• یکشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1401121410319
  • خبرنگار : 71662

جزییات طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال

جزییات طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال
عکس تزئینی است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بخش‌های مختلف طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا محمد تقی شعبانیان نیز در نشست هفته منابع طبیعی که امروز در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد، گفت: قرار است که یک میلیارد اصله نهال طی چهارسال کاشته شود که در چهار بخش احیای جنگل‌ها و مراتع طبیعی که حدود ۳۰۰ میلیون نهال برای این بخش در نظر گرفته شده است و بخش دیگر مربوط به زراعت چوب است تا فشار مضاعف بر بازار را کمتر کند و نیاز چوبی را تا حدود ۲۰ درصد تامین کند.

وی افزود: بخش سوم مربوط به کنترل گسترش بیابان‌ها و توفان‌های شن و گرد و غبار است و بخش آخر افزایش سرانه فضای سبز است و بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک باید تا سال ۱۴۰۶ سرانه فضای سبز را به ۱۵ متر مربع برسانیم.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: ما در این طرح مناطقی را که مستعد نهالکاری است را مشخص کردیم و از نظر زمانی و مکانی مشخص است چه فعالیت‌هایی انجام شود. نقاط ضعف و قوت آسیب شناسی شده است تا این طرح با کمترین اشتباه انجام شود.

شعبانیان تصریح کرد: یکی از نکات مهم برای عدم موفقیت در طرح‌های گذشته، نداشتن تکنیک‌های مناسب، انتخاب گونه‌های نامناسب و عدم نگهداشت بود اما در طرح جدید موافقت‌نامه‌هایی منعقد شده است که تا پنج سال برخی بخش‌ها نگهداشت این نهال‌ها را انجام دهند.

یوسف مرادی نیز در این نشست درباره چگونگی کاشت یک میلیارد اصله نهال اظهار کرد: ما حدود ۴۰ هزار روستا در کشور داریم که تمام آن‌ها در بستر منابع طبیعی کشور هستند و در این محدوده سالانه ۱۰۰ هزار تن عسلو ۴۵۰ تن گوشت و ۲ میلیون تن چوب در این مناطق تولید می‌شود و تمام این‌ها حاصل همکاری مردم با سازمان منابع طبیعی است.

وی افزود: تولید یک نهال ۶۰۰۰ هزار تومان هزینه دارد و سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید می‌شود و با توجه به بودجه‌هایی که داریم عدد و رقمی نیست که بخواهیم به سمت کمک‌های خارجی حرکت کنیم.

مدیرکل  دفتر ترویج، آموزش و مشارکت های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: هر نهال به ۱۰۰ لیتر آب نیاز دارد در صورتی که بسیاری از صنایع همچون تولید کفش چرم، تولید خودرو و ... بیش از این میزان به آب نیاز دارند. بسیاری از نهالستان‌هایی که برای کاشت نهال برگزیده شده‌اند، مجوز و سهمیه آب دارند و قرار نیست ما به دنبال مجوز باشیم تا بتوانیم آب مورد نیاز را از متولیان آن دریافت کنیم  حتی نهال‌ها در بسیاری از مناطق همچون زاگرس نیازی به آبیاری ندارند. در بسیاری از مناطق محافظت نیز به طور طبیعی انجام می‌شود.

رسول اشرفی پور - رییس شورای عالی جنگل - نیز در ادامه این نشست گفت: نرخ زنده مانی جنگل‌های ما بالای ۶۰ درصد است و نکته این است که صرف نظر از جنگلکاری‌هایی که انجام می‌دهیم در طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال می‌خواهیم پررنگ‌تر از گذشته این کار را انجام دهیم. در بعضی از شهرک‌های صنعتی جنگلکاری‌ها موفق و در برخی مناطق ناموفق بوده است. در حوزه راه و شهرسازی هم جنگلکاری‌هایی که به صورت مشترک انجام دادیم در خیلی از موارد تولی‌گری خود را به خوبی انجام ندادند اما نرخ زنده‌مانی جنگلکاری‌ در حوزه منابع ملی که خود سازمان انجام داده در کل کشور بیش از ۶۰ درصد بوده است.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha