• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1401093020567
  • خبرنگار : 71498

معاون وزیر نفت:

تامین سوخت کشور با استانداردهای روز دنیا در حال انجام است

تامین سوخت کشور با استانداردهای روز دنیا در حال انجام است

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: اکنون تامین سوخت کشور با استانداردهای روز دنیا در حال انجام است و کیفیت بنزین بر اساس تایید سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد کیفیت روز را دارا است.

به گزارش ایسنا، جلیل سالاری امروز در مراسم عملیاتی شدن اولین تفاهم نامه سه جانبه در خصوص نوسازی و تقویت ناوگان حمل فراورده های نفتی کشور با بیان اینکه در چهار سال گذشته سوخت رسانی مایع به نیروگاه ها و صنایع کشور ۱۰۰ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: به دنبال توسعه خطوط لوله برای تامین پایدار سوخت در کشور هستیم و خطوط لوله از ۱۶ هزار کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کشور را تا  ۱۶ میلیارد لیترافزایش خواهیم داد و ذخایر استراتژیک را به ۴۵ تا ۶۰ روز می رسانیم. در کنار حمل و نقل زمینی و خطوط لوله، بخش ریلی را هم برای انتقال فرآورده های نفتی فعال کردیم تا در شرایط خاص  روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر جا به جایی انجام شود.

به گفته مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی، در نیروگاه های کشور ظرفیت ۶ میلیارد لیتر ذخیره سازی ایجاد شده تا مشکلی در تامین سدخت جایگزین پیش نیاید.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه سیاست این است که با توجه به رشد مصرف ناوگان تجهیز و نوسازی شود، اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل پخش فرآورده به لحاظ سن، سابقه و سطح روزآمدی در درجه اول قرار دارد و باتوجه به شعاع حمل فرآورده سوختی باید از ایمنی لازم برخوردار باشد، اکنون صنعت کشور به این ظرفیت رسیده که از ناوگان داخل استفاده کنیم.

سالاری با بیان اینکه نگاه ما این است که سبد حمل و نقل متنوع شود، گفت: با توجه به افزایش مصرف زیرساخت‌ها هم باید توسعه یابد، در همین راستادر چرخه انتقال علاوه بر ناوگان زمینی ناوگان ریلی را نیز توسعه داده ایم.

وی با بیان اینکه باید مدیریت مصرف انرژی را مورد توجه قرار دهیم، گفت: با ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل سوخت کشور، مصرف سوخت کاهش پیدا می کند.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی افزود: با بهره برداری از پروژه پالایشگاه اصفهان ۵۵ میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو به چرخه حمل ونقل وارد شده، سوخت یورو ۴ و ۵ برای خودروهای سنگین فراهم شده است که به  لحاظ زیست محیطی و الایندگی استانداردهای لازم را دارد.

سالاری با اشاره به ناترازی گاز در زمستان، گفت:  ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز بخش خانگی مصرف می شود و این میزان مصرف بالا موجب شده تا از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه ها اسنفاده شود.

وی با بیان اینکه صنایع و نیروگاه ها باید از مسیر رانت انرژی خارج شوند و به سمت بهینه سازی مصرف بروند، اظهار کرد: اگر بهینه سازی اتفاق نیفتد افزایش تولید نمی تواند ناترازی سوخت در کشور را جبران کند.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد لیتر گازوییل در نیروگاه ها مصرف می شود، گفت: اکنون ظرفیت ۶ میلیارد لیتری سوخت را در نیروگاه ها ایجاد کردیم تا در شرایط کمبود گاز  از آن استفاده کنند، این منابع ملی است و باید به سمت سود محوری و ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم.

سالاری با اشاره به افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل اظهار کرد: توانستیم ناوگان را جذب کنیم و بالای ۵۸ درصد از  چرخه سوخت از طریق حمل و نقل زمینی اتفاق می افتد.

وی با اشاره به تحویل ۵۰۰ دستگاه نفتکش جاده ای اظهار کرد: ناوگان جاده ای نیازمند نوسازی و ایمنی است. این ناوگان مجهز به طرح کهاب بوده، طرح کهاب در چرخه انتقال و توزیع باید اجرا شود امسال ۲۰۰ نفتکش برای اتصال به طرح کهاب تعهد داشتیم اما با این اقدام ۵۰۰ نفتکش جاده ای با طرح کهاب تحویل می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha