبه مواجهیم و از منظر ما این صنعت باید دو ویژگی مهم داشته باشد. آسیب‌شناسی صنعت حمل و نقل در بخش‌های مختلف هوایی جاده‌ای، دریایی ریلی و صنایع وابسته به فناورانه‌تر اداره شدن صنعت اذعان دارند. هرچه از این مضمون فاصله گرفتیم، هم از پیشرفت دنیا غافل ماندیم، هم نتوانستیم نیازهای روز دنیا را پاسخ دهیم، نتوانستیم رضایتمندی را میان مردم فراهم کنیم، نتوانستیم قیمت‌ تمام‌شده محصول و خدماتمان را کاهش دهیم، یا اینکه ابتکارات لازم متناسب با شرایط روز داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعت فناورانه مرتب در حال تولید فناوری‌های جدید است، گفت: معلوم است که با روش‌های سنتی نمی‌توانیم در دنیای امروز عمل کنیم. اما برای فناورانه‌تر اداره شدن صنعت زیربنایی و مهم حمل‌ونقل چه کنیم؟ وظیفه ما در مقام حاکمیتی تسهیل است، هرچه مداخله دولتی کمتری داشته باشیم، هم بخش خصوصی موفق است و هم ما. برگزاری این نمایشگاه‌ها و رویدادها هم برای این است که ببینیم ظرفیت فناورانه ما چقدر است تا هم دچار اشتباه محاسباتی نشویم که خیلی بالاست و هم دچار ناامیدی نشویم که اوضاع خراب است.

بذرپاش با تاکید بر لزوم کاهش فاصله با مرز دانش و فناوری، اظهار کرد: یکی از صحنه‌های مشارکت در صحنه فناوری همین جمع‌شدن‌هاست زیرا دانش بشری از شریق اشتراکات پخش می‌شود. در اینجا کمک‌کننده اصلی بخش خصوصی و مجموعه‌های دانش‌بنیان و جوان است که هم بیش از ما به علم روز مسلط هستند و هم گرفتار چارچوب‌های بروکراسی نیستند. وزارت راه باید به پیشران پیشرفت کشور تبدیل شود و راه ما دراز کردن دست به مجموعه‌های دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه ویژگی دوم صنعت حمل‌ونقل مردم‌پایه بودن است، افزود: مردم مشتریان اصلی این صنعت هستند، اگر ما خدمت مناسب، ارزان و در دسترس به آنها ارائه ندهیم، حرف زدن از صنعت مردم‌پایه شوخی است. لازم است صنعت ما در تعامل لحظه‌ای با مردم باشد، حتی فناوری در خدمت مردم‌پایه بودن است که ارزش پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشته شدن یک نفر در سوانح جاده‌ای هم زیاد است، گفت: مشکلات سوانح جاده‌ای، خودرو، جاده و قوانین و نظارت کمتر است، باید سهم این مشکلات را کاهش داد زیرا حتی از بین رفتن جان یک نفر هم زیاد است؛ یک نفر یعنی یک خانواده؛ از نظر ‌جامعه‌شناسی باید به این پرداخت که کشته شدن یک نفر در سوانح جاده‌ای چه اثراتی دارد و چه خانواده‌هایی را داغدار می‌کند.

بذرپاش با بیان اینکه صنعت حمل و نقل باید دو ویژگی فناورانه‌تر اداره شدن و مردم‌پایه بودن را داشته باشد، گفت: این کار از طریق اعلام نیاز به بخش خصوصی تامین می‌شود، به ویژه جوانان دانش‌بنیان که در کشور ما رشد بیشتری دارند پیدا می‌کنند. سیاست‌گذار و قانون‌گذار باید جریان دانش‌بنیان شدن را راه بیندازند. وقتی محیط کسب‌وکار برای رشد صنعت آماده شود، همه صنایع رشد می‌کنند و یکی از شاخص‌های آمادگی این است که دانش‌بنیان‌ها چقدر در صنعت درگیر شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha