• دوشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1401111007573
  • خبرنگار : 71666

رئیس هیئت داوران رویداد سلامت، محیط زیست و پایداری:

یک‌چهارم بار بیماری‌ها دلایل زیست‌محیطی دارد

یک‌چهارم بار بیماری‌ها دلایل زیست‌محیطی دارد

رئیس هیئت داوران رویداد سلامت، محیط زیست و پایداری با اشاره به رابطه سلامت و محیط زیست گفت:یک چهارم بار بیماری‌ها دلایل زیست‌محیطی دارد اما توجه لازم به این موضوع نشده است.

به گزارش ایسنا، دکتر نسترن کشاورز محمدی در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی سمپ (سلامت، محیط زیست و پایداری) که امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: موضوع سلامت عمدتا ماحصل شرایط زندگی خارج از حوزه وزارت بهداشت است. بیش از سه چهارم عوامل تعیین‌کننده سلامت به عوامل غیرفردی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باز می‌گردد. یک چهارم بار بیماری‌ها دلایل زیست محیطی دارد اما توجه لازم به این موضوع نشده است.

وی افزود: هدف این رویداد پرنگ کردن رابطه متقابل  سلامت انسان، سلامت محیط زیست و پایداری است. محیط زیست موضوعی لاکچری نیست همچنین قرار نیست به خاطر محیط زیست بحث توسعه را نادیده بگیریم.

به گفته کشاورز محمدی بنگاه اقتصادی باید سودآور باشد اما سلامت انسان و محیط زیست در کنار آن دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: بدون هوا، خاک، آب، جانور و گیاه سالم همچنین بدون مدیریت پسماند صحبت از سلامت شوخی است.

وی با اشاره به اساس تفکر «سمپ» که ترکیبی از سلامت، محیط زیست و پایداری است، اظهارکرد: هدف آگاهی‌افزایی درباره ارتباط متقابل بین عناصر «سمپ» و حساس‌سازی ذی‌ربطان اعم از مردم، مسئولان، اصحاب رسانه و ... است. دانشگاه‌ها به اشتراک گذاشتن ایده‌های عملیاتی و تئوری را انجام داده‌اند همچنین شناسایی شرکت‌ها برای معرفی اقدامات برتر صورت گرفته است. به عبارتی نیاز به تشویق و الگوبرداری داریم.

این عضور هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به فازمطالعاتی این رویداد گفت: فاز مطالعاتی سنگین انجام و چارچوب‌هایی مشخص شده است.

وی با اشاره به محورهای هفتگانه این رویداد توضیح داد: این رویداد شامل هفت محور ارتقای سلامت جامعه، سلامت هوا و اقلیم، ارتقای سلامت جامعه، دسترسی و سلامت آب، ارتقای سلامت جامعه، حفاظت و سلامت خاک، ارتقای سلامت جامعه، مصرف بهینه و پایدار منابع انرژی، ارتقای سلامت جامعه، تنوع زیستی و سلامت گیاهان، ارتقای سلامت جامعه، تنوع زیستی و سلامت جانوران و ارتقای سلامت جامعه، مدیریت بهینه پسماند و پساب‌ها می‌شود.

به گفته کشاورز محمدی باید تاثیر همه اجزای محیط زیست بر انسان بررسی شود. به بهانه این رویداد که یک ابزار و استراتژی است باید شرایط آموزش در جامعه فراهم شود، جلب توجه پیشگامان و پیشکسوتان این حوزه‌ها ضروری است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به هفت حیطه عملکردی برای محورهای هفتگانه آن توضیح داد: بهبود و ارتقای محیط زیست، حفاظت و پیشگیری از آسیب به محیط زیست و تهدیدات زیستی محیطی، پایش، کنترل و به حداقل رساندن آسیب به محیط زیست، کاهش مواجه با تهدیدات ناشی از آسیب به محیط زیست، جبران آسیب به محیط زیست و احیا و بازسازی، سازگاری با تغییر اقلیم و تاب آوری همچنین جلب مشارکت حداکثری و پایداری مردم و همکاری بین بخشی از هفت حیطه عملکردی محورهای اشاره شده است.

وی درباره عملکرد شرکت‌ها گفت: شرکت‌ها در هر محور مستندات خود را ارائه می‌دهند و در نهایت ماحصل آن - که شامل اقدامات برتر است- شناسایی می‌شود. یکی از محصولات این رویداد مجموعه‌ای مکتوب از اقدامات و ایده‌های تک تک شرکت‌ها است که هرکدام در محورهای مختلف کارهای متفاوتی انجام داده‌اند.

