• شنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402012613344
  • خبرنگار : 71523

ماجرای مابه‌التفاوتی که از مشتریان خودرو بورسی اخذ می‌شود، چیست؟

ماجرای مابه‌التفاوتی که از مشتریان خودرو بورسی اخذ می‌شود، چیست؟

در حالی موعد تحویل برخی خودروهایی که در بورس کالا عرضه شده بود به خریداران نزدیک است که برخی از این افراد از لزوم مبلغی تحت عنوان "مابه‌التفاوت" گلایه دارند؛ موضوع مهمی که هر چند در اطلاعیه‌های عرضه به آن اشاره شده بود، اما همچنان پر از ابهام است.

به گزارش ایسنا، زمزمه‌های عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به گوش رسید تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست و پس از آن شاهد عرضه انواع خودرو کم تیراژ یا پرتیراژ در بستر بورس کالا بودیم. عرضه‌هایی که شمارش معکوس برای تحویل آن‌ها آغاز شده است و خریداران آماده تحویل گرفتن سفارش خود هستند.

در چنین شرایطی برخی از این افراد در حساب کاربری که در سامانه خودروسازها ایجاد کرده بودند با پیامی مواجه شدند که برای تحویل گرفتن خودروی خود باید مبلغی را به عنوان مابه‌التفاوت پرداخت کنند.

طبق این پیام، مبلغ مذکور از مواردی همچون مبلغ جدید بیمه شخص ثالث، مبلغ جدید ماده ۱۰ قانون سامان‌دهی، مبلغ جدید ماده ۲۸ و مبلغ جدید مالیات ماده ۳۰ تشکیل شده است. جمع این مواردی تبدیل به مبلغی شده که قابل توجه است. اما ماجرا چیست؟

ماجرای مابه‌التفاوتی که از مشتریان خودرو بورسی اخذ می‌شود

برای بررسی این موضوع باید به اطلاعیه‌های عرضه خودروها برگردیم، در برخی از این اطلاعیه‌ها این موضوع ذکر و اشاره شده بود که "پرداخت هزینه‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، شماره گذاری، بیمه شخص ثالث و سایر هزینه‌های مرتبط توسط خریدار الزامی بوده و در صورت تغییر هر یک از موارد در زمان صدور حواله، خریدار موظف به پرداخت مابه‌التفاوت است."

ماجرای مابه‌التفاوتی که از مشتریان خودرو بورسی اخذ می‌شود

اما ابهامی که در این میان وجود دارد این است که طبق گفته خریداران خودرو، به غیر مابه‌التفاوت بیمه شخص ثالث سایر مبالغ تفاوتی نداشته و خریداران تا زمانی که مبالغ موارد مذکور را پرداخت نمی‌کردند موفق به تشکیل پرونده نمی‌شدند. بنابراین باید این موضوع از سوی خودروسازان روشن شود که مبلغ مابه‌التفات بر چه اساسی از خریداران اخذ می‌شود؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۶ ۲۱:۰۷

سلام ما هم با این مشکل مواجه شدیم و جالب اینکه مابه التفاوت بیمه 5 میلیون است و در پروفایل اینجانب حدود 21 میلیون تومان اضافه شده جالب تر اینکه تحویل خودرو بنده در اسفند سال گذشته بوده که خودرو تحویل نشده و بایستی دوباره پول بدهم چرا معلوم نیست پشت ایران خودرو به کجا بند است معلوم نیست . در ضمن ما خودرو بورسی نیستیم ثبت نامی خودرو خرید کردیم.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۶ ۲۲:۰۸

مابه‌التفاوت بیمه در سال 1402 بوده که منطقی و پرداخت گردیده. طی چند روز گذشته مبالغی تحت عنوان ماده 10 اضافه گردیده که طبق بررسی های اینجانب 1/5درصد بوده ولی این مبلغ طبق مصوبه قانون هوای پاک به عهده تولید کننده خودرو بوده نه خریدار. دومین موضوع ماده 28 بوده که مربوط به مالیات رده انرژی میباشد طبق جدول ارائه شده کمپانی خودرو تارا دارای رده F بوده و3 درصد نه 5درصد! رده G یعنی ماشین طی یکماه آلوده تر شده!

avatar

با سلام به این نکته هم اشاره کنید که حواله ها حداکثر تا ۲۵ دی سال ۱۴۰۱ صادر شدن و کل مبلغ را به همراه کلیه مالیات ها و ملحقات تمام و کمال تا همان تاریخ و بر اساس قانون از همه گرفتن. ضمنا ما خریدارن خودرو در بورس بر اساس اطلاعیه عرضه تصمیم به خرید گرفتیم و نمیدانستیم بعدا قرار است قراردادی به ما بدهند که ناقض اطلاعیه عرضه باشد. در خصوص ماده ۱۰ سامان دهی ولی واقعا گرفتن ماده ۱۰ از خریدار اشتباهه این ماده برای اینه که تولید کننده به فکر تولید خودرو با گرید انرژی بهتر باشه. وقتی هزینه را از خریدار بگیره که تولید کننده عین خیالشم نیست. خریدار مجبور به خریدنه تولید کننده هم هر چی میخواد تولید میکنه با هر گرید انرژی چون میدونه اخر هزینه را خریدار میده. نکته بعدی اینکه قرارداد از نوع سلف بود و در شرع اسلام برای قانون سلف با پرداخت کل در قبال تحویل کالا در زمان معلوم، فروشنده جایز نیست بدون رضایت خریدار در متنی که بر اساس آن عرضه انجام شده است به نفع خود تغییر ایجاد کند و زمان تحویل درخواست پول بیشتر از خریدار بکند. به خدا ظلمه ما کلی پول خرید از بورس دادیم با پرداخت ۴ ماه زودتر الان هم نزدیک به ۱۳ میلیون باید دوباره بدیم.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۲ ۱۲:۰۸

منم خودروی بورسی تحویل خرداد دارم الان برام حدود ۱۱ میلیون فاکتور شده مابه التفاوت بیمه درست که همینم نباید بگیره ولی تکلیف این ماده ده و سایر هزینه ها چی میشه اخرش باید پرداخت کنیم یا نه کسی خبر داره یا پیگیری جایی کرده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۷ ۱۳:۵۲

وقتی شما کالایی رو ۲ برابر قیمت در بورس میفروشی و همه موارد قانونی رو هم به نرخ روز میگیرین اولا مشمول زمان شدن این موضوع شرط باطلی ثانیا مصداق گران فروشی هستش پس چطور شما به پول گرفته شده سود نمیدی؟! این مورد رو حتمن باید سازمان صنعت و معدن پیگیری کنه و شخصا هم از طریق محاکم پیگیری میکنم.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۷ ۱۴:۱۵

اولا شرکت خودروساز کل مبلغ کارخانه ای و بیمه و مالیاتها و ... به اضافه حداقل 50 تا 100 درصد بیشتر را با قرارداد سلف از خریداران بورس نقدا و تماما در دی ماه 1401 و قبل از آن دریافت کرده. اگر قرار بود مابه التفاوت داشته باشه و دریافت کنه نباید هزینه مالیات و ارزش افزوده و .. رو دریافت میکرد و کلش رو باید موقع تحویل که باید پرداخت کنه از مشتری دریافت میکرد. ثانیا وقتی ما 4 یا 5 ماه پیش پول این موارد رو به خودروساز پرداخت کردیم و هیچ سودی هم بهش تعلق نمیگیره و 5 ماه پیش این پولو گرفته بیجا میکنه خودروساز الان ما به التفاوتشو میخواد. .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۸ ۰۳:۳۰

ای کاش یک نفر به فکذ ملت بود من بیچاره با دوتا بچه ۷ ماهه دوقلو که موعد تحویل ۲۵ بود رو تحویل ندادن از طرفی بهم گفتن باید ۱۵ میلیون دیگ واریز کنم ظلم نیست پس چیه ؟ چرا اخه من مغازه دار که هر چی درمیارم خرج کرایه و خانواده میشه حتی از جیب هم باز باید خرج کنم اینقدر باید به کسی که هیچ کاری نمیکنه و پول ۵ برابر از مشتری رو میگیره پرداخت کنم اونم اجباری و زوری بگی واریز نمیکنم تحویل نمیدن اخه یک نفر به داد مردم برسه چرا براشون مهم نیست یعنی خودشون خانواده ندارن . چرا جلوشون کسی نیست که وایسه ادب و معرفت به خرج بده .

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۲۲:۲۳

خواهشا به داد مردم برسید بخدا تا الان ۲۴میلیون پول زور برای خرید بورسی هایما پرداخت کردم الان پیامک ۱۶میلیونی دیگه برام اومده برای پرداخت به کجا شکایت کنیم خواهشا راهنمایی کنید

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۶ ۲۳:۲۸

من تو بورس خودرو خریداری کردم کل مبلغ خودرو و مالیات رو قبل از عید تسویه کردم ولی بازم پیام دادن ۱۰ میلیون دیگه باید پرداخت کنیم هر چی هم تماس گرفتیم و به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن ما خودمون هم نمیدونیم این مبلغ برای چی هست ولی گویا برای مالیات سال جدید هستش این واقعا ظلم هستش ما که کل مبلغ ماشین و مالیات رو پیش پیش و بیشتر از قیمت مصوب کارخانه پرداخت کردیم سال جدید هم باز پول پرداخت کنیم ای کاش ارگان و سازمانی پیگیری میکرد

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۶ ۲۳:۳۵

ما تو بورس بیشتر از دو برابر قیمت مصوب کارخانه پول پرداخت کردیم به همون تناسب هم مالیات بیشتری رو پیش پیش پرداخت کردیم چرا باید باز پول مازاد پرداخت کنیم .