کشاورز محمدی در مورد طراحی سایت برای این رویداد اظهارکرد: سایتی با چارچوب‌های ذکر شده طراحی شده است. هر محور دارای یک پلتفرم است که برای آگاهی‌افزایی به زبان ساده و مخاطب عام شکل گرفته است. بدین جهت سایت نیز برای آموزش و اطلاع‌رسانی به عموم مردم است. شرکت‌ها، مسولان و اصحاب رسانه می‌توانند از آن استفاده کنند. هر کدام از محورها دبیر دارد. هر دبیر دانشجوی دکتری عضو کمیته علمی است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی کمیته علمی این رویداد ترکیبی از اساتید دانشگاه و افراد اجرایی است. در هر محور هر نوع فناوری، نوآوری، راهکار، خدمات و هر کمکی در هر حوزه‌ای را پذیرا هستیم. برای هر محور پیش نویسی تهیه شده که بعضا آن‌ها تا سه بار نیز اصلاح شده‌ است.

به گفته کشاورز نکته حائز اهمیت این است که اقدامات در قالب جداول برای ارایه ایده به شرکت‌ها طراحی شده است تا شرکت‌ها از آن‌ها برای فعالیت‌های خود بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: سودآوری اقتصادی پایدار ترکیبی از سلامت انسان، سلامت، محیط زیست و استفاده پایدار از منایع طبیعی است. در غیر این صورت به آن دست نمی‌یابیم.

کشاورز همچنین ایجاد یک اتاق فکر برای این رویداد را پیشنهاد داد و آن را حائز اهمیت دانست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به توضیح اهداف این رویداد پرداخت و توضیح داد: حفاظت از محیط زیست و ارتقای سلامت جامعه از طریق جلب مشارکت بخش صنعت و کشاورزی و خدمات دارای اهمیت است. این رویداد شامل اهداف اختصاصی و کاربردی است. اهداف اختصاصی عبارت است از افزایش توجه و آگاهی مردم، سیاستگذاران و بخش خصوصی درمورد اهمیت و نقش سلامت، محیط زیست و استفاده سالم و پایدار از منابع طبیعی در تامین و ارتقای سلامت جامعه و مردم همچنین ایجاد نگرش‌های مناسب در مدیران بخش خصوصی در زمینه لزوم برنامه‌ریزی و اقدام در راستای پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی  و استفاده ناپایدار از منابع طبیعی دارای اهمیت است.

وی افزود: آخرین هدف اختصاصی شناسایی و معرفی نمونه‌های موفقی از اقدامات موثر در حفاظت محیط زیست  و استفاده پایدار از منابع طبیعی  در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات است.

کشاورز محمدی به اهداف کاربردی اشاره و اظهار کرد: شراکت در مسئولیت پذیری و پاسخگویی چندبخشی  در زمینه سلامت و محیط زیست و استفاده پایدار از منابع طبیعی، توانمدسازی بخش صنعت، کشاورزی و خدمات برای اصلاح سازمانی جهت حفاظت از سلامت، محیط زیست و فرهنگ سازی در زمینه ارتباط متقابل سلامت و محیط زیست و پایداری از اهداف کاربردی این رویداد است.

وی در پایان با اشاره به مخاطبان این رویداد گفت: مخاطبان این رویداد بنگاه‌های اقتصادی، مدیران بخش صنعت، خدمات و کشاورزی، عموم مردم، اصحاب رسانه و دانشجویان، پژوهشگران و کنشگران حوزه سلامت و محیط زیست هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر فرشید رضایی - رئیس شورای سیاست‌گذاری رویداد سمپ (سلامت، محیط زیست و پایداری) و مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت - در این نشست اظهار کرد: «سمپ» اولین رویداد سلامت، محیط زیست و پایداری است. سعی می‌کنیم این رویداد نمادین نباشد. شرط اول وزارت بهداشت این است که حامیان مالی شانس بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها نداشته باشند.

وی افزود: سلامت موضوعی فانتزی نیست و علاوه بر سلامت انسان، موضوع سلامت حیوانات نیز مطرح است البته در بهترین حالت با شنیدن کلمه سلامت، سلامت انسان دارای اهمیت است اما در حالت پیچیده‌تر سلامت جامعه نیز اهمیت بالایی دارد. این رویداد برای اصلاح این نگاه به سلامت و افرایش تاب‌آوری و پایداری حائز اهمیت است.

به گفته رضایی امنیت سلامت موضوع پیچیده‌ای است که شاید در قالب این رویداد بتوان به آن پرداخت.

وی در پایان اظهارکرد: در شورای فرهنگ عمومی چندین کارگروه مطرح شده است که کارگروه فرهنگ محیط زیست و کارگروه مصرف بهینه آب دو کارگروه از آن‌ها است. این کارگروه‌ها برای افرایش فرهنگ سلامت و محیط زیست باید به این رویداد اضافه شوند. برگزار نشدن این رویداد ممکن است منجر به از بین رفتن بحث‌های مطرح شده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha